گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رسیتال پیانو کریستوف بوکودجیان در تالار رودکى

کریستوف بوکودجیان، پیانیست فرانسوى و استاد کنسرواتوار پاریس، ١٧ دى در تالار رودکى آثارى از برامس، شوپن و راخمانینوف را براى مخاطبینى که اغلب آنها پیانیست ها و مدرسین شناخته شده پیانو، آهنگسازان و هنرجویان پیشرفته موسیقى بودند اجرا کرد.

در بخش نخست، او ابتدا راپسودى اپوس ٧٩ شماره ٢ برامس را نواخت و پس از آن، سونات سى بمل مینور شوپن؛ اثرى که موومان سوم آن، مارش عزا، یکى از محبوب ترین و مشهورترین آثار این آهنگساز است.

بخش دوم با ۶ پرلود اپوس ٢٣ راخمانینوف پى گرفته شد و آخرین اجراى این برنامه فانتزى پولونز اپوس ۶١ شوپن بود. بوکودجیان در پاسخ به تشویق مخاطبان پرلود دیگرى از راخمانینوف نیز اجرا کرد.

اجراى چابک، تکنیکى، پُرطنین و خوش صداى بوکودجیان بیش از آنکه در خدمت ارائه تکنیک درخشانش باشد، در خدمت انتقال معناى موسیقایى آثار بود.


آکوستیک خوب و پیانوى باکیفیت تالار رودکى و درک و آشنایى مخاطبان از رپرتوار اجرایى که منجر به تمرکز و دقت به ظرایف اجرا مى شد، از یک سو، و اجراى تاثیرگذار و جذاب آقاى بوکودجیان از سوى دیگر، کنسرتى حرفه اى و به یاد ماندنى رقم زد.

متاسفانه، دست زدن هاى نابجاى مخاطبان بین قطعات آثار چندبخشى که ایراد اغلب کنسرت هاى موسیقى کلاسیک است، در این اجرا نیز شنیده مى شد.

این کنسرت، نخستین اجرا از تور رسیتال هاى ایرانِ کریستوف بوکودجیان است که ١٨ دى در تبریز، ٢١ دى در شیراز و ٢۵ دى در بندرعباس نیز به روى صحنه خواهد رفت.

آقاى بوکودجیان به دعوت برگزارکنندگان نخستین دوره جایزه بین المللى پیانوى باربد، مؤسسه فرهنگى هنرى شهرآفتاب، انجمن شیراز فیلارمونیا و کارخانه و گالرى پیانو باربد در ایران حضور یافته است.

این فستیوال که فراخوان آن در مردادماه امسال اعلان شد، با استقبال کم نظیر داوطلبان (١٠٧ نفر، از ایران، ارمنستان، اکراین، جمهورى آذربایجان) مواجه شد. بخش نهایى جایزه بین المللى پیانوى باربد ٢٢ تا ٢۴ دى ماه در شیراز برگزار خواهد شد و آقاى بوکودجیان از میان ٢٠ منتخب مرحله دوم، ١٠ منتخب مرحله سوم و در نهایت ٢ برگزیده نهایى این جایزه براى اعزام به مسترکلاس ١٠ روزه و اجرا در فرانسه در تابستان ٩۶ را معرفى خواهد کرد.

جایزه بین المللى پیانوى باربد نخستین جایزه بین المللى خصوصى ایران در حوزه موسیقى است که با سرمایه گذارى و حمایت گالرى و کارخانه پیانو باربد، نخستین کارخانه رسمى تولید پیانو در ایران، به صورت دوسالانه برگزار مى شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است