گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «گلهای جاویدان» (۲)

هدف نهایی انتقال فکر متعالی اندیشمندان ایرانی از یک سو و تلطیف روان شنونده از سوی دیگر بود. برنامۀ گلها پدیده‌ای در تاریخ فرهنگ، هنر و ادبیات ایران به‌شمار می‌رود که به موسیقی‌دانان، شاعران و هنرمندان اعتبار و ارزشی والا بخشید. تا قبل از تأسیس برنامۀ وزین گلها، استادان برجستۀ موسیقی را هم‌شأن مطربان می‌دانستند و کسی‌ به ارزش و جایگاه هنری آنان واقف نبود.

یکی از بارزترین پیامدهای برنامۀ گلها در ایران تلفیق صحیح شعر و موسیقی و عادت دادن طبقات مختلف جامعه به شنیدن شعر و موسیقی فاخر و ارزنده بود. برنامۀ گلها با یادآوری و معرفی مجدد شاعران ایران زمین از گذشته تا معاصر و نمونۀ اشعار آن‌ها، باعث شد جامعه نگاهی گسترده به عمق و غنای میراث ادبی داشته باشد. در این دوران (دهه‌های سی و چهل)، ۸۵ درصد از مردم ایران بی‌سواد بودند.

بر اثر پخش اشعار مختلف از برنامۀ گلها، علاقه به ادبیات فارسی رونق چشمگیری یافت و تقاضا برای انتشارِ دیوان شاعرانی که سال‌ها مهجور و ناشناخته مانده بودند، بالا گرفت و مراکز توزیع، چاپ و نشر کتاب از میزان اقبال عمومی برای خواندن این کتاب‌ها در شگفت ماندند. محبوبیت و اشتهار برنامۀ گلها به جایی رسیده بود که بسیاری از مردم برنامۀ روزانۀ خود را به‌ گونه‌ای تنظیم می‌کردند تا بتوانند آثار فاخر گلها را به گوش جان بشنوند.

در برنامۀ پربارِ گلها برترین آوازها، نواخته‌ها، تصنیف‌ها، اشعار و… با اجرای بهترین هنرمندان و ارکستر گلها همچون گنجینۀ گران‌بهایی، به یادگار مانده است. گلها علاوه بر آنکه، عارف و عامی، بی‌سواد و فرهیخته و تمام طبقات مختلف جامعه را مسحور ساخته بود، مرزها را نیز شکافت. نقش کلیدی و مؤثر شخصیت ممتازی چون زنده‌یاد داود پیرنیا در این‌ بین را نمی‌توان نادیده گرفت. پیرنیا با آنکه مانند افرادی چون محجوبی یا خالقی، موسیقی‌دان نام‌داری نبود و حتی مانند ادیبانی چون فروزانفر، رهی معیری و… ادعای نویسندگی و شاعری نداشت، کاری کرد که تا آن روزگار و حتی امروز، کسی نکرده است.

گردآوری هنرمندان طراز اول ایران و هم‌سو کردن سلیقه و عقاید آن‌ها، تشکیل ارکستر بزرگ گلها، گزینش و گلچین برترین اشعار شاعران مختلف، نگارش متون و مقاله‌های پربار ادبی و معرفی نغمه‌ها و ملودی‌های نقاط مختلف ایران در قالب برنامۀ گلها، بارزترین اقداماتی است که به اهتمام این بزرگ‌مرد به سرانجام رسید.

گرایش و علاقۀ جوانان و هنرجویان به برنامۀ ممتاز گلها، تعجبی ندارد و با اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر به این برنامۀ وزین و هنرمندان برجستۀ آن، توجه نشده است، میزان دل‌بستگی آن‌ها به گلها، شگفت‌آور است.


***

راه های ارتباطی جهت سفارش کتاب:

آی دی زیر در تلگرام:
Golhaye_Javidan@

تلفن: ۰۹۳۷۰۱۹۹۵۰۵

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است