گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

متنی که پیش رو دارید، مصاحبه زنده ای است با سارا چانگ در مرکز لینکو که توسط کورت ماسور در سوم مارچ ۱۹۹۸
انجام شده است:

اولین باری که آغاز به تمرین کردید کی بود؟

۴ ساله بودم زمانی که شروع به نواختن ویولون کردم و اولین کنسرت عمومیم در سن ۵ سالگی بود. من نواختن پیانو را در سن ۳ سالگی آغاز کردم. مادرم مرا به راه موسیقی آورد. در واقع زمان فوق العاده ای را با نواختن پیانو گذراندم و تا سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی به آن ادامه دادم. پس از آن ویلون به چیزی اجتناب ناپذیر مبدل شد، بنابراین شروع به تمرکز بیشتر روی ویولن کردم و در آن مدت، زیاد در سفر بودم.

چرا مسافرت می کردید؟

به این دلیل که اولین اجرایم را در سن ۸ سالگی با ارکستر در نیویورک داشتم.

پس از آن، همه چیز به طور آهسته در حال وقوع بود و من آغاز به سفر و ضبط دیوانه وار نواخته هایم کردم و آنطور که دوست داشتم زندگی می کردم.

همچنان هم این روش برایم هیجان انگیز است چون عاشق این کارم و هنوز هم به مقدار زیادی کارهایم را ضبط می کنم.

ضبط کردن کاریست که حقیقتا از انجامش لذت می برم. البته که کاملا مثل یک اجرای زنده نیست. منظورم این است که چیزی ویژه در ارتباط با تماشاچی و فضایی کاملا زنده وجود دارد که قابل دوباره سازی نیست، اما به هر حال ضبط نواخته هایم کاری است که عاشقش هستم.

وقتی شروع به نواختن پیانو کردید آیا هر روز تمرین می کردید؟

من سعی کردم که پیانو را هر روز تمرین کنم حتی زمانی که ۳ ساله بودم. اما زمان زیادی نمی شد، شاید ۲۰ یا ۳۰ دقیقه در روز. اما حتی حالا وقتی ویولن می نوازم یا تازه از یک مسافرت طولانی به خانه بر می گردم و بسیار خسته ام و خیلی دلم می خواهد با دوستانم بیرون بروم و تفریح کنم، در این زمان ویولن را تنها می گذارم. شاید تمرین چند گام، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین هر روز فقط برای اطمینان از اینکه دستهایم خشک نشوند. اما دوست ندارم که بیشتر از ۲ یا ۳ روز از ویولن دور باشم.

وقتی شروع به نواختن ویولن کردید، آیا مثل حالا که هر روز و واقعا سخت تمرین می کنید در ابتدا هم به همین میزان تمرین می کردید؟

نه، نه مثل الان. وقتی ۴ ساله بودم شروع کردم و در واقع روزی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه تمرین می کردم، مقدار کمی بود. من به عنوان محصل به جولیارد آمدم وقتی ۶ سال داشتم، حتی آن موقع بیشتر برایم حکم تفریح را داشت. به زمانی که ۸ یا ۹ ساله بودم فکر می کنم، در آن زمان شاید روزی ۲ تا ۳ ساعت تمرین می کردم، البته که این حالت از هم پاشید زیرا شما نمی توانید زمان زیادی تمرکز کنید وقتی تنها ۸ یا ۹ سال دارید.

اما این روزها سعی می کنم حدودا ۴ ساعت در روز تمرین کنم، اگر بتوانم این زمان وقت بگذارم و این البته بعد از مدرسه و صحبت کردن تلفنی با دوستانم و انجام هر کاری که مختص یک نوجوان است خواهد بود. اما سعی می کنم این زمان برای تمرین را فراهم کنم، مخصوصا وقتی که خانه هستم، چون در خانه تمرین موسیقی کاری است که از انجامش بیشترین احساس راحتی را می کنم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • فکر نمیکیند مصاحبه با یک نوازنوه جوان معاصر که ۱۱ سال قبل انجام گرفته دیگه موضوعیت خاصی نداره ؟

  • رپرتوار ساز ویولون از ۱۱ سال قبل تا کنون تغییر زیادی نداشته، پس شنیدن گفته های یک نوازنده جوان در زمان تمرین این قطعات و حال و هوای آن برای نوازندگان این ساز خالی از لطف نیست، ضمن اینکه دو مصاحبه با این نوازنده (یکی قدیمی یکی جدید) کم کم به روی سایت میرود که برای هنرجویان این ساز خواندی است.

  • به نظر من یه ویالن زن باید درک بیان داشته باشه.تا تسلط کامل داشته باشه به موسیقی مربوطش مخصوصا ویالن ویالن ویالن.ویالن یک دنیای دیگرهس که حتی خدایش هم باخدای ماادمهای عادی یه دنیا فرق داره

بیشتر بحث شده است