گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جان فیلیپ سوزا «شاه مارش» (۱)

جان فیلیپ سوزا (John Philip Sousa) روز ششم نوامبر سال ۱۸۵۴ در واشنگتن دی سی به دنیا آمد. او آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی اواخر دوره رمانتیک و سومین فرزند از ده فرزند جان آنتونیو سوزا (متولد اسپانیا از والدین پرتغالی) و ماریا الیزابت ترینخاوس (متولد باواریا، آلمان) بود. پدر جان فیلیپ در ارکستر نیروی دریایی آمریکا نوازنده ترومبون بود؛ به این دلیل سوسادر فضای موسیقی ارکستر های نظامی بزرگ شد.

جان فیلیپ فراگیری موسیقی را از شش سالگی با یادگیری سلفژ، ویولن، پیانو، فلوت، کُرنت، باریتون، ترومبون و هورن آلتو آغاز کرد.

وقتی جان فیلیپ ۱۳ سال داشت با انگیزه پیوستن به سیرک تصمیم به فرار از خانه گرفت. این تصمیم باعث شد تا پدرش جان فیلیپ را به عنوان کارآموز در ارکستر نیروی دریایی ثبت نام کند.

او از سال ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۲ رهبری این ارکستر را به عهده داشت و آن را تبدیل به یک ارکستر ویرتوز نمود. جان فیلیپ در سال ۱۸۹۲ ارکستر خود را تشکیل داد و در کشورهای مختلف به روی صحنه رفت. سوزا در کل ۱۳۶ مارش نظامی ساخت. او ساختن اپرت را نیز در کارنامه خود دارد؛ در دهه پایانی قرن نوزدهم با جی دابلیو پپر (J.W. Pepper) روی نوعی توبا باس کار کردند که امروزه به نام سوسافون (sousaphone) شناخته می شود.

سوزا آموزش ابتدائی خود را در واشنگتن گذراند و چندین سال نیز در کنسرواتوار خصوصی موسیقی جان اسپوتای پسر (John Esputa Jr.) به تحصیل پرداخت. سوزا در این کنسرواتور به فراگیری پیانو و اغلب سازهای ارکسترال پرداخت اما عشق اول او ویولون بود که تبحر زیادی هم در نواختن آن کسب کرد.

جان فیلیپ علاوه بر آموختن موسیقی در ارکستر نیروی دریایی، به فراگیری تئوری موسیقی و آهنگسازی نزد رهبر اکستر و استاد مطرح واشنگتنی، جورج فلیکس بنکرت (George Felix Benkert)، نیز پرداخت.

پس از آن در واشنگتن به سر برد و به رهبری و نوازندگی ویولون گذراند. جان فیلیپ در تورهای ارکسترهای گروه های تئاتر (theater orchestras) سیار آن ها را همراهی کرد و سپس در سال ۱۸۷۶ به فیلادلفیا نقل مکان نمود. جان فیلیپ در فیلادلفیا به آهنگسازی، تنظیم و ویرایش برای انتشاراتی ها مشغول شد.
او شیفته فرم اپرت شد و با شرکتی که تور اجرای کمدی موزیکال “Our Flirtation” را برگزار می کرد همراه شد؛ او در واقع موسیقی متن و مارش این اثر را نوشت. سوزا موسیقی این اثر را بعدها برای “بند” تنظیم کرد و منتشر شد. وقتی برای اجرای این کمدی موزیکال در سنت لوئیس (St. Louis) به سر می برد، دعوتنامه ای برای رهبری ارکستر نیروی دریایی در واشنگتون دریافت نمود که آن را پذیرفت و روز یکم اکتبر سال ۱۸۸۰ به عنوان هفدهمین رهبر این ارکستر مشغول به کار شد.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

۱ نظر

بیشتر بحث شده است