گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اپرای سان فرانسیسکو (۴)

پاملا روزنبرگ (Pamela Rosenberg) بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ کارگردان اصلی اپرای سان فرانسیسکو بوده است. خانم پاملا روزنبرگ سابقه فعالیت در تولیدات اپرا در آلمان به خصوص در اپرای اشتوتگارت را دارد. در ژانویه ۲۰۰۱ او اولین نوع آوری هنری خود را برای اپرای سن فرنسیسکو، اعلام کرد: اپرای پرتحرک (Animating Opera)

پس از مشکلاتی که او را در اداره SFO دوره کرده بودند، از جمله کمبود بودجه که به از هم پاشیدن (dot-com) در سال ۲۰۰۲ انجامید و نیز تاثیر واقعه ۱۱ سپتامبر روی هنر، در سال ۲۰۰۴، عدم تمدید قرار داد خود را با کمپانی در پایان سال ۲۰۰۵ اعلام کرد!

استیفن ویین (Steven Winn) در تاریخچه سن فرنسیسکو در دسامبر ۲۰۰۵ چنین نوشته است: تولیدات SFO به دلیل کمبود بودجه US$7.7 میلیونی، به تعلیق افتاد و آرزوهای دادن کنسرتهای کوچکتر به کناری ماند.

در سال ۲۰۰۳ کمپانی ۱۴ درصد از بودجه را کم کرد. اپرای سان فرانسیسکو، محاصره شده با مشکلات مالی بود و روزنبرگ دائما سرزنش می شد.

سلیقه او برای برگزاری اپراهای جدید، ترقی زیبایی شناسیهای اروپایی و اجرای کارهای کلاسیک به روشی نو، تماشاچیان را از خود راند و نیازهای مالی کمپانی به شدت افزایش یافت.



پاملا روزنبرگ

روزنبرگ به آلمان باز گشت و به همراه سیمون راتل و ارکستر فیلارمونیک برلین مشغول به فعالیت شد.

دیوید گوکلی (David Gockley) از سال ۲۰۰۶ تا هم اکنون کارگردان اصلی اپرا

بعد از ۳۳ سال سرپرستی اپرای بزرگ هووستن، اول ژانویه ۲۰۰۶ دیوید گوکلی رئیس کل SFO شد. در بخشی از اطلاعیه فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ در ۱۱ ژانویه، گوکلی نوشته است: “در این فصل برای اولین بار هویت جدیدی را به نمایش خواهیم گذاشت که فلسفه نو هنری در خود خواهد داشت. من معتقدم که این اجرا از شکوه، زکاوت، سنت، نوع آوری و همه نکاتی که برنامه های ما را برای آینده اپرای سن فرنسیسکو ترقی خواهد داد، سخن می گوید.”

در ادامه این برنامه های آینده، او گفته است: “من داشتن چیزی کمتر از بزرگترین ستارگان جهانی اپرا را در اینجا به طور مرتب، نخواهم پذیرفت. می توانید انتظار شنیدن صدای رنه فلمینگ (Renée Fleming)، آنا نتربکو (Anna Netrebko)، تامس هاپسون، دمتری فوروچووسکی (Dmitri Hvorostovsky)، مارسلو جیوردانی (Marcello Giordani)، ریمون فارگس (Ramón Vargas)، مارچلو آرفرز (Marcelo Alvarez)، خوان دیگو فلورز (Juan Diego Flórez)، بن هپنر (Ben Heppner)، ناتالی دسیی (Natalie Dessay) و آنجلا جورجئو (Angela Gheorghiu) را در میان بسیاری دیگر از ستارگان، داشته باشید. ما نخستین اجرای جهانی خود را برای شما در سال ۲۰۰۷ خواهیم داشت و عاشقان واگنر در میان شما خوشحال خواهند شد زمانی که در سال ۲۰۰۸ چرخه حلقه (Ring Cycle) را بشنوند”.

در سپتامبر ۲۰۰۶ اعلام شد که با موافقت متقابل گوکلی، دونالد رانسلز (Donald Runnicles) در سال ۲۰۰۹ به عنوان کارگردان موسیقی منصوب خواهد شد و گوکلی قرارداد خود را تمدید نخواهد کرد، اگرچه او ارتباط خود را با SFO ادامه خواهد داد و “چرخه حلقه ” را در سال ۲۰۱۰-۱۱ سرپرستی خواهد کرد.

در ۹ ژانویه ۲۰۰۷، SFO کارگردان موسیقی بعدی خود را معرفی کرد که او یک ایتالیایی به نام نیکولا لوسوتی (Nicola Luisotti) خواهد بود که در فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ با داشتن قرارداد ۵ ساله، کار خود را آغاز خواهد کرد.


اولین اجراههای مهم آمریکایی در SFO

از سال ۱۹۲۳، SFO اولین اجراهای آمریکایی را به همراه هنرمندان بسیار زیادی به اجرا گذاشته است، خوانندگانی همچون: ولادیمییر آتلانتوف (Vladimir Atlantov)، اینگه برخ (Inge Borkh)، بوریس کریستوف (Boris Christoff)، ماری کولییر (Marie Collier)، گرانیت ایوانز (Geraint Evans)، مافالدا فاورو (Mafalda Favero)، تیتو گوبی (Tito Gobbi)، سنا جوریناک (Sena Jurinac)، ماریو دل موناکو (Mario del Monaco)، برژیت نیلسون (Birgit Nilsson)، لئونتینا و مارگارت پرایس (Leontyne & Margaret Price)، لئونی رایسنک (Leonie Rysanek)، الیزابت شوارزکوف (Elisabeth Schwarzkopf)، جیولیتا سیمیوناتو (Giulietta Simionato)، ابه سیگنانی (Ebe Stignani)، رناتا تبالدی (Renata Tebaldi) و ایگوار ویکسل (Ingvar Wixell)، رهبرانی همچون: جرد آلبرشت (Gerd Albrecht)، والری جرجیف (Valery Gergiev)، جرج سولتی (Georg Solti) و سیلویو فارویسو (Silvio Varviso) و کارگردانانی همچون: فرانسیس فورد کوپولا (Francis Ford Coppola)، هاری کوپفر (Harry Kupfer) و جیین – پییر پونله (Jean-Pierre Ponnelle)

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است