گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اختتامیه اولین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا برگزار می شود

اختتامیه جشنواره اولین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا شنبه ۷ اسفند، ساعت ۱۶ در تالار وحدت برگزار می شود، در ابتدای این برنامه بزرگداشتی نیز برای استاد حسین دهلوی با اجرای سه گروه مختلف موسیقی و پخش مستندی ساخته دکتر حمیدرضا اردلان نیز برگزار می شود. مؤسسه‌ی راد نو‌اندیش در نخستین جشنواره‌ی موسیقی صبا، حامی جوایز اهدایی به برگزیدگان جشنواره است. (ورود برای عموم آزاد است.)

در برنامه اختتامیه جشنواره اولین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا ابتدا مستندی به نام «حسین دهلوی» با کارگردانی دکتر حمیدرضا اردلان به نمایش در می آید و سپس ارکستر جشنواره صبا به اجرای اثری از حسین دهلوی می پردازد، همچنین ارکستر نوجوانان ایران به رهبری شهرام توکلی نیز حضور خواهد داشت. در پایان این جشن اجرای ارکسترِ زهیِ «سرزمینِ مادری» به رهبری نزهت امیری با اجرای اثری از حسین دهلوی پایان بخش مراسمِ اختتامیه‌ی جشنوارۀ موسیقیِ دانشجوییِ صبا خواهد بود. (لازم به ذکر است که این ارکستر یک ساعت پس از پایانِ مراسمِ اختتامیه و اهدای جوایز که در تالارِ وحدت برگزار می‌شود، در تالارِ رودکی برنامه‌ی کاملِ خود را اجرا خواهد کرد.

در این برنامه گلچینی از نوازندگانِ برجسته‌ی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملّی، به رهبریِ بانو نزهت امیری، آثاری از استاد حسین دهلوی، استاد احمد پژمان و استاد مهران روحانی اجرا خواهند کرد. فروش بلیط در ایران کنسرت انجام می پذیرد.)

برنامه های نخستین دوره‌یِ جشنواره‌یِ موسیقیِ صبا

آیینِ افتتاحیه‌یِ نخستین دوره‌یِ جشنواره‌یِ موسیقیِ صبا، در روزِ شنبه، سی امِ بهمن ماهِ هزار و سیصد و نود و پنج با حضورِ دبیرِ جشنواره محمد هادی مجیدی و جمعی از دانشجویانِ دانشکده‌یِ موسیقیِ دانشگاهِ هنر و همچنین ریاستِ محترمِ دانشکده جناب آقایِ حمیدرضا دیبازر و دو تن از اساتیدِ دانشگاه محمدرضا تفضلی و ربکا آشوقیان در سالنِ استاد سمندریان واقع در تماشاخانه‌یِ ایرانشهر برگزار شد.

در نخستینِ روزِ این جشنواره‌یِ نوزاد که اجرایِ «دپارتمانِ پیانویِ دانشگاهِ هنر» و رسیتالِ «آواز و پیانو» از برنامه‌هایِ آن بود، قطعاتی از دانشجویان و دانش‌آموختگانِ دانشگاه و جمعی از آهنگسازانِ معاصرِ ایرانی اجرا شد و جمعیتِ قابلِ توجهی از دانشجویانِ موسیقی، عمومِ مردم و اساتیدِ محترمِ موسیقی حضور داشتند که این نمایانگر پشتوانه‌یِ معنویِ این گروه از جشنواره‌ها است.

رسیتالِ آواز و پیانو، «بهاری دیگر» ذیلِ افتتاحیۀ نخستین دورۀ «صبا» با اجرای آثاری از اساتید، فارغ‌التحصیلان، و دانشجویانِ موسیقیِ «دانشگاه هنر» شنبه ۳۰ بهمن، ساعتِ ۱۹:۲۰ برگزار شد.

«کوارتت زهی رنگ» با اجرای منتخب آثار زهی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه هنر در تاریخ شنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۲:۳۰
در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر برگزار شد.

«کنسرت گیتار» با تکنوازی گیتار حمید بیگدلی، با اجرایی از اجرای آثار گیتار دانشجویان و اساتید آهنگسازی دانشگاه هنر، یکشنبه ١ اسفند، در آمفی تئاتر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر برگزار شد.

در این اجرا که حمید بیگدلی، نوازنده‌ی گیتار، آثاری از محمدرضا تفضلی، حسن رحیمی و حسین محمدی را اجرا کرد؛ آهنگسازان این آثار، اساتید دانشگاه و دانشجویان موسیقی شرکت کردند.

«وُرک‌شاپ موسیقی فیلم» پیمان یزدانیان با هم‌کاریِ مشترک «جشنوارۀ موسیقی دانشجویی صبا» و «نشر موسیقیِ هرمس»، برای علاقه‌مندان و فعالّان هر دو رشته‌های‌ موسیقی سینما و انیمیشین در تاریخ «دوم و سوم اسفند ماه» در سه جلسه‌ی سه‌ساعته در «تالار فلاحت‌پور» دانشکده‌ی سینما-تئاتر دانشگاه هنر برگزار شد؛ سرفصل‌های آموزشِ این ورک‌شاپ به شرح زیر بود:

– مقدمه‌ای بر شناختِ عملی موسیقیِ فیلم

– چگونگیِ گسترش ارتباط با تصویر

– بررسی تفاوت‌های بنیادینِ موسیقی و موسیقی فیلم (سینماگر / آهنگ‌ساز)

– مروری بر سبک‌ها و تکنیک‌های موسیقیِ فیلم

«رسیتال پیانوی دلبر حکیم‌اُوا» با تکنوازی پیانوی دلبر حکیم‌اُوا روز سه‌شنبه، سوم اسفند، ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار شد.


کنسرتِ «ارکستر نوجوانِ ایران»
به رهبریِ شهرام توکلی روز چهارشنبه، ۴ اسفند، ساعت ۲۰ در تالارِ رودکی با اجرای قطعانی از: برودین، دورژاک، برامس، بیزه، اشتراوس، گاورلین، میرزازاده، قربانی برگزار شد.


«مروری بر آثار مهران روحانی»
چهارشنبه، ۴ اسفند در دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر برگزار شد. تعدادی از آثار مهران روحانی، با حضور شخص آهنگساز، محمدرضا تفضلی، ایمان فخر، حمید عسگری و شهرام توکلی اجرا شد. در بخش نخست این برنامه محمدرضا تفضلی، پوریا رمضانیان و احمدرضا اسماعیلی درباره مهران روحانی و آثارش صحبت کردند و تحلیلی از آثار این آهنگساز ارائه دادند. در بخش دوم، فیروزه نوایی همراه آیلین ارجمند سونات فلوت و گیتار را از این آهنگساز اجرا کردند و در ادامه پوریا رمضانیان سوئیت آینه‌ها برای پیانو سُلو و کوارتت رسپینا کوارتت زهی شماره ۱ را اجرا کردند.


رسیتالِ پیانوی‌ِ مارتین کولشتت با تکنوازی پیانوی مارتین کولشتت و همچنین حضور افتخاری پیمان یزدانیان در تاریخ ۵ اسفند، ساعت ۲۰ در تالار رودکی برگزار شد.

«رسیتالِ فلوتِ فیروزه نوایی» با اجرایِ آثارِ آهنگسازانِ ایرانی امروز جمعه، ۶ اسفند، ساعت ۲۰ در تالارِ رودکی اجرا می شود. در این برنامه هنرمندان: فیروزه نوایی: فلوت، نیلوفر بدریکوهی: پیانو، آیلین ارجمند: گیتار به اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی می پردازند.

مسئولان برگزاری اولین جشنواره موسیقی دانشجویی صبا

حمیدرضا دیبازر: رییس جشنواره

فرزاد ارژمند: رییس شورای سیاست گذاری

شهرام زرگر: مدیر کل کانون ها و تشکل های دانشگاه هنر

محمد رضا تفضلی: مشاور علمی جشنواره

محمد هادی مجیدی: دبیر جشنواره

احمد رضایی: نایب دبیر و رییس بخش رقابتی جشنواره

پوریا رمضانیان: دبیر بخش پژوهش

کیکاووس فرجی: دبیر بخش آهنگسازی

سجاد پورقناد: دبیر بخش بزرگداشت

تینا شاهنواز: مدیر روابط عمومی

بابک کشفی: مسئول دبیر خانه

مهنوش حاتمی: مدیر اجرایی

سیاوش مهرآیین: سرپرست گروه طراحی گرافیک و دبیر بخش میان رشته ای جشنواره

پوریا شفیعی: مسئول فناوری اطلاعات

دکتر حسین سروی: مشاور بخش های اجرایی و عضو مدعو به شورای سیاست گذاری

دکتر محمد علی مرآتی: استاد مشاور بخش بزرگداشت

دکتر فرزاد طالبی: مدیر بخش بین الملل جشنواره و عضو مدعو به شورای سیاست گذاری

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است