گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران

فراخوان دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران برای حضور گروه‌های موسیقی نواحی و مقامی با رویکرد منظومه‌خوانی در دو بخش راویان اصالت (رقابتی) و اجرای پیشکسوتان (جنبی) به طور رسمی منتشر شد.

«منظومه خوانی» یکی از شکل‌های رایج در موسیقی اقوام مختلف ایران است. مضامین این منظومه‌ها در برگیرنده متون کهن ادب فارسی و منظومه‌های شفاهی موسیقایی مناطق مختلف ایران است. راویان این منظومه‌ها که در نواحی مختلف ایران با نام‌هایی همچون عاشیق، باخشی، بخشی، پهلوان، شائر و… نامیده می‌شوند، به عنوان ناقلان فرهنگ گفتاری در انتقال فرهنگ بومی نقش بسزایی دارند. منظومه‌خوانی در مناطق مختلف ایران با توجه به بافت فرهنگی هر منطقه، واجد خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فردی است که حاوی ودایع فرهنگی اقوام مختلف است؛ امّا برخی از مضامین این منظومه‌ها فراتر از حیطه قومی است؛ مانند منظومه‌خوانی ادبیات کهن ایرانی نظیر شاهنامه‌خوانی در اغلب مناطق ایران، خیام‌خوانی در بوشهر، نظامی‌خوانی در لرستان و برخی در حیطه قومی است مانند منظومه‌های کوراوغلو، اصلی و کرم و… که با الحان بومی با ساز و آواز روایت می‌شده است.

از آنجا که این نوع از موسیقی حاوی مهمترین رپرتوار سازی و آوازی موسیقی مناطق مختلف ایران است، «دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران» با محوریت منظومه‌خوانی و اهداف ذیل از تاریخ سه شنبه ۶ تیر تا جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ در کرمان برگزار خواهد شد.

این جشنواره با اهدافی چون حفظ و انتقال ویژگی‌های آیینی موسیقی نواحی ایران به آیندگان، پاس‌داری از نغمات قدیمی و مواریث معنوی و سجایای نهفته در این موسیقی و فراهم‌سازی بستر مناسب برای به دست آوردن بازمانده‌های موجود و احیاء انواع فرم‌های اجرایی موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود.

شخص منظومه‌خوان متقاضی شرکت در جشنواره، باید خود نوازنده بوده یا نوازنده همراه داشته باشد. تعداد اعضای گروه باید حد اکثر ۲ نفر باشد، به استثناء برخی از مناطق (بنا به نظر هیأت انتخاب دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)‌ هر نوازنده یا خواننده می‌تواند فقط در قالب یک گروه یا یک فرد، در جشنواره اجرا داشته باشد.

نمونه اجرای تصویری گروه یا فرد متقاضی، باید بر روی لوح فشرده با کیفیت مطلوب به مدت ۲ تا ۵ دقیقه، بدون ویرایش و ضبط استودیویی، همراه با تکمیل فرم درخواست شرکت در جشنواره و متن اشعار با ترجمه آن، به صورت پستی به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال یا به طورحضوری تحویل شود. مدت زمان اجرای گروه‌ها و نفرات راه یافته به مرحله‌ی نهایی بخش رقابتی، ٢ دقیقه خواهد بود.

آدرس پستی دبیرخانه دهمین جشنوار موسیقی نواحی ایران کرمان، چهارراه طهماسب‌آباد، مجتمع فرهنگی-هنری کرمان، طبقه اول، دفتر انجمن موسیقی کرمان، کد پستی ۷۶۱۳۶۷۵۵۹ و آدرس پست الکترونیکی آن kermanmusicunity@gmail.com است.

افراد و گروه ها به صورت برگزیده و بدون رتبه‌بندی، با توجه به ویژگی‌های خاص اجرایی هر منطقه، توسط هیات داوران انتخاب و معرفی می‌شوند. به نفرات برگزیده جشنواره، علاوه بر لوح تقدیر، یک سکه تمام بهارآزادی و به نوازنده‌ همراه یک نیم سکه بهار آزادی، اعطا خواهد شد. به تمامی شرکت کنندگان در جشنواره، گواهی شرکت اعطا خواهد شد.

بخش غیر رقابتی نیز شامل اجرای موسیقی پیشکسوتان موسیقی نواحی ایران در سالن‌های شهر کرمان و شهرستان‌های تابعه، مطابق با جدول زمان بندی مشخص شده توسط دبیرخانه جشنواره، خواهد بود. شرکت کنندگان این بخش، توسط ستاد جشنواره انتخاب و دعوت خواهند شد.

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است