گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۱)

ادوارد الگار (Sir Edward Elgar) در دوم ژوئن سال ۱۸۵۷ در “برادهیت” (Broadheath) که روستایی در سه مایلی شهر کوچک “وُرسِستر” (Worcester) است به دنیا آمد. پدر وی، صاحب یک فروشگاه موسیقی بود که در آن پیانو کوک می کرد. بر این اساس، الگار جوان نیز از این مزیت برخوردار بود تا در محیطی مملو از موسیقی رشد کرده و بزرگ شود.

او در فروشگاه پدر خود به تحصیل موسیقی پرداخت و در سنین جوانی قادر به نواختن گونه های مختلفی از سازهای موسیقایی شد.
در سالهای ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ تجربه ی وی گسترده تر گشت و سبک او، با آغاز رهبری ارکستر و ساخت موسیقی در نهادهای موسیقایی محلی، به بلوغ خود رسید. او همچنین، همزمان به تدریس و نوازندگی ویولون و ارگ در کلیسای سنت جورج شهر وُرسِستر می پرداخت.
در سال ۱۸۸۹ او با یکی از شاگردان خود، به نام “کارولین آلیس رابرتس” (Carolin Alice Roberts) که دختر “ژنرال هنری رابرتس”
(Major-General Sir Henry Roberts) بود ازدواج کرد. کارولین در حالی با الگار ازدواج کرد که خاله و فرزندان وی (که در غیاب مادر قَیِم کارولین محسوب می شدند) مخالف ازدواج کارولین با الگار بودند؛ چراکه الگار از خانواده ای فقیر بود و شغلی غیر از تدریس موسیقی نداشت.

با این حال، آلیس با ایمانی که به نبوغ الگار داشت، با او ازدواج کرد و نقش بسزایی در شکوفایی استعداد الگار ایفاء نمود.

الگار در طول زندگانی خویش، از آن کلبه ی محل زادگاه خود در برادهیت تا محله ی مارل در وُرسِستر که عمر خود را در آن به پایان رسانید، در حدود بیست و پنج خانه سکنی گزید البته این عدد، شامل اقامت در خانه های دوستان نمی شود، چرا که برای مثال الگار چند سالی را در خانه ی دوست صمیمی اش فرانک شوستر اقامت گزیده بود.

مال و املاک زیاد و روحی سرکش و نا آرام ِالگار بود که همواره شخصیت وی را دچار پیچیدگی هایی شگرف می نمود. درست است که مال و املاک وی بودند که الهام بخش بسیاری از آثار وی می شدند و تا حدی که دو تا از این خانه ها، “بیرچوود” (Birchwood) در استاریج و “برینکولز ” (Brink wells) در ساسکس، رهن شده بودند تا در فضایی روستایی الهام بخش آثار الگار شوند. این خانه ها در تماس مستقیم با طبیعت بوده و الگار را در آهنگسازی بسیار رهنمون ساخته اند.

اگرچه، یک بررسی دقیق از نحوه ی اکثر این جابجایی ها در زندگی الگار این نتیجه را به دست می دهد که هیچکدام از این تغییر مکان ها از روی هوس نبوده اند، اما در حقیقت، مانند اکثر ما، الگار نیز از سختی جابجایی خانه و کار اضافی به ستوه آمده بود و با این حال تمام وظایف سخت مانند پیدا کردن مکان مناسب و جمع آوری وسایل و… را به عهده ی همسر خود آلیس گذارده بود.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است