گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۲)

پدر و مادر الگار، خانه ی زمان تولد وی را که “فیرس” (The Firs) نامیده می شد، اجاره کرده بودند. پدر الگار که ویلیام نام داشت، تجارتی به سامان و تثبیت شده در زمینه ی موسیقی داشت. از این رو تنها می توانست آخر هفته ها را همراه الگار در کلبه ی کوچکشان بگذراند. به نظر می رسد که زندگی در آن کلبه و در شهر برادهیت، انتخاب مادر الگار بوده است که با ذوق و قریحه ی هنری ای که در نهاد خود داشته است، می خواسته که فرزندانش در محیطی طبیعی و در شرایط روستا به زندگی خود ادامه دهند.

الگار یک برادر بزرگتر به نام “هری” و دو خواهر بزرگتر از خود نیز داشت که “لوسی و پولی” نام داشتند.

با به دنیا آمدن الگار، تعداد ساکنین آن کلبه ی کوچک به شش نفر رسید. زمانی که برادر کوچکتر الگار، “جو” به دنیا آمد، پدر و مادر الگار تصمیم به رهن کردن خانه ی بزرگتری گرفتند. از ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۱ آنها در خانه ی در خیابان ادگار زندگی کرده و پس از آن به مدت دو سال در خانه ای سه طبقه در کنار کلیسای جامع وُرسِستر زندگی کرده و سپس در سال ۱۸۶۳ به خیابان دیگر نقل مکان کرده و در بالای مغازه ی موسیقی شان، خانه ای خریدند.

در همین زمان بود که الگار کوچک، قدم های نخستین خود در زمینه ی موسیقی را برداشت. این تجربیات جایگزین مناسبی برای عدم تحصیلات آکادمیک وی بود. مغازه ی پدر الگار اکنون نابود شده است اما هتلی که در کنار آن قرار داشته است می تواند مکان تقریبی مغازه را به دست دهد.

الگار تا سال ۱۸۷۹ در خیابان ۱۰ باقی ماند و پس از آن به همراه خواهر خود پولی و شوهرش ویلیام به ویلایی در لورتا نقل مکان نمود. در این زمان، استعدادهای الگار به تدریج شکوفا شده و “کوئینتت باد” (Wind quintet) نیز در همین دوره خلق گردید. با اینکه الگار ادعا می کند که این قطعه را با ارگ و به صورت بداهه ساخته است، اما باور این قضیه کمی بعید به نظر میرسد و تلاش های گسترده ای که در پس آن نهفته است، به خوبی به نظر می آید. خانه ی خواهر الگار، پولی که این قطعه به احتمال زیاد در آن نوشته شده است، اکنون نیز پابرجاست و تنها دو دقیقه از مرکز اصلی شهر فاصله دارد.

در سال ۱۸۸۳ خواهر و شوهرخواهرِ الگار نقل مکان نموده و الگار نیز مجبور به ترک خانه و زندگی با خواهر دیگر خود، لوسی شد. این خانه در محله بث و در جنوب شهر واقع بود. الگار تا زمان ازدواج اش با آلیس در سال ۱۸۸۹ در همین خانه باقی ماند.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است