گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تران وانکه، اتنوموزیکولوژیست ویتنامی

تران وانکه (Tran Van Khe) یکی از بزرگترین استادان موسیقی سنتی ویتنام است که در بیست و چهارم ژوئن سال ۱۹۲۱ در خانواده ای با تاریخچه ای از چهار نسل موزیسین در ویتنام متولد شد. وانکه که پدر و مادر خود را در کودکی از دست داد سنت موسیقایی خانواده را از عمه خود “Tran Ngoc Vien” و دایی اش ” Nguyen Tri Khuong” فرا گرفت. وانکه فارغ التحصیل دکترای موسیقی شناسی از دانشگاه سوربن پاریس است؛ در «مرکز ملی پژوهش های علمی» (Centre National de la Recherche Scientifique) به پژوهش پرداخته و همچنین استاد دانشگاه سوربن و و عضو افتخاری شورای بین المللی موسیقی یونسکو بوده است.

تحقیقات علمی و فعالیت های موسیقی سنتی او (از جمله شرکت در چندین جشنواره، ضبط چندین اثر با Ocore، یونسکو و A.C.C.T)، جوایز و افتخارات فراوانی را از دانشگاه ها، آکادمی ها و موسسات بین المللی معتبر به ارمغان آورده است.



وانکه توانایی نواختن چندین ساز ویتنامی را دارد که از جمله آن ها می توان به این سازها اشاره نمود:

“dan kim or dan nguyet” (لوت ماه شکل)، “dan tranh” (زیتری با شش سیم)، “dan co or dan nhi” (ساز زهی آرشه ای با شش سیم)، “dan ty ba” (لوتی گلابی شکل با شش سیم) و نیز انواع سازهای کوبه ای. او همچنین با شعر خوانی و آواز به سبکهای سنتی شمال و جنوب نیز آشنا بود.

تخصص پروفسور تران تمامی موسیقی های آسیایی به ویژه موسیقی هند، ایران، چین، ژاپن و سنت های موسیقایی عربی را در بر می گیرد.

در سال ۲۰۰۵، وزیر امور خارجه و وزیر فرهنگ و اطلاعات دولت ویتنام از پروفسور وانکه دعوت نمودند تا به عنوان مشاور ویژه به متخصصان ویتنامی کمک کند تا پرونده ای درباره هنر آواز “Ca Tru” متعلق به شمال ویتنام تهیه کنند.

او که نزدیک به ۵۰ سال در پاریس زندگی کرده است و در سراسر دنیا به سخنرانی و اجرا پرداخته است نقشی کلیدی در معرفی موسیقی آسیا به جهان غرب ایفا نموده است. در پنجاه سال گذشته پروفسور وانکه توانسته است که چندین فارغ التحصیل دکترا به جامعه موسیقی تحویل دهد و چندین هزار دانشجو در سراسر دنیا از آموزه های او بهره برده اند.

او پیش از انقلاب به ایران سفرهایی داشته است و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی با موسیقی دستگاهی ایران و موسیقیدانان آن آشنا شده است و یکی از تاثیر گذارترین اتنوموزیکولوگ ها روی موسیقی دستگاهی ایران بوده است.



داریوش صفوت، نورالدین رضوی سروستانی، داوود گنجه ای، تران وانکه،

پرویز مشکاتیان، جلال ذوالفنون و حسین علیزاده در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی

پروفسور وانکه در پنجم ژوئن سال ۲۰۱۵ در ویتنام چشم از جهان فرو بست.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است