گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

روش سوزوکی (قسمت پنجاه و ششم)


با تمرین می‌توانی توانایی را نگهداری و بهتر و بهتر حفظ کنی؛ تمرین باعث کسب قابلیت و توانایی و شایستگی می‌شود و با گذشت زمان آن را در ذهن جا می‌دهد. مهارت و فن و صنعت کسب شده در ذهن نقش می‌بندد و بالاخره انسان به آن مهارتی می‌رسد که می‌تواند چیزی را با سرعت در حافظه خود جای بدهد و چیزی را که یک بار یاد گرفته می‌شود آن را دیگر انسان فراموش نمی‌کند، فن و مهارت کسب شده را حافظه ضبط می‌کند. هر کس می‌تواند اگر به اندازه کافی برای آن زحمت بکشد، آنرا کسب کند.

بچه‌ها برای کارهای مدرسه ‌شان حافظه فوق العاده عجیبی دارند و به گمان من در بچه‌های ضعیف که عقب مانده اند فقط به کسبِ پیشرفتِ حافظه سپاری خوب، بی توجهی شده است. در واقعیت تمام بچه ‌ها امکانات برابر دارند.

در مدرسه آمادگی، ما بر روی پرورش حافظه بچه‌ها کار می‌کنیم، به این صورت که ما به آنان اشعارِ ایسّا (ISSA) را می‌آموزیم که صحبت کنند. خانم یانو (Yano) از سال ۱۹۴۹ متد جدیدی را بر روی بچه ‌ها می‌کند که توانایی بچه‌ها را شکوفا می‌کند. هر روز بچه‌های مدرسه اشعار کاملا معروف ‌هایکو (Haiku) را دکلمه و حفظ می‌کنند. ما مدت هفده سال است که نتایج تمرین‌های تقویت حافظه را مشاهده می‌کنیم و نتیجه گرفته ایم که هر کدام از این بچه‌ ها در دبستان نتیجه‌ های عالی به دست آورده اند.

برف زمستانی آب می‌شود

آب می‌شود و کبوتران می‌خوانند

بر روی درخت می‌خوانند

برف های زمستان آب می‌شوند

و دهِ کوچک پرشده از شادیِ کودکان


مرحله دوم کار و‌ هایکو ۶۴ مثال:

ای برگِ کاهو می‌شنوی، می‌شنوی که برگ های کاهو چگونه باز می‌شود.

اووو این همه هیجان!

گربه کوچولو

نگاه کن که چگونه برگ ها می‌ریزند

آنها را با چنگ‌های کوچکت بگیر.

با یک لبخند.

می‌خزد

امروز دو ساله شده است

اوه دهاتِ زادگاهِ من!

کوفته برنجی که به فرم قدیمی است.

و برف های بهاری

بچه‌هایی که بعد از ده بار تکرار، توانایی حفظ شدن حتی یک شعر را نداشتند، در دوره دوم کار کردن بعد از چهار، پنج بار شنیدن حفظ شدند و در سومین دوره یکباره حفظ بودند.‌ هایکو به خاطر جملات جادوئی اش و نگرش طبیعی اش انتخاب شده، در ضمن به این خاطر با فصول سال انتخاب می‌شد که به این وسیله کمکی باشد برای یادگیری، در پایانِ هر فصلِ کاری بچه‌ها همگی با هم هایکوهایی را که آموخته اند را دکلمه می‌کنند.

این تمرین‌های هر روزه به بچه‌ها این توانایی را می‌دهد که ‌هایکوهای خودشان را بداهه سرائی کنند و به این وسیله آثار خودشان را در مورد محیط و دور و بر خودشان (محیط زیست)، داشته باشند؛ چندین اثر را که کودکان سروده‌اند از جانب من و یا مادر و پدرهایشان نوشته شده است.

گیتی خسروی

گیتی خسروی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است