گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صداسازی در آواز (۷)

قوس درخشش (ناحیه بنفش)

تمام تلاش صورت گرفته در صداسازی برای رسیدن به این قوس به عنوان نقطه اوج کار می باشد و در واقع قوس درخشش صدا، مانند پلی دو خط صدا و خط ویبره را به هم پیوند میزند و دربرگیرنده تمامی خصوصیات مربوط به هر دو خط فوق می باشد؛ ایجاد این پل باعث استحکام، شفافیت و شیشه ای شدن صدا و همین طور توزیع مناسب نیروی بازدم بر روی تمام قوس می شود.


خط بازدم

خط بازدم، هوایی است که در نتیجه تنفس شکمی و با فشار عضلات مکعب شکمی بر روی دیافراگم به سمت ناحیه بیرونی حفره دهانی پرتاب شده و نیروی لازم جهت صداسازی را ایجاد می کند.

برای تماشای انیمیشن مربوط به نحوه کارکرد الگوی بالا اینجا کلیک کنید.

نکات مهم

تکنیک اجرای فالستو

یادگیری تکنیک های مختلف صداسازی به معنی بالا بردن قابلیت های صدای یک هنرمند و توانمندی بیشتر در هنگام اجرا می باشد و بی شک تسلط داشتن بر تکنیک اجرای فالستو یکی از مهمترین وجوه این قابلیت هاست و فراگیری آن نیازمند داشتن فهمی درست از اصول آن و تمرین و ممارست فراوان می باشد. بر اساس الگوی فوق می توان به طور خلاصه گفت تفاوت این نوع اجرا با اجرای فورته در تاکید کمتر بر خط صدا و همین طور ایجاد کمی تغییرات در آن، و تاکید بیشتر بر خط ویبره و برجسته کردن آن می باشد.

با ملاحظه الگو خواهید دید که کانون صدای مربوط به خط صدا یا همان نقطه B2 در ناحیه خاکستری قرار گرفته و همانطور که پیشتر گفته شد به این مفهوم است که این کانون بیرون سر احساس می شود. بنابراین برای اجرای تکنیک فالستو باید این نقطه را از ناحیه خاکستری خارج نموده و به سمت عقب و داخل حفره دهانی و محدوده زیر نقطه D1 یا کمی عقب تر از آن انتقال داد که اینکار با تمرکز بر روی کانون صدا و کنترل هر چه بیشتر هوای بازدم امکانپذیر است. ذکر این نکته بسیار مهم می باشد که تمام قواعدی که برای ایجاد فضا های دهانی و تنفس شکمی در حالت عادی رعایت می شد را باید بدون کم و کاست در این مورد هم رعایت کرد.

افزایش حجم صدا

حجم صدا دارای نسبت مستقیم با طول قوس درخشش می باشد. به این مفهوم که با افزایش طول این قوس حجم صدا نیز افزایش می یابد. اما همانطور که در تصویر مشاهده می شود لازمه تغییر طول قوس درخشش، تغییر زاویه بین دو خط صدا و خط ویبره می باشد که می توان با ثابت نگه داشتن خط ویبره و حرکت خط صدا در جهت کاهش یا افزایش زاویه بین این دو خط و در نتیجه کاهش یا افزایش حجم صدا اقدام کرد.

مجید رضا نصیری

مجید رضا نصیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است