گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک لندن (۲)


در اجراهای LSO، فضایی آکنده از روح جوانی در صدای موسیقی وجود دارد که این نیرو در اجراهای ارکستر در آهنگهای ساخته برلیوز (Berlioz) و پروکوفیف (Prokofiev) به خوبی مشاهده می شود. LSO معمولا نوازندگان معروف جهانی داشته، از جمله تک نوازان سازهای بادی، مثل جیمز گالوی (James Galway) فلوت، ژروس- د- پییر (Gervase de Peyer) کلارینت، روژر لرد (Roger Lord) نوازنده ابوا نیز اسیان الیس (Osian Ellis) نوازنده چنگ، جان جئورجیادیس (John Georgiadis) نوازنده ویولن و باری تاکول (Barry Tuckwell) نوازنده هورن.

همانند گروههای دیگر، ارکستر سمفونیک لندن توانایی بالایی در تولید فضای صوتی گوناگون و متنوع دارد، LSO با تولید تونهای بسیار متفاوت تحت نظر رهبرانی همچون استوکووسکی ،
آدریان بولت (Adrian Boult)، جاشوآ هورنستین (Jascha Horenstein)، جرج سولتی (Georg Solti)، آندره پروین (André Previn)، جرج سل (George Szell)، کلودیا آبادو (Claudio Abbado)، لئونارد برنستین (Leonard Bernstein)، جان باربیرولی (John Barbirolli) و کارل بوهم (Karl Böhm) که رابطه بسیار نزدیکی را در اواخر عمرش با ارکسترا برقرار کرد، ضبطهای درخشانی داشته است.

بوهم و برنشتاین، مقام ریاست LSO را در اواخر عمر خود بر عهده داشتند. کلایو ژیلینسون (Clive Gillinson) نوازنده ویولونسل سابق ارکستر از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۰۵ مدیریت LSO را بر عهده داشت و بعد از مشکلات مادی اساسی که دامنگیرارکستر بود، او سازماندهی مقتدری را به LSO برگرداند.

از ۲۰۰۵ کاترین مک دونالد (Kathryn McDowell) مدیریت LSO را بر عهده دارد.

LSO در همان اوایل رایج شدن ضبط آثار (recording) شروع به آن کرد، از جمله چند اجرای آکوستیک به همراه آرتور نیکیش (Arthur Nikisch). این ارکستر برای HMV و EMI به مقدار بسیار زیادی تا سالهای متمادی ضبط می کرد. در اویل ۱۹۶۰ رهبر مجرب فرانسوی پیر مونتو (Pierre Monteux) مجموعه آثار ضبط شده استریوفونیک ارکستر برای Philips Records تولید کرد که بسیاری از آنها هنوز روی CD تکثیر می شوند.

LSO همچنین به خاطر حضورش در فیلمهای مختلف نیز مشهور است که بسیاری از آنها بوسیله رهبرانی مانند جان ویلیامز، آلن سیلوستری (Alan Silvestri) و جیمز هورنر اجرا شده است؛ یکی از این موسیقی فیلمها برای مجموعه فیلمهای “جنگ ستاره ای” بود که در تمام فیلمهای “جنگ ستاره ای” موریس مورفی (Maurice Murphy) ترمپت اصلی را در تمام آن نواخته است. LSO

همچنین در فیلمهایی چون Who Framed Roger Rabbit، ملکه، مهاجمین کشتی گمشده نوح (Raiders of the Lost Ark)، سرزمین قبل از زمان (The Land Before Time)، شجاع دل (Brave heart)، هری پاتر و تالار اسرار (Harry Potter and the Chamber of Secrets)، هری پاتر و جام آتش (Harry Potter and the Goblet of Fire

Eragon and Superman) و همچنین کار مبتکرانه تابش (IllumiNations) – تابشها از زمین (Reflections of Earth) در پارک بزرگ آمریکایی به نام Epcot ایفای نقش کرده است.

نیز در بسیاری از ضبطهای موسیقی پاپ مثل بیتل ها، گروه کلوپ Pepper’s Lonely Hearts، برداشت محصول نیل یانگ Harvest-‘s Neil Young، Manhole’s Grace Slick و در آلبومهایی از مایکل جکسون شرکت داشته است.

LSO در تلویزیون نیز حضور فعال داشته؛ یکی از این برنامه ها شبهای موسیقی آندره پروین بوده است، همچنین برای انیمیشن محبوب ژاپنی اثری ضبط کردند با آهنگسازی و رهبری توشیکو ساهاشی(Toshihiko Sahashi).

اخیرا ارکستر سمفونیک لندن در بازی ویدیویی Lara Croft-Tomb Raider فرشته تاریکی نواخته است. از سال ۲۰۰۰، LSO مجموعه CD های تبلیغاتی را با برچسب خود عرضه کرده است که تحت لیسانس ژیلینسون (Gillinson’s) بوده است. LSO همچنین اجرای بسیار مشهوری از آثار باربر (Samuel Barber) مانند آداجیو برای سازهای زهی (Adagio for Strings) را اجرا کرده که یکی از مشهورترین قطعات در iTunes سیستم Apple (مکنتاش) بوده است.


en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است