گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فرج نژاد: جواب مثبتی از نامه گرفته ایم

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده درباره انتقادات اخیر گروهی از موسیقیدانان به فعالیت های خانه موسیقی و جشنواره فجر، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

آقای فرج نژاد اخیراً یک نامه‌ای نوشته شده حدود هزار نفر از موزیسین‌ها این نامه را امضاء کردند خطاب به آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد در مورد مسائل خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر این نامه بعداً تبدیل به یک کمپین شد در ادامه، و یک عده که شما هم جزو آن دسته از هنرمندان بودید کمپینی به نام کمپین دست چپ تشکیل دادیم لطفاً در مورد این کمپین صحبت بکنید و در مورد این که این کمپین چه خواسته‌هایی داشته؟

ابتدا دوست عزیز همساز و همکارم آقای قمصری با من تماس گرفتند که ایشان شروع کننده این کمپین گواهی دست چپ بودند و به من گفتند و توضیح دادند و درخواست خودشان را به من گفتند. گفتند مطالبات من این‌هاست اگر فکر می‌کنید که شما هم با ما هم صدا هستید بپیوندید من مطالبات را دیدم و دیدم به حق است و من هم از این کمپین حمایت کردم و متعاقباً نامه‌ای نوشته شد و در اختیار عموم موزیسین‌ها قرار گرفت تا امضاء بکنند نزدیک به هزار نفر امضاء کردند و مطالباتشان را در مورد به خصوص جشنواره فجر و در کنار آن مطالب مختلفی که یکی از گزینه‌هاش خانه موسیقی یا مدیریت فعلی و هیئت مدیره آن هست را تقدیم آقای صالحی امیری و دفتر وزارتخانه کردیم که خوب خدا را شکر تا این لحظه جواب مثبت هم از این نامه گرفته شده است.

در این نامه چه خواسته‌هایی مطرح شده بود؟

ببینید جناب پورقناد ما باید ابتدا این را به دو بخش تقسیم کنیم یک بخش مربوط به مطالب در حقیقت مرتبط با خانه موسیقی است و بخش دوم مربوط به جشنواره فجر در مورد جشنواره فجر به تفصیل در رسانه‌ها در این مدت صحبت شده که ما احساس می‌کردیم که اتفاقاتی در جشنواره فجر طی این دو سه سال اخیر افتاده که خیلی دلچسب موزیسین‌ها نیست.

من شخصاً خودم جزو کسانی بودم که سال‌ها جزء منتقدین جشنواره فجر بودم اما خوب انتقاد من این بود که یک ساز و کاری فراهم شده تا یک عده‌ای جوان‌ها از جای جای کشورمان بتوانند بیایند و در این جشنواره شرکت بکنند آثارشان را بفرستند و انتخاب بشوند، بیایند در این جشنواره. در این جشنواره یک عده‌ای داور دارد و یک نفر و یا چند گروه به عنوان گروه‌های برتر انتخاب می‌شوند و هیچ اتفاقی برای این عده نمی‌افتد؛ این انتقاد من بود قدیم به جشنواره و بعد در طی چند سال گذشته متأسفانه اصلاً قضیه عوض شد یعنی اصلاً جشنواره فجر حتی آن بخش رقابتی خودش را هم از دست داد یعنی من نگران این بودم که این کسانی که اول می‌شوند چرا هیچ کسی هیچ کمکی به ایشان نمی‌کند چرا هیچ ساز و کاری از این‌ها حمایت نمی‌کند چرا هیچکس به عنوان مثال نمی‌روند برای یکسال قرارداد مشخصی با یک شرکت و تولید فرهنگ و هنری ببندند یا برایشان کنسرتی گذاشته بشود و به لحاظ مادی یا معنوی از این‌ها حمایتی بشود.

من دغدغه‌ام این بود که به ناآگاه دیدیم دوستان ساز و کار را اصلاً تغییر دادند و جشنواره فجر شد یک جشنواره دعوتی یعنی یک عده‌ای دعوت می‌شدند دور هم ساز می‌زدند، همان عده‌ای که همیشه هستند و خوب شما لزومی ندارد منتظر جشنواره باشید برای دیدن این عزیزان!

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است