گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاس نوازندگی پویا سرایی برگزار می شود

در آکادمی کوشا کارگاه نوازندگی سازهای ملی ایرانی توسط دکتر پویا سرایی استاد دانشکده هنر و معماری برگزار می شود که روی مفاهیم فوق تکیه خواهد داشت در این کارگاه تمرکز بر چگونگی تمرین، تکینک، ریتم، دشیفراژ و موزیکالیته خواهد بود شرکت برای تمامی نوازندگان سازهای ایرانی امکان پذیر است.

نوازندگی هر سازی اعم از سازهای ایرانی و یا سازهای کلاسیک مجموعه ای از مهارت هاست که عدم وجود یکی از آنها حتی قابلیت اجرای یک نوازنده خوب را مختوش می نماید. برای دستیابی به درجات بالا در زمینه نوازندگی اولین شرط دانستن پایه های موسیقی و اصول تئوریک آن است، درست اجرا کردن ریتم و توانایی تشخیص درست یا غلط بودن صدای نتی که می نوازید در مرتبه اول قرار دارد.

در نوازندگی شما در حال بیان احساس و حال و هوایی هستید که توسط آهنگساز و در موارد بداهه نوازی توسط خودتان ساخته شده است در اولین قدم شما باید توانایی تجزیه و تحلیل صداها و ریتم را داشته باشید تا بتوانید آنها را درست اجرا نمایید و یا از آنها برای بیان احساسات و مفهوم مورد نظر خود استفاده کنید.

در مرحله بعدی تسلط شما بر ساز اهمیت دارد شما باید ساز را قسمتی از وجود خود بدانید تا زمانی که در زمان نواختن به هماهنگی لازم بدن و ساز خود نرسیده باشید نمی توانید آنگونه که باید اجرای درستی از یک قطعه داشته باشید.

برای رسیدن به این هماهنگی شما باید قادر باشید تمرینات مناسب را تشخیص دهید، ممکن است تمرینی در یک مورد به یک نوازنده کمک کند و حتی برای نوازنده دیگری سد ایجاد کند. شما باید بتوانید ضعف خود در نوازندگی و یا حتی تمرینات تئوریک را شناسایی کنید و برای برطرف کردن آنها از یک روند تمرینی مناسب استفاده کنید.

مبحث بعدی که باید در نوازندگی به آن توجه داشت موزیکالیته است، شاید یک نوازنده اطلاعات کافی در مورد ریتم و گام قطعه داشته باشد و از تکنیک لازم هم برخوردار باشد اما در اجرای قطعه از موزیکالیته خوبی بهره مند نباشد و همین امر باعث می شود که شنونده از شنیدن قطعه نواخته شده لذت نبرد، موزیکالیته مانند روحی است که به جسم دمیده می شود. یک نوازنده باید بتواند ساعتها با رعایت موزیکالیته شنونده خود را مسحور کند. دشیفراژ هم جزو مجموعه مهارتهایی است که یک نوازنده باید به آن دست یابد.

علاقمندان می توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با آکادمی موسیقی کوشا به شماره های ۷۷۶۲۰۷۷۴_ ۷۷۶۲۰۷۵۳ و ۰۹۳۷۱۲۶۴۲۲۰ تماس حاصل نمایند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • استاد گلپایگانی در مصاحبه با سایت موسیقی ایرانیان :
    الان طرف دو مضراب نمی تواند دست بگیرد کوک سنتور را هم نمی داند بعد به خودش می گوید دکتر!!

  • متاسفم از طرز فکر های کوچیکتون، ما بیشتر از کارشناسی ارشد برای نوازندگی موسیقی ایرانی نداریم تو کشورمون، و بقیه برای ادامه تحصیل مجبور هستند رشته های مثله موسیقی شناسی یا انتنوموزیکلوژی رو انتخاب کنن، که کسی که دکترا این رشته هارو میگیره از سواد علمی بالایی برخوردار هست…

بیشتر بحث شده است