گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لورین مازل (۲)

اولین کنسرت مازل با ارکستر فیلارمونیک نیویورک در سال ۱۹۴۲ بود زمانی که تنها ۱۲ سال داشت! در سن ۱۷ سالگی به دانشگاه پیتزبورگ (University of Pittsburgh) برای تحصیل زبان، ریاضیات و فلسفه وارد شد. در طی تحصیلش ویولونیست ارکستر سمفونیک دانشگاه پیتزبورگ بود که در آنجا رهبر جوان فصلهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۴۹ بود و همچنین در آنزمان Fine Arts Quartet دانشگاه را سازماندهی نمود.

در سال ۱۹۵۱ برای تکمیل تحصیلاتش به ایتالیا رفت و دو سال بعد برای اولین بار به عنوان رهبر ارکستر در اروپا، در سالن تاتر ماسیمو بلینی (Massimo Bellini) در کاتیای ایتالیا اجرایی داشت.

در زمانی کوتاه او به عنوان شاخصترین هنرمند شناخته شد. ظاهر شدن در بیروت در سال ۱۹۶۰ به عنوان اولین هنرمند آمریکایی، شرکت در ارکستر سمفونیک بوستون در سال ۱۹۶۱ و در جشنواره سالزبورگ (Salzburg Festival) در سال ۱۹۶۳ از دیگر موفقیتهای او بود.

audio file بشنوید قطعه ای از کرایسلر را با ویولون لورین مازل

از آن زمان به بعد لورین مازل بیش از ۱۱۵ ارکستر را (در حدود پنج هزار اپرا) را در کنسرتهای مختلف رهبری نمود. او بیش از سیصد اثر ضبط شده دارد شامل: بسیاری از آثار بتهوون، برامس، دبوسی، مالر، شوبرت، چایکوفسکی، راخمانینوف و ریچارد اشترائوس که برنده ۱۰ جایزه برتر جهانی بوده است. رپرتوار ضبط شده او شامل ضبط آثار مختلف ویولون نیز هست، اغلب او دو نقش نوازنده ویولون سولو و رهبر را داشته… از قطعه های نابی مانند کنسرتوهای موتسارت تا “افسانه سرباز” از استراوینسکی …

او دارنده دو جایزه ASCAP برای فعالیتهایش در موسیقی آمریکای و حضور شاخصش در مرکز فعالیتهای مهم موسیقی و تمامی جشنواره های مهم بین المللی می باشد. او تعداد بیشماری کنسرت را رهبری کرده و در صدها کنسرت نوازنده ویولون بوده، حضور در ارکستر سمفونیک وین، ارکستر سمفونیک لندن، ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را جزو شناخته شده ترین رهبران جهان قرار داده است.

از سال ۱۹۹۳ تا تابستان ۲۰۰۲، مازل رئیس موسیقی ارکستر سمفونیک رادیو باراوین (Bavarian)، ارکستر سمفونیک پیتزبورگ (۹۶ تا ۱۹۸۸)، دبیر کل اپرای وین (۸۴ تا ۱۹۸۲) که اولین آمریکایی بود که چنین مقامی داشت، کارگردان موسیقی ارکستر Cleveland (از ۱۹۷۲ تا ۸۲) و کارگردان هنری و رهبر اصلی اپرای آلمانی برلین (از ۷۱ تا ۱۹۶۵)

در سال ۱۹۸۵ به طور افتخاری عضو ارکستر سمفونیک اسرائیل شد (در حالی که چهلمین کنسرت بزرگداشت خود را رهبری می کرد.) او عضو افتخاری ارکستر فیلارمونیک وین و دارنده مدال نقره هانس فان بولو (Hans von Bülow) از ارکستر فیلارمونیک برلین است؛ همکاری نزدیک او با ارکستر فیلارمونیک برلین شامل ۱۱ کنسرت سال نوی تلویزیونی از وین می باشد که اغلب به عنوان نوازنده ویولون ظاهر شده است.

Audio File
قسمتی از رهبری لورین مازل را ببینید

در کنار فعالیتهای بی شمار او، زمانی می توان یافت که او با هنرمندان جوان نیز کار کرده است، طبق این باورش که باید دانشش را با موسیقیدانان نسلهای بعدی تقسیم کند و به آنها انتقال دهد. او در سال ۲۰۰۰ رقابتی را برای رهبران کنسرت تدارک دید و دو سال بعد دور فینال آن را در کارنگی هال به پایان برد و از آن به بعد سرپرست بسیاری ازاین فینالیستها شد و برای کسب جایگاه جهانی حرفه موسیقی آنها راهنماییشان می کرد.

از طریق Châteauville در کاستلتون-ویرجینیا، او جشنواره ای را برای هنرمندان جوان ترتیب داد، فعالیتهای روی صحنه، اپرای مذهبی، گرد آوردن خواننده های با استعداد، نوازندگان، رهبران، طراحان، کارگردانان و پرسونلی که روی صحنه کار می کنند، برای کار کردن در فضایی سخت با همکاری فراوان با یکدیگر و برخورداری از هدایت هنرمندان برجسته از جمله خود لرین مائسترو مازل! او به طور مساوی در جهت حمایت از حقوق انسانی و طبیعت حرکت کرده است.

میلیونها دلار را برای بیش از ۵۰ سازمان خیریه و صندوقهای جهانی صرف کرده است، از جمله: بخش تحصیل سازمان ملل، سازمان علم و فرهنگ UNESCO، صندوق جهانی برای طبیعت، صلیب سرخ و سازمان ملل، بخش پناهندگان UNHCR. مائسترو مازل به زبانهای فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی کاملا مسلط بود و با زبانهای روسی، پرتغالی و اسپانیایی نیز آشنایی دارد. در میان افتخارات، مدالها و جوایز او، مدال فرماندگی Merit از جمهوری فدرال آلمان، افتخار لژیونری ارتش فرانسه، مقام Knight Grand Cross از جمهوری ایتالیا، مدال فرمانده ای شیر از فنلاند و همچنین عنوان سفیر خوش قلب (Goodwill Ambassador) از طرف سازمان ملل به او داده شده است.

مازل علاقمند به مطالعه و طرفدار فیلمهای کلاسیک، تماشاچی همیشگی تئاتر است و همچنین از ورزش تنیس و شنا و جمع کردن نقاشیهای آمریکایی و هنر شرقی لذت می برد.

maestromaazel.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است