گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منیژه صهبایی: تشکیل ارکستر مجلسی در ادامه پروژه های فرهنگی منوچهر صهبایی است

به تازگی در جریان فارسی زبان خبر افتتاح «ارکستر مجلسی ایران» منتشر شده است. در این خبر آمده که ارکستر مجلسی ایران با هدف ارائه موسیقی کلاسیک جهانی و ارتقای فرهنگ شنیداری به رهبری ارکستر منوچهر صهبایی فعالیت خواهد کرد. امروز گفتگوی ما را با منیژه صهبایی مدیر این ارکستر می خوانید:

درباره این ارکستر بگویید، تشکیل آن چگونه بود و هزینه کنسرت ها از چه راهی تامین خواهد شد؟

سالهاست که منوچهر صهبایی پروژه ای به نام «برای ایرانم» را در صدر برنامه های خود قرار داده است. این پروژه از سالها پیش با معرفی آثار آهنگسازان ایرانی در اروپا شروع شد و بعدها به اجرا و ضبط و انتشار آثار فراموش شده آهنگسازان سمفونیک ایران رسید.

آثاری که در واقع وظیفه نهادهای فرهنگی و هنری یک مملکت است که میراث داری اش را کند، صهبایی شخصا متقبل اجرایش شد.

هزینه هنگفت از تهیه نت تا نگارش و تصحیح و تکثیر اجاره ارکسترهای اروپایی، اجاره سالن، هزینه مهندسین صدا، تدوین و توزیع آثار و بسیاری از هزینه های دیگر که بدون هیچگونه چشم داشتی و حمایت مالی صورت گرفت و منجر به تولید این آثار و ثبت آن برای همیشه شد.

بدین گونه منوچهر صهبائی سهم بسزایی در جاودانگی آثار موسیقیدانان ایرانی داشته و دارد.

تولد ارکستر مجلسی ایران در ادامه همان پروژه است. داستانی دیگر در باب موسیقی علمی جهانی… ارکستری با نگاه جدی و… در واقع نوعی ابراز عشق و ارق ملی به فرهنگ و هنر موسیقایی این سرزمین.

آیا با نوازندگان برای هر کنسرت قرارداد خواند داشت یا دستمزد ماهیانه دارند؟


قبل از شروع تمرینات با نوازندگان و بقیه عوامل قرار داد بسته خواهد شد و با توجه به تمرینات مجدد، بلافاصله پس از اجرا طبق قرار داد، حقوق نوازندگان پرداخت خواهد شد.

نوازندگانی که با ما همکاری دارند در ارکسترهای دیگر مشغول به کار هستند و این امکان وجود ندارد که همواره در کنار ما باشند و ما نیز نمی خواهیم که لطمه ای به کارشان وارد شود، بنابراین قراردادمان دائمی نیست و به صورت پروژه ای کار خواهیم کرد.

انتخاب نوازندگان بر چه اساسی و طی چه فرایندی انجام شده است؟


لیستی از بهترین نوازندگان حال حاضر را از نوازنده های با سابقه و قدیمی خواستیم و دوستان لیست پیشنهادی خود را دارند و پس از بررسی های دقیق کسانی که به همکاری با این ارکستر علاقه نشان دادند و رفتار حرفه ای در خور شان یک ارکستر مجلسی حرفه ای را داشتند، دعوت به همکاری شدند. در حال حاضر یاران منوچهر صهبائی از بین بهترین ها انتخاب شده اند.

این ارکستر زهی خواهد بود یا مجلسی؟

بستگی به رپرتوار دارد؛ در برنامه اول ارکستر، زهی خواهد بود. با توجه به انتخاب قطعات سازهای بادی نیز اضافه خواهد شد و نوازندگان رهی نیز در صورت لزوم بیشتر می شوند. ما سعی کرده ایم که اولین قدمها کوچک باشد و با یک گام بزرگ کار را شروع نکنیم. تجربه نشان داده و بارها دیده شده که ارکسترهایی با تعداد زیاد و پر سر و صدا راه اندازی شده و متاسفانه بعد از اجرای یک یا چند برنامه ارکستر از هم پاشیده است. ما امید این را داریم که در طول زمان، ارکستر را با توجه به امکانات بزرگتر کنیم.

امیدوارم با برنامه ریزی های دقیق و بلند مدتی که صورت پذیرفته، ارکستری در سطح هر چه نزدیکتر به استانداردهای جهانی داشته باشیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است