گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امینی: تکنوازی های مجید وفادار منتشر خواهد شد

در مورد این آلبوم به طور کلی صحبت کنید. اسمش چیست؟

تصنیف به «سوی تو» یکی از آثار تاریخ موسیقی ماست که متاسفانه خواننده‌های مختلفی هم رفته اند سراغش و اجراهای خیلی سبکی از آن شنیده ایم و در این ضبط و اجرا سعی می کنیم روایت فاخری از آن را به اجرا بگذاریم. به خاطر همین تصنیف و حجم خاطرات فرهنگی زیادی که پشت آن است، ما اسم این آلبوم را گذاشته ایم «بگو کجایی؟» و فکر می‌کنم این نام می‌تواند اثر خوبی در خاطرات مردم داشته باشد.

همچنین ما یک فیلم مستند آماده کرده ایم که در آن تعدادی مصاحبه هم از مشاهیر موسیقی امروز و دیروزمان جمع آوری شده است. این افراد شامل کسانی هستند که در دوره‌ فعالیت مجید وفادار بوده اند و همینطور افرادی هستند که بعد از این دوره با او ارتباط داشته اند.

دکتر شایان‌فرد در رابطه با آهنگسازی مجید وفادار مقاله‌ای دارد، از ایشان مصاحبه گرفتیم. از آقای فرهاد فخرالدینی و دو تن از نوازندگان ارکستر آقای وفادار که در قید حیات هستند یعنی آقای بزرگ لشگری و یوسف رشیدی (که آقای لشکری در ارکستر وفادار ویولون می‌زدند و آقای رشیدی ترومپت) این دو نفر را پیدا کردیم و مصاحبه گرفتیم. خانم پوراندخت وفادار در این فیلم صحبت کرده اند. آقای سلمکی به عنوان آهنگسازی که آن دوره حضور داشته، صحبت کرده است.

آقای امین‌الله رشیدی، کسی که یکی از کارهای آقای وفادار را خوانده و آقای میلاد کیایی به عنوان آهنگسازی که حرف های جالبی در مورد وفادار دارد صحبت کرده است.

امیدوارم کارگردان این مجموعه بتواند در بازگرداندن این عواطف به جامعه اثر داشته باشد.


سی‌دی صوتی به همراه دی‌وی‌دی تصویری منتشر می شود یا به صورت مجزا در داخل کتاب «خنیاگر آسمانی»؟


این دی‌وی‌دی ضمیمه کتاب است با سی‌دی صوتی همراه نیست. این دی‌وی‌دی ضمیمه کتاب است یعنی کسی که کتاب را تهیه می‌کند یک سی‌دی داخل جلد کتاب متصل شده که بتواند فقط این فیلم مستند را بگذارد و در رابطه با این کتاب ببیند. انشالله برای این کنسرت محمد معتمدی و این ارکستر نیایش یک برنامه‌ریزی برای فیلمبرداری حرفه‌ای طراحی شده که امیدواریم فیلم این اجرا را بعدا منتشر کنیم.

اکثرا موزیسین‌ها اجرای تک‌نوازی از مجید وفادار یا کم شنیده اند یا نشنیده اند، در واقع بیشتر تصنیف‌هایشان مشهور است و نوازندگی شان در ارکستر توانایی‌های خاص نوازندگی ایشان را نشان نمی دهد. شما قرار است تکنوازی ایشان را هم منتشر کنید ولی این سی‌دی را که شما دارید منتشر می‌کنید کیفیت‌اش در چه حدی است؟ آیا کیفیت بالایی دارد یعنی کارهایی که مربوط به اواخر دوره فعالیت هنری شان است، بوده یا اوایل فعالیت هنری ایشان؟ کیفیت کار چطور و زمانش چقدر است؟

چیزی بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه ما اثر تک‌نوازی از آقای وفادار را پیدا کرده ایم که کیفیت خیلی خوبی ندارد. کیفیت بعضی‌ از ضبط صفحه و ریل که داده ایم به استادیو، در حال پالایش است و این آثار را در هر صورت به شکل قابل قبولی منتشر می‌کنیم.

حالا چرا داریم اینکار را می‌کنیم؟ به خاطر اینکه آهنگسازی که ۲۰ تصنیف ساخته ۱۰ تا هم تک‌نوازی زده است، خب مسلما اینها در کنار همدیگر خودش را نشان می‌دهد. ولی یک آهنگسازی که حدود ۴۰۰ تصنیف و قطعه ضربی و باکلام و بی‌کلام می‌سازد، اگر ۹ تراک تک‌نوازی دارد، مسلما بخش تکنوازی اش فراموش می شود، چون بیشتر ایشان را در نقش آهنگساز و رهبر ارکستر می‌شناسند.

به همین دلیل است که خیلی به تک‌نوازی وفادار توجه نشده و به آنها بی مهری شده است و جالب اینکه وارث آن آرشه‌کشی‌ها و شیوه نوازندگی رضا محجوبی، مجید وفادر است و یک ویژگی خاص که دارد و همانا استفاده از دو سیم اول و دوم به صورت دوبل است. او این دو سیم را در کنار هم قرار می داده و ساز میزده و به خاطر همین سازش صدای خاصی دارد و آن ویولون‌های سولویی که در ارکسترها می‌بینیم و آن حس و حال خاصی که یک تک‌نوازی مجید وفادار در ارکستر دارد، ناشی از همین ویژگی سازش است؛ ویولون وفادار صدای خاص می دهد.

تجربه کلاس رضا محجوبی و همکاری با علی اکبرخان شهنازی در کنار هم، یک نوازنده خاص را ساخته که این مجموعه با عنوان یک رپرتوآر تاریخی باید حتما مورد توجه قرار بگیرد و نوازندگان ویولون روی کار و تحقیق کنند تا این مسیر از بین نرود، چون ابداعی که مجید وفادار کرده با آن حالت دو سیم، دقیقا صدایی مانند آکاردون را از ویولون تولید می کند که رنگ صوتی خاصی دارد.

تمام ضبط‌هایی که از تک‌نوازی ویلون او موجود است؟

بله، فقط در این مجموعه دو یا سه ترک است که چون کاملا با الگوی ردیف‌ساز زده، دیگر دوبل سیم وجود ندارد ولی کارهایی که عموما به صورت تکنوازی در اول آثار ارکستری اش زده و یا سولو های رادیویی اش همه این ویژگی‌ دو سیم را دارد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است