گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

قصر هنر های ملکه سوفیا (El Palau de les Arts Reina Sofía) خانه اپرا و مرکزی فرهنگی است در والنسیای اسپانیا. سالن تئاترآنجا در ۸ اکتبر ۲۰۰۵ بازگشایی شد. اولین اپرایی که آنجا اجرا شد، Fidelio اثر بتهوون بود که در ۲۵ اکنبر ۲۰۰۵ به روی سن رفت. هلگا اشمیت (Helga Schmidt) مدیر امور اداری کمپانی می باشد که او پیش از آن این سمت در خانه اپرای رویال لندن از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۸۱ مسئولیت داشت. اشمیت چندی از هنرمندان مشهور را جذب کرد تا به قصر ملکه سوفیا بپیوندند.

در میان این هنرمندان: زوبین مهتا (Zubin Mehta) بود که اجرای موسیقی سالانه و جشنواره اپرا را در قصر برگزار کرد. جشنواره del Mediterraneo در سال ۲۰۰۷ آغاز شد و لرین مازل (Lorin Maazel) مدیر آن بود و پلاسیدو دمینگو (Placido Domingo) نیز مسابقه اپرا را در اکتبر ۲۰۰۷ در قصر برگزار کرد.

ارکستر اصلی قصر، ارکستر انجمن والنسیا می باشد. اولین اجرای فصل سالن تئاتر قصر در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۷ بود. در اولین و دومین اجراهای آن، بین ۷ تا ۸ اپرا در هر فصل به روی صحنه رفت.

در سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ سالن تئاتر۷ اپرا را به روی صحنه خواهد برد، اجراهایی که اغلب توسط لرین مازل رهبری خواهد شد. تک نوازانانی همچون پلاسیدو دومینگو، کریستوفر ونتریس (Christopher Ventris)، ویتوریو گریگلو (Vittorio Grigolo)، ماریا گلگینا (Maria Guleghina) و کریستین گالاردو دوماس (Cristina Gallardo-Domâs) به اجرای برنامه می پردازند. جشنواره del Mediterrani شامل سری کامل اپرای Der Ring des Nibelungen است و با رهبری زوبین مهتا و با حضور پلاسیدو دمینگو.

ساختمان قصر هنرهای ملکه سوفیا آخرین بخش تکمیل شده شهر هنر و دانش، “والنسیا” می باشد. سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava متولد آن شهر و معمار صاحب نام بین المللی آن را طراحی کرده است، ساخت آن در سال ۱۹۹۵ آغاز و سر انجام در ۸ اکتبر ۲۰۰۵ افتتاح شده است. زیر بنای قوسی شکل سقف آنجا، ۲۳۰ متر درازا دارد، ارتفاع آن ۷۵ متر و مساحت آن ۴۰۰۰ متر مربع است که شامل ۴ سالن کنفرانس می باشد:

۱- “The Sala Principa” تالار اصلی با ۱۷۰۰ صندلی که بیشتر مناسب اجرای اپرا است اما قابلیت استفاده برای رقص و اجراهای هنری دیگر را نیز دارد. این تالار ۴ ردیف صندلی دارد، صحنه آن پر شده از امکاناتی برای جای دادن ۱۲۰ موسیقیدان روی سن و سومین تالار بزرگ جهان می باشد. متاسفانه این تالار در اثر چندین حادثه صدماتی را متحمل شده. اولین حادثه در دسامبر ۲۰۰۶ اتفاق افتاد که سن اصلی تالار فرو ریخت در حالی که تمام تجهیزات تولیدات جاناتان میلر (Jonathan Miller) متعلق به دن جیووانی (Don Giovanni) روی سن جای گرفته بود!

این حادثه، پالائو (Palau) را مجبور ساخت تا آخرین اجرای لابوهم (La Bohème) و تمامی اجراهای “La Belle et la Bête” را لغو کند و این مسئولان را به فکر انداخت که چگونه آن فصل اپرا را ادامه دهند. در نوامبر ۲۰۰۷ تالار بر اثر سیل، تالار صدمه سنگینی دید که حتی بعد از باز سازی مجددا تخریب شد و به سبب آنکه در حدود دو متر آب در طبقات پایین ساختمان نفوذ کرده بود، سیستم برق و موتورها آسیب فراوان دیدند و این عاملی بود تا مدیران برنامه فصول را تغییر دهند.

۲- “The Auditorio” در قسمت بالای سالن اصلی واقع شده است. ۱۵۰۰ صندلی دارد و تسهیلات آن شامل سیستم صوتی و ویدویی می باشد. در طول فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۸ این تالار به مسئولان اطمینان داد، شاهکاری است که می تواند، از کنسرتهای کلاسیک تا مراسم و بحث های سیاسی را در خود جای می دهد!

۳- “Aula Magistral” چهارصد صندلی دارد و برای کنسرت گروههای موسیقی و کنفرانس مناسب می باشد.

۴- “Martí i Soler Theatre” در قسمت زیرین Palau’s plume واقع شده است و ۴۰۰ صندلی دارد. مکانی است مناسب برای تولیدات تئاتر و تمرینات برای اجرای کنسرت. متاسفانه این سالن بر اثر سیل ۲۰۰۷ آسیب دید و باعث تاخیر در افتتاح آن شد. خوشبختانه هیچ تجهیزاتی در آنجا نبود و این موضوع باعث کاهش هزینه برای بازسازی آنجا شد. ساختمان با همکاری مشترک دارگادوس (Dragados) و نسکو (Necso) ساخته شده است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • سلام بر همه دوستان فعال در عرصهموسیقی و این سایت بسیار ارزشمند .من معمولا برای هیچ سایتی نظر نمیفرستم و اینقدر که سایت شما مطالب خوب و علمی و مفید داشت واقعا دلم خواست ازتون تشکر کنم .درود بر شما و هنرمندان و بزرگان ادبیات این سرزمین که با تمام دلخستگیها برای بالا بردن هنر و علم مردم ایران کوشیده اند .امیدوارم من در آینده ای نه چندان دور برای ایرانم افتخار بیافرینم.برای همه مردان بزرگ و کوشاوباشرف ایرانی در تمام عالم خاکی آرزوی سر بلندی دارم.ایران دوستت دارم.

بیشتر بحث شده است