گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عمومی: مردم با نظریه های جدید در ابتدا مخالفت می کنند

آقای عمومی مثل اینکه شما با همین نی در ارکستر استاد پایور هم نوازندگی می‌کردید و همکاری داشتید، در مورد همکاری با این ارکستر صحبت کنید و اینکه آیا پیش از استاد ناهید وارد این ارکستر شده بودید یا پس از ایشان؟

من در سال ۱۳۴۲ وارد دانشگاه شدم و سال دوم دانشکده بودم که در اردوها شرکت کردم و همان موقع بود که با اساتید آشنا شدم و به دنبال آن به هنرستان رفتم و به کلاس‌های استاد محمود کریمی برای فراگیری ردیف رفتم و تئوری و سلفژ را با استاد فرهاد فخرالدینی کار کردم؛ در همان موقع بود که من به گروه آقای فرامرز پایور رفتم یعنی من حدود ۵۰ سال پیش، سال ۴۵ یا ۴۶ به گروه سازهای ملی آقای پایور که تأسیس شده بود پیوستم. ایشان کنسرت من را در پایان سال تحصیلی یا هنرستان دیده بودند و از استاد کریمی خواسته بودند که من را دعوت کنند تا به گروه ایشان بپیوندم.

شما با نوازندگان مختلفی از نسل‌های مختلف همکاری داشتید می‌خواستم از شما بپرسم که عکس العمل این‌ها و علاقه‌ی این‌ها به سازهای جدیدی که شما تولید کردید و حرکت‌های اصلاحی که انجام دادید روی تنبک و نی چگونه بوده و به نظرتان در نسل‌های مختلف اختلاف نظری هست یا خودتان اختلافی می‌بینید؟

موضوع بسیار به نظر من طبیعی است، به قول ویکتور هوگو که می‌گوید وقتی که یک نظریه و یک عقیده‌ی جدیدی مطرح می‌شود مردم با آن مخالفت می‌کنند ولی زمانی هم که از آن گذشت می‌گویند خب! این چیز تازه‌ای نیست! البته من خودم را نمی‌خواهم با بزرگانی مثل ویکتور هوگو و گالیله و این‌ها مقایسه کنم ولی می‌دانید که مثلاً گالیله وقتی که نظریه کوپرنیک را قبول کرد که زمین مرکز دنیا نیست حتی مورد اعتراض کلیسا قرار گرفت و او را محاکمه کردند و مجبور شد که یک توبه نامه‌ای بنویسد چرا؟ برای اینکه این نظریه خلاف موضوعاتی بود که در کلیسا مطرح می‌شد و در کتاب آسمانی.

به هر حال من هم این کار را کردم نه به خاطر اینکه بخواهم تحولی ایجاد بکنم یا بخواهم در این کار انقلابی بکنم، ضرورتی بود حس کردم و به دنبالش رفتم و به خاطر فقط این احتیاجی که بود من این کار را کردم و خوشبختانه امروزه می‌بینم که جوان‌ها همه علاقه‌مند هستند که تنبک شان قابل کوک باشد و نی شان گستره‌ی کامل دو اکتاو و نیم داشته باشد یا نی شان شش دانگ داشته باشد، می‌دانیم که نی سنتی هم شش دانگ دارد ولی ناقص و با اضافه کردن یک نت به پایین نی سنتی من این گستره‌ی صوتی را کامل کردم و این نی الان شش دانگ دارد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است