گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عمومی: استاد دهلوی من را تشویق کرد

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با دکتر حسین عمومی نوازنده و استاد نی درباره تغییر و تحولات روی ساز نی، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

دکتر حسین عمومی سال‌ها استاد نی بوده اند، تدریس کرده اند، کنسرت‌های فراوانی دادند و تحقیقات گسترده‌ای روی نی انجام دادند و در این سال‌ها برای گسترش امکانات نوازندگی ساز نی تلاش زیادی داشتند، در کنار کارهایی که روی ساز نی انجام دادند، ایشان تحقیقاتی برای افزایش امکانات ساز تنبک انجام دادند روی ساز تنبک و وسیله‌ای طراحی کرده اند که امکان کوک کردن این ساز را فراهم می‌کند و نوازندهای تنبک با این ابزار می‌توانند سازشان را مانند سازهای ملودیک همراه با ارکستر کوک کنند.

آقای دکتر عمومی لطفاً برای شنوندگان برنامه نیستان در مورد تحولاتی که در ساخت نی ایجاد کردید صحبت کنید و اینکه اصلاً چه شد به این فکر افتادید.

این موضوع مربوط می‌شود به سال‌های قبل موقعی که بنده دانشجو بودم و در دانشگاه ملی یا دانشگاه شهید بهشتی امروز مشغول درس خواندن در رشته‌ی معماری بودم و در ارودی هنری دانشگاه‌ها که در رامسر تشکیل می‌شد، هر ساله شرکت کردم و در آنجا با اساتید موسیقی ایرانی از جمله استاد پایور، استاد دهلوی، استاد کریمی، استاد صفوت و خیلی از اساتید آشنا شدم و من را تشویق کردند که به هنرستان بروم و نی را که در آن اردو با نوازندگی خودم معرفی کرده بودند و مورد توجه همه‌ی اساتید قرار گرفته بود را ببرم در هنرستان و با مطالعه روی مطالب علمی موسیقی، کامل کنم.

در هنرستان در خدمت استاد فخرالدینی بر روی تئوری موسیقی کار کردم و نواختن قطعاتی که برای ویولون نوشته شده بود. در همین زمان رسیدیم به اینکه، در نی سنتی «سی» وجود ندارد و باید آنرا را به نی اضافه کنیم؛ این موضوع را من با استاد دهلوی مطرح کردم و ایشان هم خیلی من را تشویق کردند که ما بتوانیم تمام قطعاتی را که برای سازهای دیگری به غیر نی نوشته شده به راحتی با نی هم اجرا کنیم و این نت به اصطلاح غایب بر روی نی را به آن اضافه بکنم.

در آن زمان امکانات اضافه کردن کلید بر روی نی را دیدم و به مغازه دلشاد که سازفروشی بود مراجعه کردم و از پسر آقای دلشا که آنجا ساز می‌فروخت خواهش کردم که کلیدی را از روی فلوت یا سازهای کلید دار بردارد و اندازه کند و روی آن نی‌ بگذارد؛ من یک سوراخ به آن اضافه کرده بودم و این اولین کلیدی بود که من بر روی نی اضافه کردم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است