گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت فیروزه نوائی در دومین فستیوال هنر معاصر اجرا می شود

کنسرت فیروزه نوایی در فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران در سه قسمت در روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در تالار رودکی در ساعت ۵ بعد از ظهر اجرا می شود. در بخش اول نوائی به همراه گیتار فرزین طهرانیان قطعه ای از شروین عباسی به نام «وید» (Void) در دوقسمت و سوناتی برای فلوت و گیتار از مهران روحانی اجرا می شود، در بخش دوم نوائی به همراه پیانوی نیلوفر بدرکوهی «نوکتورن» اثر محمد سعید شریفیان و «بالاد» اثر محمدرضا تفضلی و اثری با نام «رویا» اثر حسین علیزاده (که پیشتر برای فرزانه و فیروزه نوائی با تنظیمی برای هارپ و فلوت اجرا و ضبط شده بود با تنظیم دیگری برای پیانو وفلوت با ویرایش نیلوفر بدرکوهی) اجرا می شود، در بخش سوم این برنامه گروهی هشت نفره از نوازندگان کر فلوت تهران به اجرای قطعه ای از رضا ناژفر می پردازند و قطعه ای دیگر ساخته پرویز داوودی برای چهار فلوت به روی صحنه خواهد رفت.

فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران (Tehran International Contemporary Music Festival)

یک رویداد فرهنگی و هنری مستقل و خصوصی است که به عنوان اولین فستیوال ملی و بین‌المللی در حوزه موسیقی معاصر، با حمایت و همکاری نهادها و انجمن‌های فرهنگی و هنری بصورت سالانه برگزار می‌شود. این دومین بار است که فیروزه نوایی در این رویداد هنری شرکت می کند.

نوایی درباره همکاری با هنرمندان جوان می گوید: «در بین این هنرمندان آهنگسازان جوانی هم هستند و طبیعی هست که من اول قطعات را می‌بینم و اگر قابل اجرا و مطابق سلیقه من باشد و زبانشان را متوجه شوم دوست دارم که از آنها پشتیبانی کنم و آن قطعات را اجرا کنم. به نظر من همانطور که نویسنده کتاب الفاظ را استفاده می‌کند و کتابی را می‌نویسد و خواننده‌ای که آن کتاب را می‌خواند و برداشتی می‌کند و مفهوم مورد نظر نویسنده را درک می‌کند آهنگساز هم همین‌طور است، فقط به جای استفاده از کلمات از الفبای موسیقی استفاده می‌کند و جمله‌بندی‌ها و ایده‌هایش را توسط این نت‌ها بیان می‌کند.

وظیفه‌ی ما نوازندگان این هست که مفهوم و ایده آهنگساز را مطالعه و درک کنیم و بعد اجرا کنیم. مثل کتابی که فیلم یا تئاتر می‌شود و به همه شخصیت‌ها پرداخته می‌شود و همه آنها با توجه به درک کارگردان رنگ و پرداخت خود را می‌گیرند، در مورد موسیقی هم باید به بیان مطلب پرداخته شود و این مسئله بسیار مهم هست که من نوازنده، ایده و منظور آهنگساز را درک کنم. سلیقه شخصی من این هست که در قطعات ملودی واضح وجود داشته باشد و قطعه دارای فرم مشخص باشد. به همین خاطر قبل از هر چیز تمام قطعات را قبل از انتخاب مطالعه می کنم و بعد برای اجرا تصمیم می گیرم.»

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است