گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صداسازی در آواز (۸)

اجرای نت های بالا

اصول صداسازی در الگوی فوق بر اساس تشکیل قوس درخشش به عنوان محصول نهایی آن، بنا شده است. به همین دلیل تمرکز بر روی خطوط صدا و ویبره به عنوان دو مولفه اصلی تشکیل دهنده این قوس و ایجاد زاویه مناسب بین دو خط صدا و ویبره بسیار حائز اهمیت می باشد.

اما آیا حفظ قوس درخشش درتمام طول مدت یک اجرا برای هنرمند امکان پذیر خواهد بود ؟ جواب این سئوال در اکثریت قریب به اتفاق موارد منفی است. مانند مواقعی که قطعات با نت های بالا آغاز شده اند یا قطعاتی که در میان آنها جهش های ناگهانی از نت پایین به نت های بالاتر وجود دارد. علت آنرا نیز می توان با در نظر گرفتن الگوی فوق به این شکل توضیح داد که با فرض ثابت بودن زاویه بین دو خط صدا و ویبره مشاهده می شود که طول قوس در نت های پایین کمتر بوده و با بالا رفتن نت ها طول آن افزایش می یابد.

حال در قطعاتی که نت ها روند صعودی نرمال دارند به دلیل مساعد بودن شرایط از قبیل فضا های دهانی و کانال عبور هوا و آمادگی عضلات محوطه شکمی این افزایش طول در قوس درخشش به آرامی صورت گرفته و به راحتی قابل اجرا می باشند ولی مهیا کردن سریع این شرایط در شروع قطعاتی که با نت بالا آغاز می شوند یا قطعاتی که در آنها جهش نت صورت می گیرد گرچه غیر ممکن نیست ولی بسیار دشوار می باشد.

اما نحوه ورود برای اجرای اینگونه نت ها چیست ؟ مطابق الگو برای خواندن این نت ها باز هم بایستی تغییراتی را بر روی خط صدا اعمال کرد، به این صورت که باید در ابتدای ورود، با قوس کاملا بسته شروع کرد; یعنی خط صدا کاملا با خط ویبره مماس شده و هم مسیر با آن برای رسیدن به نت مورد نظر حرکت کند و به مجرد دستیابی و چیره شدن برآن نت، به باز کردن قوس بوسیله حرکت خط صدا به سمت نقطه B3 و افزایش زاویه بین دو خط اقدام کرد. به عبارت دیگر و با توجه به توضیحاتی که قبلا در مورد حجم صدا گفته شد، می توان گفت اجرای این نت ها با کمترین حجم صدا شروع شده و با دستیابی بر آن نت در جهت افزایش حجم صدا پیش می رود.

برای دیدن انیمیشن اجرای نت های بالا اینجا کلیک کنید.

فرم دهان در حین اجرا



وجود رنگ های متفاوت صدا در افراد مختلف، به دلیل تفاوت درساختار آناتومیک و همین طور شکل به کار گیری آن توسط افراد می باشد.شاید کسانی که برای فراگیری هنرصداسازی تجربه حضور در کلاس اساتید مختلف را دارند با این مسئله برخورد کرده باشند که در مورد فرم دهان در حین صداسازی بین اساتید، اختلاف نظر وجود دارد؛ این مسئله در مورد نت های بالاتر عینیت بیشتری پیدا می کند، به این شکل که بعضی از اساتید تاکید می کنند نباید در هنگام اجرای نت های بالا دهان باز شود و بر عکس برخی دیگر می گویند باید دهان کاملا بازشده و حتی دندانها نیز دیده شوند.

مجید رضا نصیری

مجید رضا نصیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است