گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کوتاه از «نوربرت کرفت» و زیست گیتاری‌اش

نوربرت کرفت (Norbert Kraft) گیتاریست، آهنگساز، معلم و صدابردار کانادایی در سال ۱۹۵۰ در کشور اتریش به دنیا آمد. او اولین نوازنده از کشورهای آمریکای شمالی است که موفق به کسب جایزه‌ی آندرس سگوویا شده است. این رویداد در سال ۱۹۸۵ در شهر مایورکای اسپانیا رقم خورد. همین عنوان باعث شهرت او در میان گیتاریستهای هم‌نسلش شد. کرفت ۱۰ سال قبل‌تر هم برنده‌ی مسابقه‌ی رادیوی کانادا شده بود.

آغاز مسیر موسیقایی نوربرت کرفت به نواختن گیتار الکتریک در کودکی برمی‌‌گردد. او با گروه‌های راک همکاری داشته و در نوجوانی به پیانو و هارپسیکورد متمایل شده است. پس از نواختن این سازها سرانجام مجذوب گیتار کلاسیک شد. «کارول ون فگلن» (Carol Van Feggelen) و «الی کاسنر» (Eli Kassner) معلمان گیتار کلاسیک او بودند. کرفت پس از تحصیل در دانشگاه تورنتو در کلاس‌های «جان میلز» و «آرون شیرر» حاضر شد. در مسترکلاسهای «آلریو دیاز» و «اسکار گیلیا» اجرا کرد و در تورنتو به تدریس گیتار پرداخت.

audio file
بشنوید بخشی از «اتود شماره یازده» ساخته ویلالوبوس با اجرای نوربرت کرفت

ضبط‌های نوربرت کرفت علاوه بر فروش بالا از سوی منتقدین نیز مورد تحسین قرار گرفته است. ناشرین مختلف نظیر «نیویورک تایمز» و «گرامافون» با آثار او برخوردی ستایش‌آمیز داشته‌اند و القابی نظیر «بهترین سی‌دی» و «انتخاب منتقدین» در کارنامه‌ی اجرایی‌اش دیده می‌شود.

نوربرت کرفت در مقام آهنگساز و تنظیم‌کننده شخصیت پرکاری دارد و کمتر گیتاریستی است که نام او را در مجموعه قطعات «رویال کنسرواتوار»‌ ندیده باشد. او آثار متعددی از دوره‌های باروک و کلاسیک و رومانتیک را برای گیتار تنظیم کرده که مورد اعتماد هنرجویان گیتار قرار گرفته‌اند. همسر کرفت، «بانی سیلور»
(Bonnie Silver) به عنوان نوازنده‌ی پیانو و هارپسیکورد، او را در ضبط برخی از تنظیمهایش یاری کرده است. در سال ۱۹۷۸ برخی از تمرین‌های تکنیکی و قطعات نوربرت کرفت به همت انتشارات رویال کنسرواتوار منتشر شد و در ادامه با جمع‌آوری قطعات مختلف او توانست در انتشار یکی از محبوبترین مجموعه قطعات گیتار در دوران معاصر سهیم شود.

audio file
بشنوید بخشی از «سویا» ساخته آلبینز با اجرای نوربرت کرفت

کرفت تورهای زیادی را در قالب تکنوازی و همکاری با ارکستر برگزار کرده و کنسرتوهایی نظیر آرانخوئز را بارها اجرا کرده است. ضبط او از این کنسرتو در زمان خود مورد ستایش قرار گرفت. او به عنوان سفیر فرهنگ کشور کانادا در گردهمایی‌هایی در سراسر جهان نیز حضور داشته است.
بیش از ۳۵۰ اثر با صدابرداری و تهیه کنندگی نوربرت کرفت از موسیقی ارکسترال و آوازی گرفته تا تکنوازی منتشر شده است. بزرگترین پروژه‌ی ضبط آثار مربوط به گیتار کلاسیک تا به امروز، زیر نظر او انجام شده و کمپانی «ناکسوس» (Naxos) با این همکاری موفق به دریافت جایزه ی «گرمی» نیز شده است.

نوربرت کرفت سابقه تدریس در مدرسه موسیقی منهتن و رویال کنسرواتوار را دارد و سه کتاب با عناوین «رویکردی روانشناسانه به گیتار»، «وجوه تکنیک» و «دیدار با پائولینو برنابه» را به قلم خود منتشر کرده است.


منابع

www.naxos.com

www.allmusic.com

thecanadianencyclopedia.ca

en.wikipedia.org

بابک ولی پور

بابک ولی پور

۱ نظر

بیشتر بحث شده است