گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

راوی شانکار، اسطوره زنده موسیقی هند (۲)

برای یافتن چگونگی وجود نت نگاری موسیقی هندی در نت نگاری غرب، شانکار، دیوید مورفی (رهبر ارکستری از کشور ولش) را متقاعد کرد تا به او برای تبدیل آثارش به قطعه ای برای ارکستر کمک کند. کنسرتوی شانکار همراه با مقدمه ای شورانگیز آغاز می شود، معرفی این موسیقی بیگانه (موسیقی هند برای غربیان) شامل چرخش ملودیها، تغییر وزنها و صدای پائین نتها، بر خلاف موسیقی غرب که حرکت و پیشرفتش بیشتر از طریق هارمونی است، موسیقی هندی شدیدا تحت تاثیر ملودی و ریتم است.

او همچنین ترکیب بندی خاصی برای سیتار- ویولون با یهوودی منوهین تنظیم کرده است، همچنین آثاری نیز برای فلوت نواز فوق العاده ای مثل رامپال (Jean-Pierre Rampal) یا برای یاماماتو (Hōzan Yamamoto) استاد فلوت ژاپنی و نیز برای ساز koto استاد میاشیتا (Musumi Miyashita) کارنامه درخشان او را در موسیقی تلفیقی به نمایش میگذارد.

راوی شانکار بسیاری از فیلمها و رقص های باله هند، کانادا، اروپا و آمریکا موسیقی ساخته است. او برای ساخت موسیقی Chappaqua, Charly, Gandhi کاندیدای جایزه آکادمی شد. ضبط اثرش تانا مانا (Tana Mana) در سال ۱۹۸۷ با برچسب خصوصی عرضه شد، این اثرش که ترکیبی ناب از سازهای سنتی و الکترونیک بود، معرف سبکی جدید در موسیقی است. در بعضی از کنسرتهایش او اجرا کننده قطعاتش نبوده است، مثلا در سال ۲۰۰۲ قطعه ای را ساخت و خود در آن کنسرت ننواخت اما دخترش آنوشکا به عنوان نوازنده و سرپرست گروه هندی در آن کنسرت شرکت داشت.

Audio File
قسمتی از اجرای قدیمی راوی شانکار را ببینید

فیلیپ گلس (Philip Glass) آهنگ ساز کلاسیک از شانکار به عنوان اصلیترین اثرگزار در موسیقی تجلیل می کند و ابداع پاساژهای خاص او را میستاید. شانکار همچنین قطعه ای را برای سیتار در بخشی از Orion اثر گلس در سال ۲۰۰۴ ساخت. شانکار در کشورهای مختلفی خانه داشته است مثل هند، دهلی و کالیفرنیا.

Audio File
قسمتی از اجرای قدیمی راوی شانکار و دخترش را ببینید

شاگردان او کاتریک کومار (Kartik Kumar)، چانرانت سادچوموک (Chandrakant Sardeshmukh) نوازنده سیتار، دیپاک چووهدوری (Deepak Chowdhury)، هریار رائو (Harihar Rao)، آمیا داس گوپتا (Amiya das Gupta)، شمیم احمد، پارتو سارودی (Partho Sarodi)، ویشا مووهان بت (Vishwa Mohan Bhatt)، مانجو متا (Manju Mehta)، شوبندرا رائو (Shubhendra Rao)، کارتیک سچادری (Kartik Seshadri)، استیفن سلاووک (Stephen Slavek)، استیفن جیمز، تارون باتاچاری (Tarun Bhattacharya) نوازنده سنتور، جایا بس (Jaya Bose) نوازنده سیتار و دیوید مورفی، امروزه شهرت فراوانی دارند. آنوشکا شانکار در سن ۸ سالگی آغاز به یادگیری از پدرش کرد و پیش از آن با او در اجراهای جهانیش در شهرهای مهم اروپا و آمریکا سفر کرده بود.



راوی شانکار همراه با دخترش آنوشکا

افتخارات

او به طور افتخاری عضو سکوی بین المللی آهنگ سازان (International Rostrum of Composers) بوده است.

او جوایز و لوح تقدیرهای فراوانی از کشور خود هند و از تمام نقاط دنیا دریافت کرده، از جمله ۱۴ دکترای افتخاری، جوایز Padma Vibhushan, Desikottam، جایزه Magsaysay از مانیلا، سه جایزه از آلمان، جایزه برتر فووکوکا فرهنگ آسیا (Fukuoka Asian Culture Prize) از ژاپن و Crystal Award از داووس (Davos) به نام “سفیر جهانی” دریافت کرده است.

در سال ۱۹۸۶ او نامزد عضویت در Rajya Sabha
مجلس هند برای دوره ۶ سال شد.

در سال ۲۰۰۲ جایزه بین الملی افتتاحیه دفتر بازرگانی افتخار هند به او اعطا شد.

او دارنده بزرگترین جایزه افتخار ملی هند The Bharat Ratna در سال ۱۹۹۹ است.

در سال ۱۹۹۸ جایزه موسیقی پولار (Polar) را به همراه ری چالرز دریافت کرده است.

در سال ۱۹۸۲ به همراه جرج فتون کاندیدای جایزه خلق بهترین قطعه برای گاندی شده است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است