گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۱۳)

قسمت اول


جرونتیوس برای تنور، متسوسوپرانو، باس، گروه کر و ارکستر نوشته شده است. این اثر با یک ملودی ظریف در “ر مینور” آغاز می شود. این قسمت از اثر را دوست الگار و ناشر کارهای او، آگوست جاگر، “داستان قضاوت” نام نهاده است. قسمت پرلود این اثر به عنوان یک مقدمه با ارکستر شروع می شود و به معرفی تمام تم های اصلی داستان می پردازد.

این قسمت ها شامل برخی از بارورترین ملودی های الگار می شوند به گونه ای که شنونده را با ظرافتی مثال زدنی از یک ملودی به ملودی دیگر می غلتانند. وقتی که تم داستان به مناجات جرونتیوس در انتهای بخش اول می رسد، موسیقی به سرعت به اوج خود رسیده و صدای ارگ به همراه ضربات کوبنده ی تیمپانی شکوهی دلچسب به اثر می بخشد. یک تم مارش مانند، ما را به تم های قبلی بر میگرداند و موسیقی را به خوبی به سولوی تنور وصل می کند.

الگار سبکی مثال زدنی از ترکیب موسیقی و آواز را در جرونتیوس به نمایش می گذارد. سبکی که نه ساده و نه پر از صدای آواز است، بلکه به خوبی به موسیقی اجازه می دهد تا در کنار لغات شعر رشد کند. لغاتی که از ابتدای شعر اینگونه به گوش می رسند ” ای مریم مقدس! من در لحظه ی احتضار به سر می برم!”. . . این لغات به خوبی در کنار موسیقی آرام گرفته اند.

همانگونه که در خط بعد می آید : “و تو در حال صدا کردن منی!”… از طرح های اولیه و چرکنویس های الگار اینگونه به نظر می رسد که او قبل از رسیدن به این طرح منسجم بارها و بارها دست به تغییر و تلاش زده است تا اینکه قسمت های آوازی بتوانند تغییرات مداوم در جملات شعری را به خوبی منتقل نمایند. در همین هیجده خط آغازین اثر، جرونتیوس به عواطفی همچون ناامیدی، وحشت، خستگی و آرامش دست می یابد!

اکنون دوستان در محضر جرونتیوس حاضر شده و برای وی طلب آمرزش می کنند. دعایی که با “خدایا او را بیامرز” توسط گروه کر و بدون همراهی موسیقی خوانده می شود. در تمرینات، الگار به گروه کر اصرار می ورزیده است که این قسمت را به گونه ای نخوانند که انگار درون کلیسا به تمرین مشغول اند! او از آنها خواست که اشک های بیشتری در صدایشان نهفته باشد به گونه ای که انگار در محضر دوست تازه وفات یافته ی خود ایستاده اند. دعای دوستان جرونتیوس را به یک سولوی روحانی تر وادار کرده و پس از این سولو، بخش دوم گروه کر شروع به خواندن می کنند.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است