گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

محسن قانع بصیری درگذشت…

کوچک بودن و نوشتن از انسان های بزرگ و بزرگوار وظیفه سنگینی است. امروز اما به رسم شخصیت پرمحبتش که همیشه با پرسش از دیگران، حتی افراد جوان و بی تجربه، درپی آموختن از آنها و نشر آموخته هایش بود، با جسارت، در سوگ از دست دادنش می نویسم.

متأسفانه طلوع شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ خزان زندگی استاد محسن قانع بصیری را رقم زد. استاد قانع بصیری استاد زندگی بود و سرشار از شور آموختن. هرچند او هیچ گاه به طور حرفه ای وارد دنیای موسیقی نشد اما دانش و درکش از موسیقی و تفکرات و نظریه هایش درباره موسیقی منزل او را به محفل انس موزیسین ها تبدیل کرده بود.

نظریه سازه های میانی استاد قانع بصیری که در ژورنال گفتگوی هارمونیک منتشر گردیده یکی از مهترین نظریه های ایشان در حوزه هنر و مخصوصاً موسیقی است. متأسفانه ایشان فرصت تکمیل و انتشار کامل آن را بدلیل نوشتن کتاب ناتمامی با موضوع امنیت و قدرت نیافت.

استاد قانع بصیری روح زندگی را در موسیقی یافته بود و ذوق سرشار و علاقه بیکرانش به موسیقی را با غوطه ور شدن در دنیای این هنر و با کشف هر روزه نکاتی در اجرا یا یافتن آهنگسازان یا قطعاتی از موسیقی معاصر سراسر دنیا به علم و دانشش در زمینه های علوم اجتماعی و صنعتی پیوند زده بود تا، فراتر از نخوت زندگی روزمره، خالق آثار بسیار مهمی از جمله کتاب های از «اطلاعات تا آگاهی»، «پرسشی از هایدگر»، «مارکس و تکنولوژی»، «غرب زدگی، بسته بندی نوستالژیک تاریخی» و اثر جدید ایشان «جلوه ها و جنبه های دموکراسی» باشد.

بی گمان او بود که قدر و ارزش موسیقی را نه تنها به عنوان هنری والا بلکه در پیشبرد اهداف و ایده های غیر موسیقایی بشر به خوبی دریافته بود.
تنها دو روز پس از درگذشت نابهنگام و باورناپذیرش، سیل ابراز تأسف در از دست دادن فرصت آشنایی و دیدارش از سوی هنرمندان و علاقه مندان به مسائل فلسفی و اجتماعی بر درد از دست دادنش می افزاید. کمتر کسی بود که شیفته شخصیت صمیمی و بی ریای او نشود و در تجدید دیدار با او درنگ کند.

سایه مهر استاد قانع بصیری از سر فرهنگ و اندیشه این سرزمین کوتاه گشت اما بی شک میراث پربار بر جا مانده از استاد همواره می تواند راه گشای جوانان و علاقه مندان به اندیشه ورزی باشد. نوید که چند مقاله منتشر نشده از ایشان در زمینه موسیقی بزودی و با اجازه خانواده ایشان در ژورنال گفتگوی هارمونیک به انتشار خواهد رسید. همچنین صفحه اختصاصی استاد قانع بصیری به احترام ایشان در دسترس خواهد ماند.

مراسم تشییع این فرهیخته از دست رفته ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از کتابخانه ملی تا قعطه نام آوران بهشت زهرا برگزار می گردد. مراسم ختم ایشان نیز روز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ از ساعت ۱۸ و نیم تا ۲۰ در مسجد الرضا واقع در میدان نیلوفر برگزار خواهد شد.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

متولد ۱۳۶۵ استهبان
مترجم، دکترای ادبیات انگلیسی دانشگاه یونیسا (UNISA)

دیدگاه ها ۵

بیشتر بحث شده است