گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دستانم یاریم نمی کنند (۱)

امروزه یکی از شایعترین معضلات عضلانی که گریبان نوازندگان را می گیرد (به خصوص نوازندگانی که بصورت حرفه ای موسیقی را دنبال می کنند)، سندروم کرامپ نویسندگان یا نوازندگان (Writers Cramp) می باشد. این سندروم بصورت انقباض عضلانی به خصوص در دو ناحیه شست دست و ساعد بوجود می آید و باعث اختلالات حرکتی در دست نویسندگان، نوازندگان و تمامی کسانی که بصورت دائمی از انگشتان دست فعالیتی تکراری را طلب میکنند، می شود.

دلایل پزشکی این بیماری هر چه که باشد متاسفانه شیوه قطعی درمانی ندارد و یا آنقدر ممکن است طولانی باشد که فرد بیمار از ادامه درمان نا امید شود.

به خصوص در مورد نوازندگان با توجه به وابستگی روحی و روانی خود به فعالیت هنریشان، این مسئله بیشتر به آسیب روانی نیز منجر می شود و فرد را بعضا دچار سرخوردگی روحی نیز می نماید. مشخصه اصلی این بیماری عدم کنترل بر فعالیتهای انگشتان می باشد و در مورد نوازندگان بصورتهای مختلفی خود را نشان می دهد.

مثلا هنگام نوازندگی، شصت بصورت منقبض شده به داخل جمع می شود و یا ساعد دست بطرز وحشتناکی درد می گیرد و یا انگشت اشاره، خود را بصورت منقبض شده به بیرون نگه می دارد و از همه اینها شایع تر هماهنگی میان دو انگشت، مثلا شست دست و انگشت اشاره کاملا از بین می رود. در تمامی این حالات احساس درد و گرفتگی انگشتان وجود دارد که این عامل تکنیک نوازنده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این بیماری در آقایان بیشتر از خانمهاست. در خانمها در سنین پایین تری نسبت به آقایان وجود دارد. ۶۹ نفر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در آمریکا از این بیماری رنج می برند وتعداد زیادی نیز به پزشک مراجعه نمی کنند.

مهمترین دلیل بروز این عارضه در نوازندگان، ایجاد فشار در اندامی خاص به هنگام نوازندگی بخصوص در اجرای تکنیکهای مشکل و پیچیده می باشد. برای همین، این مشکل معمولا در نوازندگان آماتور بوجود نمی آید.

برخی از نوازندگان هنگام اجرای تکنیکهای پیچیده و مشکل به انگشتان دست، سرشانه ها، ساعد، کمر، ماهیچه های صورت و دندانها فشار زیادی وارد می نمایند که در نهایت این فشار به انگشتان دستان منتقل و باعث انقباض و کشیدگی در این عضو می شوند. به خصوص این مسئله در مورد نوازندگانی که هنگام اجرا دچار تحرک های حسی می شوند بسیار نمایان است. البته با پیشرفت تکنیک واقعی، تمامی فشارهای حین اجرا از بین می رود که البته آموزش این مسئله خود شیوه ای آکادمیک دارد.

در نظر بگیرید نوازنده ای مثل جان ویلیامز با چه آرامش و کوچکترین فشاری پیچیده ترین قطعات گیتار را اجرا می نماید و هیچ کشش و یا انقباضی در هیچ یک از اعضای صورت و یا بدن او مشاهده نمی شود. قطعا سبک نوازنده (اکول) و انجام و چگونگی ارتباط نوازنده با ساز در بروز و یا عدم ابتلا به این عارضه اهمیت بسزایی دارد. نوازندگانی که از ابتدای کارشان با پوزیسیون های غلط، ساز را در دست می گیرند و یا بدن خود را به هنگام اجرای ساز از حالت روان و لخته به وضعیتی با کشش و فشار در می آورند خطر ابتلا به این عارضه بیشتر آنها را تهدید می کند. البته این موضوع را با نمایشهای فیگوراتیو نوازندگان بزرگ نباید اشتباه گرفت. چرا که خیلی از نوازندگان ویرتوئوز برای نشان دادن احساس قطعه و ایجاد تنالیته، با ساز خود رقص می کنند.(به اجراهای جولیان بریم نگاه کنید که با چه هیجانی خود را در حین اجرای قطعات تکان می دهد.)

شروع این معضل برای نوازندگان ممکن است زیاد نگران کننده به نظر نرسد و آن را ناشی از تمرین زیاد و و یا کم بدانند. اما هر چه که می گذرد کنترل فعالیت انقباضی انگشتان دشوار تر می شود تا جایی که نوازنده تاثیر آنرا در تکنیک خود احساس می کند. اصرار به زیاد نواختن در این مرحله این آسیب را جدی تر می نماید. چیزی که اکثر نوازندگان با مشاهده این عارضه انجام می دهند، تمرینات فشرده همراه با درد می باشد. چرا که تصور می کنند برای اینکه خود را در سطح تکنیکی ایده آل قبل نگه دارند تحت هر شرایطی که شده تمرینشان را نباید قطع کنند. این عاملی برای تشدید این آسیب می شود.

در شماره بعدی این مقاله به نمونه های مبتلا به این بیماری در بین نوازندگان و برخی از راههای درمان و پیشگیری می پردازیم.

ایمان رفیعی

ایمان رفیعی

دیدگاه ها ۱۸

  • بسیار متشکرم

    منتظر ادامه مقاله و راه های پیشگیری از آن هستم.

    به نظر من تا حدودی به ساز نیز مربوط می شود. برای مثال اکشن زیاد در گیتار باعث می شود تا فشار زیادتری را در هنگام نوازندگی با انگشتانتان متحمل شوید

  • سلام خیلی خوب بود من تازه فهمیدم چه اتفاقی واسم افتاده . ولی یک سوال دارم … من که نویسنده و نوازنده نیستم چرا انجوری شدم ؟؟؟؟ فیزیوتراپی میتونه به این بیماری کمک کنه ؟؟؟

  • با سلام من نوازنده نیستم کتابدارم و با کامپیوتر کار می کنم ، در منزل هم خانه و خانواده را اداره می کنم از این بیماری یعنی گرفتگی انگشت شست دست چپ و درد شدید در ناحیه کتف راستم که انگار دستم از تنه جدا می خواهد بشود ، فکر می کنم پوکی استخوان است و چاره ای هم نداری جز سوختن و ساختن

  • سلام
    البته سوختن هیچ وقت چاره ای نبوده و نیست .
    اگر شما نوازنده نیستید احتمالا تاثیر این درد روی عملکردهای شما نباید شدید باشد و با طب فیزیکی ، فیزیوتراپی ، و مراجعه به متخصص مرتفع خواهد شد .
    این عارضه زمانی بسیار درد آور می شود که شما فهالیتی تکراری از انگشتان طلب نمایید.

  • عالی بود فقط یک سوال که آیا این بیماری در بین نوازندگان ویولن هم وجود دارد؟البته نوازنده ای که بر طبق اصول مشخص و استاندارد کار کند.و آیا سرپا ایستادن در نوازندگی ویولن مشکلی ایجاد نمی کند.

  • قطعا این عارضه ممکن است برای نوازندگان تمامی سازها با شدت و کیفیت متفاوت رخ دهد .اما اکول صحیح و بجا از ابتدای نوازندگی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.
    برای پیشگیری از این عارضه وضعیت غیر انقباضی و لخته کلیه اندام ها بسیار موثر است .
    در ضمن نوازندگی ویولون بصورت ایستاده نیز فرم غالب نواختن این ساز می باشد.

  • سلام دوستان. من ۳ ساله ویلونسل تمرین میکنم و در طول این ۳ سال این درد همراهمه طى این سه سال اندازه سى سال واسه درمانش از مطالب فارسى انگلیسى فرانسوى و روسى . طب سنتى روان درمانى فیزیک درمانى یوگا انرژى درمانى و ….تحقیق کردم و موفق به یافتن راه درمان آن شدم. ولى از بازگو کردن آن معذورم چون زمانى که درد میکشیدم هیچ کس نه کمکم کرد نه تشویق ایمیلم eesan.1366@gmail.com هر کى واقعا” پاسخه بهم ایمیل بده ببینم لیاقت کمک داره یا نه

  • احسان:
    احسان جان سلام. وقتت بخیر. شما مطمئنی خوب شدی !؟
    من فکر میکنم بدتر شدی، اینکه یه راهی رو پیدا کردی و بازگو نمیکنی عجیبه !! اونم چیزی که با سلامتیه آدما در ارتباطه !

  • سلام منم با نظر شما موافقم،این دلیل نمیشه چون کسی نبوده که تو رو تشویق و حمایت کنه حالا از کمک به کسایی که مثل خودت هیچکس نیست تشویق و حمایتشون کنه دریغ کنی.

  • سلام
    همسرم ۴ سالی است به این بیماری مبتلا شده و ازش رنج زیادی میبره درد و گرفتگی و مهمتر از همه نداشتن درمان بیشتر از همه مارو آزار میده.عاجزانه خواهش میکنم هرکس درمانو دکتری میشناسه به ما معرفی کنه

  • سلام من شش ماهی است که مبتلا به این بیماری شده ام.با مراجعه به پزشکان متخصص ؛دکتر غفار پور و دکتر غلامعلی شهیدی، که هردو متخصص مغز و اعصاب هستند،فعلا برایم آمپول های بوتاکس تجویز شده که البته کمی گران می باشند.طبق گفته دکتر غفارپور،این بیماری با تزریق آمپول مذکور،قابل درمان می باشد.

  • من هم این بیماری رو دارم، یه مدت خیلی زیاد می نوشتم که یهو این مشکل برام پیش اومد و تا ۲۰ دقیقه دستم همینطوری مونده بود، نوشتنم رو کم کردم ولی تقریباً سالی یک بار این مشکل واسم پیش میاد.

  • با سلام من حدود ۴ ساله که مبتلا به این بیماریم و توی این مدت متوجه شدم که این بیماری از ابتدا نورولوژیک نیست بلکه یک گرفتگی شدید عضلانیه که به علت فشار بیش از حد و غلط بودن الگوی انجام حرکت که حالا یا نوشتن یا نواختنه در مدت زمان تقریبا طولانی بوجود میاد.مشکل اینجاست که فرد در اوایل شروع بیماری با همون حالت به فعالیتهای خودش ادامه میده و همین امر باعث میشه این بیماری مرکزی و نورولوژیک بشه و درمانش غیرممکن وحالا که بیماری مرکزی شده باید از بازآموزی استفاده کنین به این صورت که خیلی به آهستگی و نرم و با کمترین فشار طوری که دچار کرامپ نشین شروع به انجام حرکت مورد نظرتون که حالا همون نوشتنه بکنین،بازم تاکید میکنم به آهستگی،چون با تند نوشتن کرامپ باز سراغتون میاد.این تمرین رو تا چندین ماه باید انجام بدین ان شاا… خودتون بهبودیتون رو کم کم مشاهده میکنین.فقط یک نکته مهم این که توی این مدت اصلا نباید با حالت کرامپ بنویسید چون هدف این تمرین اینه که به مغز الگوی جدید نوشتن رو یاد بده و اگه بخواین با کرامپ بنویسید متاسفانه نتیجه نمی گیرید و باید این تمرین رو تا ماهها انجام بدید تامغز الگوی جدید رو کم کم قبول کنه.

  • منم۱سالو نیمه به این بیماری مبتلام دکترم خیلی رفتم و همونطورکه خودتوذکرکردین درمان قطعی نداره ۶ماهی هست به صورت جدی دارم بادست چپ مینویسم و تقریبا عادت کردم بادست چپ نوشتن رو
    قبلا راست دست بودم که بخاطربیماریم مجبور به چپ دست شدن شدم کارهای دیگمم بعضی وقتابادست چپ انجام میدم مثلاغذاخوردن مسواک زدن از نوشتن بادست راست که فاکتوربگیریم میشه گفت ازدوتادستم براانجام کارام استفاده میکنم
    برای همه شماهایی که به این بیماری مبتلایین توصیه میکنم بادست مخالف نوشتنو تمرین کنین موفق میشین
    خداروهزارمرتبه شکرکه میتونم ازعهده نوشتن خودم بربیام باز و ازنعمت نوشتن محرومم نکرد
    خیلی سختی کشیدم تومدت زمان بیماریم تاباهاش کناراومدم و تموم شماهارودرک میکنم
    درپناه حق باشید

بیشتر بحث شده است