گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

فرج نژاد: با کوارتت کلگیوم همکاری خواهیم داشت

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با میدیا فرج نژاد آهنگساز و نوازنده درباره فعالیت های این موسیقیدان جوان، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

بعد از آلبوم جرس که با صدای آقای سینا سرلک کار شده بود و منتشر شد ظاهراً شما یکسری آلبوم‌های دیگری در دست دارید و کارهای ضبط و میکس این آلبوم‌ها مثل اینکه دارد تمام می‌شود لطفاً در مورد این کارها صحبت کنید.

من بعد از آلبوم جرس با سینا سرلک عزیز فعالیت‌های خودم را ادامه دادم در بخش با کلام و بی‌کلام؛ در بخش موسیقی بی‌کلام در حال ضبط مجموعه‌ای هستم به شکل تکنوازی تار که در حال حاضر یک به یک قطعاتش را ضبط می‌کنم و جدای از اینکه به شکل مجموعه منتشر می‌شود، تلاش ما در این است که به شکل تصویری هم این مجموعه منتشر بشود.

جدیداً و اخیراً هم یکی از قطعات را به اسم «تارنگ» (که در آواز بیات ترک است) منتشر کردم که خدا را شکر با استقبال خوبی هم از سمت نوازندگان تار و مردم هنردوست روبه‌رو شد. جدای از آن هم آلبومی را من شروع کرده بودم روی اشعار حسین منزوی؛ همچنین دوست خوب، شاعر توانمند معاصر جناب آقای علیرضا کلیایی دوست دیگرم و شاعر عزیز جناب آقای علیرضا بدیع، غلامرضا طریقی و یک مقداری هم از اشعار حضرت مولانا است که شروع کردم روی این اشعار کار کردن و در نهایت با همکاری بهزاد عبدی عزیز ما آمدیم و به این نتیجه رسیدیم که قالب این پروژه را بزرگ‌تر بکنیم و انجام شد.

بخش آهنگسازی و تنظیم برای سازهای ایرانی آن را بنده انجام دادم و بخش تنظیم برای کوارتت زهی آن را جناب بهزاد عبدی انجام دادند و کوارتت کلگیوم که یکی از شناخت شده‌ترین گروه‌های مطرح، کوارتت مطرح دنیا هم به شما می‌روند، آمدند و زحمت اجرای آن را کشیدند و یک بخش کار خارج از کشور ضبط شد و (من این را اعلام می‌کنم جای دیگری کسی صحبت آن را از من نشنیده!) محمد معتمدی عزیز خواننده این اثر خواهد بود و به امید خدا فکر می‌کنم ظرف چند ماه آینده به سمع و نظر مخاطبین عزیزمان خواهد رسید.

شما در آلبوم «راه بی‌نهایت» که با آقای سراج کار کرده بودید از این ترکیب استفاده کرده بودید که هم کوارتت زهی و هم سازهای ایرانی در کنار هم می نواختند ولی در آن مجموعه کار تنظیم برای کوارتت زهی را خودتان انجام داده بودید؛ چه شد در این کار، این کار را به آقای بهزاد عبدی سپردید؟

اعتقاد به این دارم که لزوماً معنی یک کارگردان خوب این نیست که یک کارگردان خوب باید باشد، یک بازیگر خوب باشد، یک فیلم‌نامه نویس خوب باشد، نورپرداز خوب باشد و همه این مشاغل را به تنهایی انجام بدهد تا به او یک کارگردان خوب بگویند، یک کارگردان خوب وظیفه‌اش مشخص هست یک آهنگساز خوب هم همین طور وظیفه‌اش مشخص است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است