گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۱۶)

هرچند، ایده ی ساختن قطعه ای بر اساس زندگانی حواریون در ذهن او باقی ماند تا اینکه در فستیوال سال ۱۹۰۳ او دوباره به موضوع دلخواه خود بازگشت. وی در ابتدا یک اوراتوریو در سه قسمت تدارک دیده بود که شامل خیانت یهودا، نفی کردن پطرس و به عروج رفتـن عیسی مسیح بود. بیماری دوباره به سراغ او آمد و بدین ترتیب او تنها به قسمت عروج روحانی مسیح پرداخته و آن را “سلطنت” نام نهاد. مدت ها بعد، او قسمت سومی به نام “قضاوت آخر” به این اوراتوریو اضافه کرد اما هیچگاه این قطعه را به پایان نرساند.

audio file
بشنوید بخشی از «رویای جرونتیوس» را ساخته الگار

حواریون اثری بسیار وسیع است و در آن ایده های موسیقایی متنوع و خلاقانه ای به کار رفته است. این اثر اشتراکات بسیاری با “نور زندگی” دارد که شاید به این خاطر باشد که در ابتدا قرار بود “حواریون” در فستیوال شرکت داده شود. این اثر همچنین در مقادیر گسترده ای با آثار واگنر مقایسه می گردد. طولانی بودن اثر، متفکرانه بودن قسمت هایی از اثر، و دراماتیک نبودن آن باعث شد تا هرگز به جایگاه “رویای جرونتیوس” دست نیابد.

هرچند این اثر، لایق ِ درک مناسب تری می باشد. برخی از منتقدان بر این باورند که این اثر دارای موسیقی فاخرتری از “جرونتیوس” می باشد و برخی دیگر “حواریون” را نقطه ی اوج آثار الگار می دانند. استفاده ی دراماتیک از شوفار (ترومپت سنتی یهودی) و زیبایی عرفانی گروه کر دو خاصیت جادویی این اثر می باشد. همچنین، کمتر کسی پیدا می شود که بر زیبایی ده دقیقه ی آخر اثر که متعلق به عروج مسیح است چشم پوشی کند؛ ده دقیقه ای که بی شک از زیباترین فینال ها در موسیقی کلاسیک می باشد.

سلطنت

سلطنت (The Kingdom op. 51) یک اوراتوریو برای سوپرانو، متزوسوپرانو، تنور و سولوی باس، گروه کر و ارکستر کامل برپایه ی متون انجیل به انتخاب و روایت الگار. این اوراتوریو در دو بخش به اجرا در آمده و همواره یک آنتراکت در میان دو بخش وجود دارد.

زمان تقریبی: قسمت اول ۵۵ دقیقه / قسمت دوم : ۴۰ دقیقه

تاریخ: ۳ اکتبر ۱۹۰۶

مکان: فستیوال بیرمنگام

رهبر ارکستر : الگار

الگار، در آغاز “سلطنت” را به عنوان قسمت سوم “حواریون” در نظر گرفته بود اما به علت عارضه ی بیماری اش، و به علت طولانی شدن قطعه ی حواریون، تصمیم بر آن گرفت که “سلطنت” را به قطعه ای مجزا تبدیل سازد. زمانی که قصد به تکمیل “سلطنت” کرد، مشغول نگارش یک اوراتوریوی دیگر به نام “قضاوت آخر” (The Last Judgement) شد.

audio file
بشنوید بخشی از «رویای جرونتیوس» را ساخته الگار

این اوراتوریوی آخر هیچگاه زاده نشد چرا که الگار اعتقاد داشت که مردم انگلستان از کارهای کر حجیم و گسترده به ستوه آمده اند. در این میان، الگار فضایی به منظور بیان موسیقایی هبوط روح القدس به زمین و پیدایش اولین کلیساهای مسیحیت در بیت المقدس می یابد. الگار پطرس را مرکز اثر قرار می دهد و برای او کاراکتری بسیار پیچیده تر و تأثیرگذارتر از آنچه در “حواریون” آورده بود قرار می دهد.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است