گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ادوارد الگار، آهنگساز انگلیسی (۱۷)

این اثر تم های مشترکی با “حواریون” دارد اما نباید “سلطنت” را به عنوان قسمتی از حواریون در نظر بگیریم چرا که خود این اثر به تنهایی نیز دارای ارزش های بسیار زیادی می باشد. دوست الگار، فرانک شوستر، روزی به آقای آدریان بولت می گوید که: «در مقایسه با “سلطنت”، کاری همچون”رویای جرونتیوس” یک اثر آماتور به حساب می آید!».

سلطنت تم های اصیل تری در بر دارد. سولوی سوپرانوی “خورشید غروب می کند” بسیار دلنشین و تم “ایمان جدید” نیز به خودی خود دارای ملودی های زیبا می باشد.


“فالستف”

یک تجربه ی سمفونیک برای ارکستر

زمان تقریبی: ۳۰ دقیقه

اولین اجرا:
تاریخ: اول اکتبر ۱۹۱۳

مکان: فستیوال لیدز

رهبر ارکستر: ادوارد الگار

الگار مدت های مدید از طرفداران آثار شکسپیر بود و زمانی که از وی درخواست شد تا در فستیوال لیدز شرکت نماید، او “فالستف” (Falstaff op. 68) شکسپیر را به صورتی سمفونیک به اجرا در آورد. این کاراکتر معروف شکسپیر، پیش تر از این ها نیز توسط “وردی” و در اپرای وی به اجرای موسیقایی در آمده بود اما الگار نه از منظر کمدی، بلکه از دیدگاهی روانشناختی شخصیت فالستف را به اجرا در آورده است.

audio file
بشنوید بخشی از «فالستف» را ساخته الگار

نتیجه ی این کار، اثری سازماندهی شده و اپیزودیک می باشد. به علاوه، با اینکه در این زمان الگار به اوج شهرت خود رسیده بود، باز هم در این اثر بر توانایی تکنیکی خود افزود. به این منظور، او شاهکاری بسیار پیچیده را خلق کرد. پیچیدگی این اثر تا حدی است که برخی او را تمرینی آکادمیک برای هنرجویان موسیقی در نظر گرفته اند. تمام این حرف ها ناکامل است. این اثر می تواند در سطوح مختلفی مورد لذت قرار گیرد.

اگر بنا به لذت بردن از این اثر باشد، سطوح دشوار مفاهـیم آن نیز می تواند به سهولت انجام پذیرد. با این حال، هر چه که نظر الگار در این رابطه باشد، خود موسیقی گویای همه چیز و به طرز واضح تری می باشد. این اثر به کرات توسط ارکسترهای جوان و نوپا و در اقصی نقاط جهان به اجرا در می آید.

“کنسرتو ویلنسل”

یک کنسرتو برای ویلنسل سولو و ارکستر کامل

زمان تقریبی: ۳۰ دقیقه

اولین اجرا:
تاریخ: ۲۷ اکتبر ۱۹۱۹

مکان: کوئینزهال، لندن

رهبر ارکستر : ادوارد الگار

نوازنده ی سولو: فلیکس سالموند

ارکستر: ارکستر سمفونیک لندن

دو کنسرتو برای ویلنسل بیشتر از بقیه ی کنسرتو ها اجرا می گردند. یکی از آنها توسط آنتونین دوُرژاک ساخته شده که یک کار حماسی و دارای ملودی هایی پر از عاطفه و احساس است. نمونه ی دیگر، کنسرتوی الگار است که بسیار صمیمی، بسیار فشرده و غیر متشابه با هر نمونه ی دیگری می باشد.

audio file
قسمتی از کنسرتو ویلنسل الگار با ویولنسل دوپره و رهبری باربیرولی

پابلو کازالس، پل تورتلیه، ژاکلین دووپره و یویوما نوازندگان ویولونسلی هستند که در طول تاریخ بارها و بارها این شاهکار الگار را با سبک های جدید خود ضبط و اجرا نموده اند. شاید اینگونه به نظر آید که این اثر یکی از جهانی ترین آثار الگار است، اگرچه که بر خلاف این موضوع، پیدایش این قطعه ریشه در اتفاقی خاص در زمان الگار دارد.

ابراهیم قائدی

ابراهیم قائدی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است