گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بسیاری از ویولنسل نوازان ریزاندام نواخن با ویولنسل هفت هشتم را ترجیح می دهند، چون با این ساز کشیدگی پنجه در پوزیسون های بالای دسته دشواری کمتری برایشان می آفریند. به ندرت ویولنسل هایی بزرگتر از چهار چهارم هم وجود دارد. نوازنده هایی که دستهایی با بزرگی نامعمول دارند، ممکن است ویولنسلی را بنوازند که کمی از full-size بزرگتر باشد.



ویولنسل هایی که تقریباً پیش از سال ۱۷۰۰ ساخته می شدند به نسبت قابل توجهی از آنها که پس از این تاریخ ساخته شده اند و همچنین از ویولنسل های امروزی به نسبت قابل توجهی بزرگتر هستند.

حدود سال ۱۶۸۰، فن آوری ساخت سیم، ایجاد صدای بم تر روی سیم های کوتاهتر را میسر کرد.

برای نمونه می توان گفت ویولنسل های استرادیواری آشکارا به دو مدل تقسیم می شوند: نخست آنهایی که به سبک سالهای پیش از ۱۷۰۲ ساخته شده اند که مشخصه شان اندازه بزرگتر آنهاست.

دوم آنهایی که به سبک سال ۱۷۰۲ و پس از آن، یعنی سالهایی که استرادیواری تحت تأثیر گونه جدید سیم ها شروع به ساخت ویولنسل های کوچکتر کرد، ساخته شده است.

این مدل اخیرهمانیست که در بین سازسازان امروزی رایج است.

لوازم جانبی

لوازم جانبی بسیاری برای ویولنسل موجود است که از این میان برخی ضروری تر هستند:
• کیس ها برای حفاظت از ویولنسل و آرشه بخصوص در هنگام مسافرت و برای ایمنی در هنگام انتقال به انبار کالا استفاده می شود.
• کلوفون که از صمغ درخت conifer ساخته می شود به موی آرشه مالیده می شود و با افزایش اصطکاک و درگیری بین موی آرشه و سیم، صدادهی مطلوبی را موجب می شود.
• نگهدارنده میله تکیه گاه (با نامهای تجاری Rockstop و Black Hole) هنگامی که میله تکیه گاه بدون سرپوش لاستیکی باشد، مانع سر خوردن ویولنسل روی کفپوش های چوبی می شود.
• برطرف کننده های Wolf tone، گاهی با هدف برطرف کردن ناهنجاری های آکوستیکی به نام Wolf tones یا Wolfs، روی سیمهای ویولنسل (میان خرک و سیم گیر) نصب می شوند.
• سوردین ها برای تغییر رنگ صدای ویولنسل از راه کاهش هارمونیک ها، بکار می روند. سوردین های ویژه تمرین (از جنس فلز) شدت صدای ساز را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند (این سوردین ها با به سوردین هتل نیز مشهور هستند).
• مترونوم ها، با ایجاد صدا برای تعداد معینی ضرب در دقیقه، به حفظ یک تمپو یکنواخت کمک می کنند. در میان مترونوم ها مدل های زیادی وجود دارد که می توانند ارتفاع صوتی نت A4 (440 هرتز) را برای کوک کردن ایجاد کنند.
• رطوبت زا برای کنترل و تثبیت رطوبت اطراف و داخل ویولنسل بکار می رود و ابزار کارایی برای ویولنسل نوازان مسافر است.
• تیونرها برای کوک دقیق ساز بکار می روند.

مهدی دولتی

مهدی دولتی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است