گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نجفی ملکی: استیل نوازنده نقش زیادی در تسلط تکنیکی او دارد

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با علی نجفی ملکی*، نوازنده نی، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. علی نجفی ملکی چند سال است که مشغول ضبط و اجرای آثار آهنگسازان ایرانی برای سازهای مختلف مخصوصا تار و سنتور است و همینطور او به اجرای آثار کلاسیک غربی با نی پرداخته که اجرای چنین قطعاتی با سازهای ایرانی در نوع خود بی نظیر بوده است.

از خودتان بگویید، چطور موسیقی را آغاز کردید و چرا به سراغ نی رفتید؟


موسیقی در خانواده ما در ابتدا بصورت علاقه به قرائت قرآن پدیدار شد، بطوری که بنده از کودکی شاهد و شنونده قرائت دو برادر بزرگتر خودم و پخش مداوم و مستمر قرآن از طریق نوارهای قاریان مصری بودم و البته هنوز هم از این مقوله غافل نبوده و نیستم اما از اواخر دهه شصت با تهیه یک سه تار توسط برادرم موسیقی ایرانی بطور جدی وارد خانواده ما شد و همچنین تهیه آثار موسیقی ایرانی؛ بطوریکه علاقه خود من به موسیقی با شنیدن آثار بزرگان موسیقی ایران زیاد و زیادتر می شد. در مورد علاقه من به نی باید بگویم حدود ۱۴ سالم بود که برادرم یک نی برای من تهیه کرد و من را به کلاس یکی از آشناها مان بنام آقای حسین خواجه وند برد و اولین باری که صدای نی را از نزدیک می شنیدم در همان روز اول کلاس بود که آقای خواجه وند به یک هنرجو داشت صدای بم را آموزش می داد. وقتی من از نزدیک این صدا را شنیدم به قدری روی من اثر کرد که این تاثیر برایم شروعی شد برای یادگیری نی.

از محضر چه استادانی استفاده کردید و بیشتر خود را تحت تاثیر چه استادانی می دانید؟

همانطور که عرض کردم اولین معلم من آقای خواجه وند بود که ایشان از شاگردان استاد محمد موسوی و استاد محمدعلی کیانی نژاد بود. بعد از یک دوره حدود دو سال که شامل دروس مقدماتی و ردیف آوازی مرحوم محمود کریمی بود، سعی کردم مدتی را بصورت خودآموز و با شنیدن آثار موسیقی طی کنم. در این بین مدت کوتاهی نزد جناب آقای جمشید عندلیبی تلمذ کردم. بعد از این دوره حدود دو سال از کلاس های استاد محمد موسوی بهرمند شدم و بعد از آن هم مدتی را نزد استاد حسن ناهید به فراگیری اصول و روش نی نوازی ایشان پرداختم. بعد از مدتی هم با جناب دکتر حسین عمومی از طریق اینترنت آشنا شدم، همین ارتباط موجب شد که با نی شش دانگ طرح دکتر عمومی آشنا بشوم و هنوز هم بخش عمده ی اجراهای من با نی شش دانگ طرح دکتر عمومی است.

در مورد نوازندگی باید بگویم که بیشترین تاثیر را در من نی جناب محمد موسوی داشته، هرچند بطور ناخوداگاه وقتی در ارکستر نوازندگی می کنم تحت تاثیر شیوه ی جناب ناهید قرارمی گیرم آن هم به نظرم به دلیل علاقه ی زیادی است که به آثار ارکسترال استاد فرامرز پایور و روش ارکستر نوازی استاد ناهید دارم.

* علی نجفی ملکی متولد ۱۳۶۲ نوازنده نی و نویسنده موسیقی است. وی برنده سه دوره مقاله برگزیده جشنواره نوشتارها و سایت های موسیقی و برنده جایزه اول سومین جشنواره موسیقی شهرداری تهران ۱۳۸۶ و برنده جایزه اول دومین جشنواره تکنوازان شهر تهران در ساز نی ۱۳۸۶ است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است