گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک ترنتو

ارکستر سمفونیک ترنتو (Toronto Symphony Orchestra) در سال ۱۹۲۲ شروع به فعالیت کرد، ترنتوکانونی فرهنگی است که بیش از سه چهارم قرن فعالیت داشته؛ ارکستر سمفونیک ترنتو یا TSO مشهورترین ارکستر سمفونیک کانادا است. TSO هر ساله بیش از ۱۲۵ کنسرت در تالار روی توماسن (Roy Thomson Hall) کانادا به روی صحنه می برند، در عین حال حضور بین المللی آن نیز بسیار چشمگیر است. از موفقیت های بزرگ آن تور فلوریدا در ژانویه ۱۹۹۹ بود که آن اجراها ضبط شد و در فروشگاههای موسیقی دنیا به فروش می رود.

TSO در سال ۱۹۲۲ توسط گروهی از موسیقیدانان ترنتو و رهبر ارکستر متولد ویین لوژی فُن کونتیس (Luigi von Kunits) تشکیل شد و اولین کنسرت خود را در آپریل ۱۹۲۳ در تالار ماسی (Massey Hall) برگزار کرد.

ارکستر سمفونیک ترنتو چهار سال بعد از شکل گیری آن نام گذاری شد! فُن کونتیس تا زمان فوتش سال ۱۹۳۱ مدیرت آن را بر عهده داشت. سر ارنست مک میلان (Ernest MacMillan Sir) در همان سال جایگزین او شد تا سال ۱۹۵۶. در مدت ۲۵ ساله حضور مک میلان، TSO توانایی و قابلیتهای خود را نمایان کرد، آهنگسازان معاصری همچون هولست (Holst)، سیبلیوس (Sibelius) و استراوینسکی (Stravinsky) را این ارکستر به تماشاگران معرفی کرد همچنین شخص استراوینسکی، TSO را در کنسرتی که موسیقی آن ساخته خودش بود رهبری کرده است!

والتر سوسکیند (Walter Susskind) که ادامه دهنده راه مک میلان بود، به همراه سجی اُزاوا در این ارکستر موفقیت فراوان کسب کرد. سجی اُزاوا مدیر و رهبر ارکستر سمفونیک بوستن جوانترین رهبر TSO بود. وی به مدت چهار سال آنجا همکاری داشت تا آنکه کارل آنسرل (Karel Ancerl) در سال ۱۹۶۹ اداره ارکستر را بر عهده گرفت. در سال ۱۹۷۳ ویکتور فلدبریل (Victor Feldbrill) تا سال ۱۹۷۸ جای او را گرفت. سر اندرو داویس (Sir Andrew Davis) از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۸ رهبری آنجا را برعهده گرفت و پس از او گونتر هربگ (Gunther Herbig) از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ رهبر بود. جانشین هربرگ جوکا پکا اساراسته (Jukka-Pekka Saraste) ، شش فصل مدیریت آن را بر عهده داشت.

در زمان اساراتسه TSO ارتقای فراوانی به دست آورد و با آنکه با موسیقی معاصر پیش می رفت اما از اندوخته های گذشته نیز استفاده می کرد. فصل ۱۹۹۹-۲۰۰۰ کنسرتهایی را برگزار کردند از جمله آثار: موزار، راخمانینوف و تمام نه سمفونی بتهوون، همچنین آثاری قدرتمند از هنرمندان قرن معاصر همچون سیبلیوس، استراوینسکی و فیلیپ گلاس و آثاری از آهنگسازان جهانی چون؛ درک هولمان (Derek Holman)، گری کولشا (Gary Kulesha)، اریک مورین (Éric Morin) و موسیقی پاپ، کلاسیک و کنسرتهایی توسط هنرمندان جوان. برای تامین آینده ارکستر سمفونیک و ارتقای استعدادهای کانادایها به ارجا گذاشته شد. TSO گری کولشا را به عنوان اولین آهنگساز مشاور در سال ۱۹۹۵ برگزید.

کولشا، اساراتسه را در برنامه ریزیهای بلند مدت موسیقی معاصر کانادا همیاری می کرد. برنامه دیگر TSO برگزاری جشنواره تالار ماسی بود (یک هفته مراسم شامل چندین کنسرت که آهنگسازان آنان از کانادا و دیگر نقاط جهان بودند) در مدت ۲۵ سال فعالیت ارکستر سمفونیک تورنتو برای جوانان، ارکستر راه خود را همچنان در آموزش نسل بعدی موسیقیدانان کاندا ادامه می دهد.
در طی تاریخ بیش از ۸۰ ساله خود، TSO هنرمندان بین المللی را همواره تشویق به همکاری کرده است، از جمله نوازندگانی چون یویو ما (Yo-Yo Ma) و امانوئل اکس (Emanuel Ax)، خوانندگانی چون کاتلین باتل (Kathleen Battle) و جسی نورمان (Jessye Norman)، بالرینهایی همچون کارن کایین (Karen Kain) و هنرپیشگانی مثل کریستوفر پلامر (Christopher Plummer). هنری دوتیلئوکس (Henri Dutilleux)، آر.موری اسچافر (R. Murray Schafer) و سر مایکل تیپت (Sir Michael Tippett) آهنگسازانی بودند که در کنسرت هایی که از آثارشان اجرا میشد، خود نیز حضور داشتند.

هر ساله بیش از چهارصد هزار حامی TSO آن را در خانه اش در تالار روی توماسن بازدید و کمکهای خود را اهدا می کنند و به علاوه پنج میلیون کانادایی کنسرتهای آن را از پخش رادیویی CBC دنبال می کنند. تورهای بین المللی، هنرمندان TSO را به مقاصدی همچون تالار کارنگی نیویوورک، فلوریدا، ژاپن، استرالیا، اروپا و شمال کانادا برده است.

همچنین TSO بسیاری از شنوندان موسیقی کلاسیک را در تمام نقاط جهان با آثار ضبط شده خود همراهی می کند. از آثار اخیر ضبط شده آن با برچسب ضبط فنلاند؛ اثار موسوروگسکی (Mussorgsky) به نام تابلوهای نمایشگاه (Pictures at an Exhibition)، کنسرتوی پیانوی شماره ۴ با تک نوازی الکسی لوبیموو (Alexei Lubimov) و سوئیتهای بلا بارتوک (Béla Bartók) فروش قابل توجهی داشته است.

carnegiehall.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است