گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سیجی اُزاوا، رهبر افسانه ای ژاپن

سیجی اُزاوا (Seiji Ozawa) متولد ۱ سبتامبر ۱۹۳۵ در فنیتین سابق – شنیانگ (Shenyang) کنونی است. ازاوا رهبر ژاپنی ارکستر است که تحصیل موسیقی را از سن بسیار پائین آغاز کرد و از هنرستان موسیقی توهو در توکیو با بالاترین نمره در آهنگسازی و رهبری فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۵۹ جایزه اول مسابقات رهبران ارکستر را در بسانکون-فرانسه، دریافت کرد. چالرز مونش (Charles Munch) رهبر ارکستر سمفونیک بوستن، او را به پیوستن به کانون موسیقی تانگلوود (Tanglewood) دعوت کرد، در آنجا جایزه کوتسویتزکی (Koussevitzky) را به عنوان درخشانترین رهبر محصل در سال ۱۹۶۰ دریافت کرد.

او در حالی که با هربرت فُن کارایان (Herbert von Karajan) در برلین غربی همکاری می کرد، سیجی اُزاوا مورد توجه لئونارد برنستین (Leonard Bernstein) قرار گرفت، کسی که او را به عنوان دستیار رهبر ارکستر فیلارمونیک نیویورک برای فصل ۱۹۶۱-۶۲ انتخاب کرد.

در ژانویه ۱۹۶۲ در آمریکای شمالی به همراه سمفونیک سان فرانسیسکو، اولین کنسرت حرفه ای خود را برگزار کرد. او رهبر ارکستر سمفونیک شیکاگو در جشنواره راوینیا برای ۵ بار بوده که از سال ۱۹۶۴ آغاز شد. اوزاوا، از سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ رهبر سمفونیک تورنتو بوده و در ارکستر سمفونیک سان فرانسیسکو از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۶ فعالیت کرده است.

او ارکستر سمفونیک بوستن را برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در تانگلوود رهبری کرد و در ژانویه ۱۹۶۸ اولین سمفونی خود را به همراه آن ارکستر اجرا کرد. او به عنوان مدیر هنری کانون تانگلوود در سال ۱۹۷۰ انتخاب شد و در سال ۱۹۷۳ کار خود را به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک بوستن آغاز کرد. فصل ۲۰۰۰ – ۲۰۰۱ بیست و هفتمین سالگرد سیجی اُزاوا به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک بوستن بود.

از زمانی که این سمت را در آنجا بر عهده گرفت خود را کاملا وقف آنجا کرد و در تاریخ این ارکستر جاودان خواهد ماند. در پاییز ۲۰۰۲ اُزاوا رهبر اپرای وین شد و شور و علاقه اش به اپرا را منعکس کرد. اُزاوا از همکاری دراز مدت خود به عنوان رهبر میهمان اپرای وین، همچنین رهبر ارکستر فیلارمونیک وین در وین، سالزبورگ و در تورهای آنها بسیار لذت برد. سیجی اُزاوا آثار ضبط شده فراوانی دارد که بسیاری از آنها برای تولیدات سونی کلاسیک می باشد. از آثار اخیر ضبط شده او سمفونی شماره ۲ مالر (Mahler) به نام “هبوت” (Resurrection) به همراه ارکستر ساتیو کینن (Saito Kinen) ژاپن است.

به علاوه آثارش را به همراه ارکستر سمفونیک بوستن، فیلارمونیک برلین، فیلارمونیک وین، فیلارمونیک لندن، ارکستر ملی فرانسه، ارکستر پاریس، فیلارمونیای لندن، سمفونیک سان فرانسیسکو، سمفونیک شیکاگو و سمفونی تورنتو ضبط کرده است.

در سالهای اخیر سیجی اُزاوا افتخارات بین المللی فراوانی داشته، رئیس جمهور سابق فرانسه ژاک شیراک، به او مدال افتخار اهدا کرده که او را نه تنها به عنوان یک رهبر ارکستر برجسته شناخته، بلکه به دلیل حمایت او از رهبران ارکستر فرانسه و همکاری فداکارانه او با اُپرای پاریس بوده است.

در دسامبر ۱۹۹۷ به عنوان موسیقیدان سال، توسط موزیکال آمریکا (Musical America) معرفی شد. در سال ۱۹۹۴ اولین دارنده جایزه اینویه (Inouye) ژاپن بود (که آن نام بهترین رمان نویس ژاپنی قرن است). در همان سال در کانون موسیقی تانگلوود (Tanglewood) تالاری با نام او “سیجی اُزاوا” در آکادمی تابستانی BSO در غرب ماساچوست افتتاح شد.



زوبین مهتا، دانیل بارنبویم و سیجی اوزاوا

در تانگلوود او هم استادی هم مدیریت آنجا را بر عهده داشت، آکادمی تابستانی BSO جایی برای موسیقیدانان جوان حرفه ای از تمام نقاط جهان است. در سال ۱۹۹۲ سیجی اُزاوا از برگزار کنندگان جشنواره کینن سیاتو در شهر ماتسوموتیوی ژاپن است که آن را به سطح جهانی رساند، این جشنواره در یادبود معلم وی در مدرسه موسیقی توکیو توهو که مرکز موسیقی غربی در ژاپن است، برگزار شد.

در سال ۱۹۹۲ اولین اجرای خود را به همراه اپرای متروپالیشن در نیویورک برگزار کرد. او رهبری ارکسترها را در کنار حرفه بیست و هفت ساله خود به عنوان کارگردان موسیقی ارکستر سمفونیک بوستن، انجام می داد. وی همچنین باعث ترقی فراوان و شهرت پابرجای ارکستر بوستون در تانگلوود، ژاپن، هنگ کنگ، چین، آمریکای جنوبی، سرتاسر ایالات متحده آمریکا و اروپا بوده است.

سیجی ازاوا، حامی کمیته BSO برای ارائه آثار نو، شامل مجموعه آثاری به مناسبت صدمین سالگرد تولد ارکستر سمفونیک بوستن در سال ۱۹۸۱ و پانزدهمین سالگرد کانون موسیقی تنگلوود در سال ۱۹۹۰ است. دو سال پیش سایه های زمان (The shadows of time) اثر هنری دوتیلکس (Henri Dutilleux) را برای اولین بار اجرا کرد که بارها ضبط و تکثیر شد و به خاطر آن جایزه موسیقی کلاسیک ویکتوریای فرانسه را کسب کرد.

او به همراه ارکستر بوستن بیش از ۱۴۰ اثر ضبط شده به همراه بیش از پانزده آهنگساز مختلف، ارائه داده است. سیجی اُزا اولین جایزه امی (Emmy award) خود را در سال ۱۹۷۶ برای مجموعه تلویزیونی سمفونی PBS دریافت کرد. در سال ۱۹۹۴ دومین جایزه امی خود را دریافت نمود (برای موفقیت در برنامه های فرهنگی برای دوورژاک (Dvorák) در پراگ به همراه ارکستر سمفونیک بوستن که این کنسرت ضبط و بارها توسط سونی کلاسیک به طور صوتی و تصویری تکثیر شد.)

سیجی اُزاوا مدرک افتخاری دکترای موسیقی را از دانشگاه ماساچوست، کنسرواتوری انگلستان، کالژ وتون در نورتون-ماساچوست دریافت کرده است.

bach-cantatas.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است