گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دستانم یاریم نمی کنند (۲)


همان طور که در شماره قبل این مقاله ذکر شد، درمان عارضه کرامپ نویسندگان (نوازندگان) ناامید کننده است. با این وجود شیوه های درمانی اندکی وجود دارد که البته بسیار به طول می انجامد. حداقل به اندازه عمر بوجود آمدن این بیماری! نزدیک به ۵% از مبتلایان به عارضه کرامپ نویسندگان به خودی خود درمان می شوند که البته در ۵ سال اول نیز می تواند عود کند. از راههای درمان این عارضه میتوان به استفاده از تحریک الکتریکی عصب (TENS) در عضلات خم کننده ساعد نام برد که در دوره زمانهای ۲ هفته ای صورت می گیرد و سبب تقویت هماهنگی عضلات تا مدت ۳ هفته بعد از درمان می شود؛ بنا براین یک درمان موقتی است.

تغییر در عادات نواختن و نوشتن، استفاده از قرصهای تری هگزی فینیدیل (Trihexyphenidyl)، پروپرانولول (Propranolol) و از همه اینها مهم تر، تزریق سم بوتولونیم توکسین (بوتوکس) راههای درمان این بیماری می باشند. سم عصبی بوتوکس، سبب فلج موضعی عضلات منقبض شده در محل تزریق می شود و نوشتن و یا نواختن را ساده تر می نماید.

در اینجا ذکر یک موضوع بسیار حائز اهمیت است. اغلب کسانی که با این عارضه دچار می شوند و یا در اطرافیان خود مشاهده می کنند گمان می کنند ریشه این بیماری روانی است در حالیکه باید گفت این عارضه همان طور که قبلا هم گفته شد در اثر طلب فعالیتی تکراری، آن هم به مدت زیاد ایجاد می شود. به طور یقین عوامل و استرسهای روانی باعث تشدید انقباضات عضلانی در فرد مبتلا به این عارضه شود اما خود به تنهایی دلیل بروز این بیماری نمی باشد.

از نوازندگان معروفی که دچار این بیماری شده اند می توان به لئون فلیشر (Leon Flisher)، پیانیست و رهبر بزرگ آمریکایی اشاره کرد. این نوازنده برجسته از سن ۴ سالگی نوازندگی را آغاز و در سن ۱۶ سالگی همراه با ارکستر فیلارمونیک نیویورک به اجرای قطعات مختلف می پرداخته است. او تا قبل از ابتلا به این عارضه به عنوان رهبر ارکستر فعالیت موسیقایی خود را دنبال نموده است، تا اینکه بوسیله تزریق بوتوکس موفق می شود بعد از ۴۰ سال آلبومی را تحت عنوان “Two Hands” انتشار نماید که در آن با هر دو دست پیانو می نوازد که این آلبوم تحسین همگان را بر می انگیزد!

اندی بیلاپس (Andy Billups)، نوازنده معروف گیتار باس گروه The Hamsters یکی دیگر از مبتلایان به این عارضه می باشد. این بیماری در انگشت اشاره دست راست او بوجود آمد و سبب شد تا بعد از ۶ سال همکاری، گروه را ترک کند. او هم اکنون با استفاده از پیک نوازندگی خود را ادامه می دهد.

یکی دیگر از مهمترین نوازندگانی که در زمره آسیب دیدگان این درد می باشد، دیوید لایزنر (David Leisner)، آهنگساز و گیتاریست کلاسیک مشهور می باشد. او به مدت ۱۲ سال با این عارضه دست و پنجه نرم کرده است. او که به عنوان نوازنده و آهنگساز بسیار مورد احترام بوده است، هیچ گاه قادر به ترک صحنه های اجرا نمی شود. در این مدت او بدون استفاده از یک انگشت، به اجرای قطعات آهنگسازان بزرگ از جمله باخ و ویلالوبوس می پرداخته است که این باعث حیرت شنوندگان می شده. دیوید لایزنر از طب سوزنی برای درمان این عارضه استفاده نمود و هم اکنون در وضعیتی متعادل بسر می برد و تقریبا این عارضه را درمان نموده است. او هم اکنون به ارائه کلاسهای پیشرفته و تدریس موسیقی می پردازد.

از دیگر نوازندگانی که به کرامپ نویسندگان دچار شده اند می توان به گری گرفمن (پیانیست)، دومینیک فراسکا (گیتاریست)، بادی اسد (گیتاریست برزیلی) و بیلی مک لافلین (آکوستیک گیتاریست و آهنگساز) اشاره نمود.
چیزی که مایلم در انتها بگویم این است که در دنیا همه چیز تابع نیروی ذهن و اندیشه ماست. بزرگترین دردها و بیماریها در مقابل اشتیاق آدمها به این هنر روح افزا، از پا خواهند افتاد.
شاید باید کمی عاشق باشیم…

emedicine.medscape.com

ایمان رفیعی

ایمان رفیعی

دیدگاه ها ۲

  • روزی بود که سنتور میزدم و حین ساز زدن متوجه شدم دست راستم داغ شد و دچار خستگی مفرط شد که همون یک بار اتفاق افتاد و گذشت تا اینکه ۴ ماه بعد متوجه شدم نوازندگیم افول پیدا کرده و دستم توانایی انجام یک سری تکنیک ها رو نداره و این خستگی در حین نوازندگی ادامه داشت تا اینکه مدتی ساز نزدم اما وقتی ۳ ماه بعدش دوباره شروع به نوازندگی کردم بعد از گذشت مدتی دچار درد بسیار شدید در ساعد دست چپم شدم طوریکه نمی توانستم چیز بسیار سبکی را هم بلند کنم به دکتر های ارتوپد زیادی مراجعه کردم اما کسی متوجه نشد تا اینکه به پیش یک دکتر طب فیزیکی مراجعه کردم و گفتند که کرامپ عضلانی دارم و سفتی عضله ساعدم هم به همین خاطر است که بهم توصیه کردند چند جلسه لیزر توان بخش رو تجربه کنم و به علاوه همیشه از نرمش های کششی استفاده کنم و در طول ساز زدن به هیچ وقت پیوسته ساز نزنم(در طول روز در کل ۲ ساعت مفید که به ۶ تا ۲۰ دقیقه تقسیم کرده طوری که ۳ تا ۲۰ دقیقه با استراحت های فاصله ای ۲ دقیقه ای در روز و ۳ تای دیگر هم در شب) و همیشه گرم کردن دست هام رو قبل از ساز زدن و سرد کردن بعد از ساز رو در برنامم بگنجونم که خیلی کمک کننده است همچنین برای رفع انقباض عضلانی از نرمش های رشته میوزماسل استفاده میکنم و الان در حال رعایت تمام این موارد هستم و امیدوار

    • سلام. عذر میخوام یه سوال
      شما فقط وقتی سنتور مینوازید این مشکل رو دارین یا همیشه این گرفتگی عضلات رو دارین؟

بیشتر بحث شده است