گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر کوبه ای «آوای نایریکا» در ارسباران به روی صحنه می رود

ارکستر کوبه ای «آوای نایریکا» به رهبری مینو رضایی روز پنجشنبه بیست و دوم تیرماه ۹۶ در فرهنگسرای ارسباران قطعاتی از ایشان را اجرا خواهد نمود‌. این ارکستر متشکل از ۴۰ بانوی نوازنده می باشد که در بهمن ماه ۱۳۸۷ توسط مینو رضایی تاسیس و در سال ۱۳۸۹ به ثبت رسیده است.

در بهار سال ۱۳۹۶ با تصمیمات جدید رهبر گروه، طی تغییراتی، ساختار و نام گروه به ارکستر به “آوای نایریکا” تغییر یافت و اجرای پیش رو اولین اجرای این ارکستر بانام “آوای نایریکا” می باشد.

در این کنسرت ارکستر آوای نایریکا به اجرای این قطعات می پردازد: رقص رویا، رازساحل، رهایی، باراکا، کردی، عود و معبود، وصل، گفتگو.

در این برنامه، فریده سرسنگی.مه زاد مهجور، ارغوان پورقناد، هانیه گل محمدی، زهراشریعتی، هیوا محمودزاده، آسا عالیخانی، شادی آخوندزاده، شهره آخوندزاده، شیده پورپروین، شقایق صفایی، فریبا زمانوند، ندا جاهدمطلق، الناز احمدی، آتنا روشن سعادت، مریم آشوری، سونیا جباری، عطیه موسوی، گلاره پورقاسم، ملیکا حسنی، هاله شریف، مرجان روزبهانی، سپیده آسه، یاسمن محمدی، فرین یونسی، مهدیس زینعلی، زینت رفعتی، مهرناز فاخران، نونا سلمانی، لیلا شجاعی به عنوان نوازندگان گروه دف و دایره و نیز فیروزه همت یار: پرکاشن، الناز نوتاش: عود، عسل پیله وری: کمانچه، عطیه موسوی: نی انبان حضور خواهند داشت. هم آوایان این برنامه: مریم شفایی، سارا یوسفی، لیلا شجاعی، الناز نوتاش و رهبر و سازنده قطعات مینو رضایی است.

نائریکا (Naerika) در زبان فارسی پهلوی به معنای “زن ” است (از ریشه “نئر ” به معنای جنس نر که مونث شده است). ارکستر نائریکا در بهمن ماه ۱۳۸۷ با ۲۰ نوازنده آغاز به کار کرد و تا سال ۱۳۸۹ اجراهایی بصورت خصوصی انجام داد، در سال ۱۳۸۹ گروه نام خود را ثبت کرد و نیز موفق به دریافت مجوز اجرا برای عموم شد (نائریکا تنها گروه موسیقی بانوان است که مجوز اجرا برای آقایان را داراست) و اکنون با حدود ۵۰ نوازنده بکار خود ادامه می دهد.

از اهداف اصلی تاسیس این گروه نمایش توانایی های بانوان ایران در اجرای سازهای کوبه ای؛ (از لحاظ توانایی های فیزیکی و نیز ریتم شناسی) است و دیگر هدف مهم گروه نمایاندن قابلیتهای ساز های کوبه ای در برقراری ارتباط با مخاطب می باشد.

سبک و تکنیک: گروه نائریکا با توجه به رویکرد و اهداف خود تلفیقی از سازهای کوبه ای و هم آوایی و (در برخی قطعات) سازهای آرشه ای و زهی را در دستور کار خود دارد، این گروه همچنین با تلفیق فضاهای فولکلوریک فرهنگ ها و قومیت های مختلف سعی در ایجاد زبان مشترک از طریق موسیقی و فضاسازی دارد

شیوه ی اجرایی: گروه نایریکا به دلیل حضور پررنگ و هماهنگ تمامی نوازندگانش، شیوه ی اجرایی زنده را مد نظر دارد، این شیوه ی اجرایی قابلیت تلفیق با حرکت (در چارچوب نمایش) و آواز و شعر و جلوه های تصویری نیز دارد.

برنامه های نائریکا: ارکستر کوبه ای نائریکا فعالیت رسمی خود را با همکاری در بخش کوبه ای موسیقی “سریال مختارنامه” آغاز نمود و اولین کنسرت این گروه در تیر ماه ۱۳۹۰ در تالار وحدت برگزار شد که به دلیل استقبال تماشاگران در آذر ماه همان سال اجرای دیگری در تالار وحدت برگزار کرد. در میان برگزاری این کنسرتها، در اجراهای مناسبتی و همایش ها و اجراهای خصوصی شرکت کرد که از جمله آنها می توان به جشن موسیقی “صدای پای آب”، همایش آفتاب مهربانی، جشنواره ی تسنیم، کنگره ی ایمپلنت، اختتامیه شمسه دوم، اختتامیه ی جشنواره سایتها و وبلاگهای موسیقی، جشن دختران، اختتمایه جشنواره “گزارش یک نگرانی”، اختتامیه بخش بین الملل فیلم فجر و… اشاره کرد و همچنین از این ارکستر در جشنواره
“The Drum Cafe” که هر ساله در کشور کنیا برگزار می شود به عنوان تنها گروه کوبه ای که توسط بانوان تشکیل شده دعوت به عمل آمد.

نائریکا در اسفند ماه ۱۳۹۳ اقدام به برگزاری کنسرت دیگری اینبار در تالار “ایوان شمس” نمود و بعد از آن اجرا خود را برای اجرای کنسرت دیگری باز هم در تالار وحدت آماده نمود که البته در این اجرا و در قطعه ی انتهایی کنسرت، نائریکا از تعدادی آقایان نوازنده برای اجرای قطعه ی “گفتگو” دعوت به عمل آورد.

سازبندی نائریکا: چنانچه از عنوان گروه مشخص است، بطور عمده سازها ضربی و پرکاشن هستند که در بعضی قطعات از نوازندگان سازهای زهی و زهی آرشه ای برای همراهی با ارکستر دعوت می شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • لطفا دقت بفرمایید حقیقت را در فضای مجازی قید بفرمایید تا آنجایی که اسنادش دست بنده هست ارکستر نایریکا درسال ۱۳۸۹ توسط مهرسیما سعادت موفق به دریافت مجوز اجرا به همراه وکال و اجرای برای عموم گشت .

بیشتر بحث شده است