گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رمضان: تغییراتی در مرور زمان در سبک های اشخاص مختلف دیده می شود

چیزی که مهم است آن است که نوازنده این مسائل را بداند و با هر آهنگسازی بتواند خود را وفق دهد. دقیقا چیزی که آهنگساز خواسته چه در آن زمان و چه در حال حاضر، چون بعضی از این قطعات تازه نوشته شده اند… این ارتباط برقرار کردن خب خیلی مشکل است و چالشی است که نوازندگی به آن احتیاج دارد. چیزی که برای من جالب است این است که تکنیک های آهنگسازی هم در این آهنگ ها با هم فرق کرده اند. مثلاً قطعه ی آقای والی که در سال ۱۹۸۰ نوشته شده است کاملاً با اکول ساختار آهنگسازی وین آهنگسازهایی مثل وبر، لوئینو تطابق دارد ولی موسیقی که الان آقای والی می نویسند کاملاً متفاوت است، می دانم که ایشان که مطالعه ی خاصی روی ربع پرده دارند، روی موسیقی فولکلوریک ایران دارند و الان اگر مثلاً کنسرتو های ایشان را که برای نی و ارکستر جدیداً اجرا شده بشنوید، کاملاً متفاوت از لحاظ ساختار آهنگسازی با قطعه ای که من اجرا کردم در CD که حدود ۳۵ سال پیش نوشته شده، را احساس می کنید.

پس پاسخ به سئوال شما مثبت است. می توانم بگویم که ساختار آهنگسازی تغییر کرده، این هم طبیعی است، خب به هر حال هنرمند یکی از مشخصاتش این هست که تغییر و دگرگونی دارد در کارش و این هم خودش باز جای مطالعه ی خودش را دارد برای من.

در عین حال چیزی که می توانم بگویم این است که المانی که خیلی کمک می کند به یک آهنگساز که آهنگسازی اش را ادامه دهد و بتواند در حقیقت سبک خاص خود رو پیدا کند، این است که نوازنده بتواند قطعاتش را اجرا کند، چرا که در حقیقت حکم یک آئینه ای را برای آهنگساز دارد که انعکاس کار خود را می تواند در آن ببیند و چون همسر من آهنگساز است و می بینم که چطور با نوازنده کار کردن، شنیدن قطعاتی که اجرا می شوند توسط یک نوازنده تا چه حد می تواند کمک کند که سبک کاری خود را بشناسد، جلو ببرد و تغییراتی را که لازم است انجام دهد، به این موضوع ایمان پیدا کرده ام.

بله امروزه خب کامپیوتر هست و یک سری برنامه هایی هست روی کامپیوتر که می توان قطعات را داد و کامپیوتر اجرا کند، ولی آن کار کردن با نوازنده به هرحال قابلیت های خاص خودش دارد و فکر می کنم چیزی که می تواند برای آهنگساز کمک کننده باشد این است که نوازندگان قطعات را اجرا کنند و من همیشه این را گفته ام که کار آهنگساز و نوازنده بسیار مهم است، خیلی مهم است که نوازنده با آهنگساز معاصرش کار کند و بتوانند تبادل نظر داشته باشند و این یک مسئله ای است که می تواند خیلی به پیشرفت کار نویسنده و به درک موسیقی برای یک نوازنده کمک کند. این موضوع در این پروژه برای من بسیار جالب هست.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است