گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

این زمین بار امانت نتوانست کشید

ناصر فرهودی صدابردار و پیشکسوت موسیقی کشورمان جمعه ۱۳ مرداد به دلیل ایست قلبی درگذشت. فرهودی متولد ۱۳۳۱ دامغان و از جمله صدابرداران شناخته شده موسیقی کشورمان بود که تحصیلات خود را در رشته الکترونیک گرایش صدا از دانشکده صدا و سیما به اتمام رساند. او در سال ۵۱ همزمان با تحصیل در سازمان صدا و سیما به عنوان کارآموز فعالیت عملی خود را آغاز و پس از پایان تحصیل همکاری خود را با رسانه ملی آغاز کرد.

وی در سال ۱۳۵۵ به دعوت محسن کلهر به استودیو پاپ دعوت شده و تا زمان حیات در این استودیو به فعالیت خود ادامه داد. او در سال ۱۳۷۵ از سازمان صدا و سیما بازنشسته شد و پس از چندی مدیریت استودیو پاپ را بر عهده گرفت.

بسیاری از ضبط های مهم و تاریخی موسیقی ایران با همکاری زنده یاد ناصر فرهودی به ثبت رسیده است و در این میان هنرمندان بسیاری بخشی از موفقیت های هنری خود را مدیون کیفیت بالا و حساسیت درخشان این صدابردار هستند.

یکی از هنرمندانی که سالها همکاری نزدیکی با زنده یاد فرهودی داشته است بهزاد عبدی آهنگساز شناخته شده جوان است؛ او به مناسبت درگذشت این چهره ماندگار عرصه صدابرداری یادداشتی را منتشر کرده است:



این زمین بار امانت نتوانست کشید

سال ها پیش در خیابان لارستان مردى را ملاقات کردم که سراسر عشق بود و شعور بود. نوجوانى بودم که براى ضبط سرود به استودیو پاپ رفته بودیم. از همان زمان نگاه مهربانش بر قلب کودک من نشست و تا زمان رفتنش با من همراه بود و البته که هست.

وقتى از پله هاى استودیوى همیشه باز پاپ پایین مى رفتى خلوصى از جنس بلور روحت را نوازش مى کرد که سرشار از صمیمت و مهر مى شدى. شاید همین بود که همه هنرمندان عرصه موسیقى، استودیو پاپ را خانه دوم خود مى دانستند.

ناصر خان ناب بود. دروغ نبود. روحى آرام داشت و نگاهى نافذ و عمیق. بزرگ بود ولى بوى تازگى خاک مى داد. واژه غرور از فرهنگ واژگانش رخت بربسته بود با این که از بزرگان صداى ایران بود.

بزرگ منش که باشى برایت نوپا و استاد فرقى نمى کند. در رفتارت تفاوتى میان یک هنرجو و یک استاد نمى بینى. و ناصر خان بزرگ منش بود. قلبش مکان امن دردل ها بود و زبانش رودى جارى که به دریا مى رسید.

زمین نتوانست چون اویى را تحمل کند و به آسمان ها بازش گرداند. در آن سوى آسمان ها با روح زیبایش بهشتى ساخت و به سویش پرواز کرد.

همیشه هست و در خیابان لارستان نبش بیستم بوى ناب حضور جاودانه اش جارى است.

بهزاد عبدى

کیف

چهاردهم مرداد ماه هزار و سیصد و نود و شش

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است