گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ال سیستما، مدلی موسیقی و اجتماعی متولد ونزوئلا (۸)

گوستاوو دودامِل و خوزه آنتونیو آبرئو در کنار هنرجویان ال سیستما

این برنامه در شهر فوکوشیما پس از وقوع سونامی سال ۲۰۱۱، و پس از تشعشعات اتمی و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن، اجرا شد. زمانی که شهر پُر شده بود از کودکان با جراحت های روحی، ژاپنی ها بهترین برنامه آموزشی را پیاده کردند. مطمئنا موفقیت این برنامه از جوایزی که به کودکان می داد نبود بلکه رمز موفقیت آن در «آموزش شاد زیستن» نهفته بود.

ایده این برنامه از یکی از شهروندان خلاق فوکوشیما بود. او فراخوانی پخش کرد و از دختران مدرسه ای شهر، علاقمند به موسیقی پاپ درخواست کرد که عضو گروه موسیقی شوند که نامش را “Hot Spots” گذاشته بود. هدف این برنامه بهبود شیوه برخورد با رادیواکتیوه شدن شهر و جلب توجهات به این منطقه آسیب زده از طریق موسیقی و رقص بود.

همین انگیزه باعث شد چنین برنامه موسیقی ای در شهر سربرنیستا (Screbrenica) در بوسنی نیز اجرا شود. شهری که شاهد بدترین جنایات در جهان پس از جنگ جهانی دوم بود. همسایه همسایه خود را می کشت اما همچنان کنار یکدیگر زندگی می کردند. آنها فکر کردند که بهترین راه از بین بردن شکاف قومی بینشان این است که کودکان با هم موسیقی بنوازند و از آن برای برقراری ارتباط بین والدیشان استفاده کنند. به این صورت که هر بار که کودکانشان اجرا داشتند والدین برای تشویق آنها جمع می شدند و همین فرصتی بود که آنها با هم آواز بخوانند، برقصند و نهایتا کدورت ها و اختلافات را کنار بگذارند.

یکی از اصولی که در برنامه های الهام گرفته از اِل سیستما باید مد نظر گرفته شود این است که این برنامه جهت رشد جوانان است و نه صرفا یک برنامه آموزش موسیقی، و همین موضوع است که آن را چالش برانگیز می کند. هدف برنامه هایی از این دست القای مهارت های اجتماعی اساسی به کودکانی است که از تربیت و آموزش مناسب بی بهره بوده اند. به اعتقاد بوت در این میان، یک جنبه متناض نیز وجود دارد. آن ها می دانند که تنها راهی که بچه ها واقعا می توانند این مهارت ها را توسعه دهند از طریق دستاوردهای هنری در سطح بالاست.

این امر مفهموم توسعه اجتماعی و دستاوردهای هنری را به شیوه ای مختلف در کنار هم قرار می دهد. و این به مفهوم قراردادن کار مبتنی بر جامعه، در سطح ثانوی و یادگیری هنر مبتنی بر جامعه، در سطح جدیدی از بلند پروازی است. دلیل این که اجراکنندگان این برنامه می توانند موفق به تحقق این امر شوند این است که ساعت های طولانی با کودکان وقت می گذرانند و بر رشد انگیزه ذاتی آنها تمرکز می کنند. کل آنسامبل را به درجه ای از بلندپروازی می رسانند که خود مدعی وجود نوعی دیگر از تعالی است؛ برای آنها آموزش موسیقی به تحول اجتماعی می انجامد.

جنبش های جهانی واقعی برای تغییرات اجتماعی در تاریخ بشر نادر است. نادرتر از آن پدیده ی یک جنبش جهانی برای تغییرات اجتماعی از طریق هنر است. اما عصر ما این شانس را دارد که شاهد پدید آمدن و شکوفایی جهانی اِل سیستما باشد؛ برنامه ای که به دنبال تغییر زندگی کودکان و نوجوانان محروم و یا در معرض خطر، از طریق آموزش فراگیر موسیقی در گروه های اُرکستر، است.

منابع

la-croix.com
elsistema-france.org
telerama.fr
fr.wikipedia.org
fr.wikipedia.org
lefigaro.fr
ledevoir.com
francemusique.fr
۲۴heures.newsnetz.ch
francemusique.fr
francemusique.fr
ericbooth.net
theatlantic.com

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است