گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سهیلی: تهیه کننده باید به کارشناس مراجعه کند

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با محسن سهیلی، تهیه‌کننده موسیقی و سرمایه گذار کنسرت «بگو کجایی» که قرار است ۹ شهریور ماه سال جاری در برج میلاد به روی صحنه برود؛ این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

اواخر سال گذشته یکسری از آثار مجید وفادار بصورت پارت‌هایی که برای ارکستر نوشته شده بود توسط یک گروهی از علاقمندان ایشان که خود شما هم جزء همین گروه بودید پیدا شد و قرار شده این امسال این آثار در برج میلاد با صدای آقای محمد معتمدی اجرا بشود. آقای سهیلی اولین سوال را می خواهم این گونه مطرح کنم که چطور شد که با این مجموعه همکاری کردید و به این فکر افتادید که روی چنین پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید؟

مدتی بود که من راجع به فعالیت در زمینه موسیقی فکر می‌کردم؛ خانواده ما نسبت به مسئله موسیقی کاملا آشنا هستند و این موسیقی همیشه در فضای خانواده ما احساس می‌شده است. ما یک شرکت آی‌تی هستیم که روی اپلیکیشن های مختلف کار می‌کنیم و بخشی از این اپلیکیشن‌ها را در رابطه با کارهای فرهنگی گذاشته‌ایم. یکی از این اپلیکیشن‌ها بنام «اپلیکیشن موزاوی» است. در این بین تصمیم گرفتیم که بیایم یکسری کارهای فاخر قدیمی را دوباره بازنویسی کنیم. به همین منظور، با آقای دکتر امینی آشنا شدیم. ایشان خیلی به ما کمک کردند و یکی از افتخارات بنده این است که با ایشان آشنا شدم.

روی بحث آهنگ‌سازی کار کردیم چون که در ایران بیشتر روی خواننده‌ها زوم می‌کردند و گفتیم بهتر است که روی آهنگ‌سازها کار انجام بشود و با معرفی دکتر علیرضا امینی، با خانواده آقای مجید وفادار آشنا شدیم و صحبت کردیم.

برای من خیلی جالب بود که طی بررسی‌های مختلفی که انجام دادیم متوجه شدیم آقای وفادار نسبت به آهنگ‌سازی‌های مختلف تقدم دارند و قبل از اساتیدی مثل استاد یاحقی، استاد خالقی آهنگ‌سازی انجام می‌داده اند. کماکان ایشان در دهه های ۱۰ تا ۴۰ ایشان کار کرده و نزدیک به ۴۰۰ اثر خلق کرده است.

آقای سهیلی سرمایه‌گذاری روی موسیقی کلاسیک ایرانی را چطور می‌بینید؟ خیلی از افراد هستند که علاقه دارند وارد این عرصه بشوند ولی اولا مثل شما آشنایی ندارند… بالاخره شما در خانواده خود چند موزیسین داشتید و آنطور که من می‌دانم شما کاملا با فضای موسیقی آشنا هستید و می دانید که چطور روی آن سرمایه‌گذاری کنید و در چه جاهایی سرمایه‌گذاری کنید، چطور تبلیغات را انجام دهید و می دانید که چه لوازمی نیاز است تا کار بتواند سود مالی داشته باشد. پیشنهاد شما برای آنهایی که دوست دارند وارد این عرصه بشوند و اطلاعات خوبی در این زمینه ندارند ولی علاقه دارند یک کار فرهنگی انجام دهند که بازگشت مالی (البته نه چندان قابل توجهی مثل موسیقی پاپ ولی در حد نرمال) هم داشته باشد چیست؟

بنظر بنده، در وهله اول کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند در حوزه موسیقی بهتر است از کارشناسان مجرب استفاده کند یعنی خودمحور نباشد، حتی همیشه آدم خودش دارالعلوم نیست. از تئوری های پیشنهادی استفاده کند؛ دوستانی هستند که می‌توانند کمک کنند، آثار فاخری را ارائه بدهند و به نظر بنده کسی که ایمان و صداقت به کاری که انجام می‌دهد داشته باشد و اول بخواهد کار خوب ارائه دهد، بازگشت سرمایه هم خواهد داشت.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است