گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مستر کلاس رهبری شهرداد روحانی برگزار می شود

مستر کلاس رهبری توسط استاد شهرداد روحانی در آکادمی موسیقی کوشا برگزار خواهد شد. این مستر کلاس از دوازدهم شهریور ماه آغاز خواهد شد و مهلت ثبت نام در این مسترکلاس تا نهم شهریور می‌باشد. در این کلاس مباحث تکنیک حرکات دست، پارتیتور خوانی و… مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و یک قطعه انتخابی هنرجویان شرکت کننده توسط پیانیست و نیز یک کوارتت زهی در دو جلسه جدا نواخته خواهد شد و هنرجویان ایشان را رهبری خواهند کرد. (یک جلسه اجرا با پیانو و یک جلسه اجرا با کوارتت زهی)



شهرداد روحانی ششم خرداد ماه سال ۳۳ در تهران به دنیا آمد. پدرش رضا روحانی از جمله هنرمندان فعال موسیقی بود که بعدها انوشیروان و شهرداد را به دنیای موسیقی معرفی کرد. شهرداد روحانی دوره‌های مقدماتی موسیقی را از محضر برادر بزرگ خود انوشیروان روحانی فراگرفت و آموختن موسیقی را از پنج سالگی آغاز کرد؛ در همان سال ها به نواختن ساز ویولن مشغول شد. روحانی بعدها حین تکمیل مراحل ابتدایی تحصیل خود و حضور در هنرستان موسیقی از محضر بزرگانی چون ابراهیم روحی فر، مصطفی کمال پورتراب، جواد معروفی و حسین دهلوی نیز بهره مند شد.

روحانی پس از اتمام تحصیلات در هنرستان موسیقی ملی به قصد ادامه تحصیل در رشته موسیقی عازم وین شد. وی در سال ۱۹۷۵ در رشته آهنگسازی و تنظیم موسیقی از آکادمی موسیقی وین در اتریش فارغ‌التحصیل شد.

شهرت روحانی بیشتر به دلیل تنظیم و رهبری ارکستر کنسرت یانی است که به همراه ارکستر رویال فیلارمونیک در فضای باز در پارتنون واقع در آتن پایتخت یونان انجام شد. این کنسرت تحسین و نقد بینندگان را در پی داشت که به پربیننده‌ترین برنامه پخش شده از تلویزیون در آمریکا و دومین موزیک ویدئوی پرفروش در تاریخ جهان پس از موزیک ویدیوی «تریلر مایکل جکسون» تبدیل شد.

شهرداد روحانی تاکنون نه تنها قطعات مختلفی را در سبک‌های متفاوت ساخته، بلکه جوایزی را نیز دریافت نموده است. وی همچنین از دانش آموختگان هنرستان هنرهای زیبا (کنسرواتوار) وین در اتریش است که جوایز و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی، هم در اروپا و هم در آمریکا نظیر “A.K.M Scholarship” در وین پایتخت اتریش، و “ASCAP Scholarship” در لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا را دریافت کرده است.

علاوه بر آن، او رهبری چندین ارکستر سمفونی معتبر را به عنوان رهبر مهمان بر عهده داشته که از آن جمله می‌توان ارکستر سلطنتی فیلارمونیک لندن، ارکستر سمفونیک مینسوتا، ارکستر سمفونیک کلرادو، ارکستر سمفونیک سن دیگو، ارکستر سمفونیک ایندیاناپولیس، ارکستر سمفونیک نیوجرسی، ارکستر فیلارمونیک زاگرب، ارکستر سمفونی جوانان آمریکا و غیره را نام برد.

روحانی در سال ۱۹۹۸ توسط دولت تایلند برای ساخت قطعه موسیقی مراسم افتتاحیه و اختتامیه سیزدهمین دوره بازی‌های آسیایی دعوت شد. این قطعه به عنوان محبوب‌ترین آهنگ این بازی‌ها انتخاب شد. شهرداد روحانی لوح‌فشرده‌های کلاسیک متعددی نظیر موسیقی باله چایکوفسکی، با همکاری سمفونی رادیو اسلواک برای دیسکاور کخ اینترنشنال تهیه نموده است. روحانی در سال ۱۹۹۹ جایزه پیکانس تایلند که معتبرترین جایزه موسیقی و هنری این کشور است را از آن خود کرد. وی در زمینه ساخت و تنظیم موسیقی فیلم نیز فعال است. آهنگ “Connies Butterfly” با شهرتی جهانی یکی از بهترین آثار وی می‌باشد.

آکادمی موسیقی کوشا همواره در تلاش بوده تا بهترین فرصت‌ها را برای نوازندگان و هنرمندان فعال در کشور فراهم آورد، موج موسیقی دنیا با سرعتی فزاینده رو به پیشرفت است و برای رسیدن به این موج نیازمند تعاملات موسیقایی در سطح گسترده‌ای هستیم، آکادمی کوشا با همکاری با اساتید با تجربه و مطرح در سطح بین‌المللی این امکان را برای هنرجویان فراهم آورده است تا برای دستیابی به استانداردهای جهانی و ارتقای سطح مهارت نوازندگی خود از آموزشهای لازم بهره مند گردند. در راستای این اهداف برنامه های منسجمی تدارک دیده شده که مستر کلاس ارکستراسیون و آرانژمان از سری مستر کلاس های تخصصی می‌باشد که در این موسسه برگزار می‌گردد از جمله دیگر کلاس های تخصصی پیش‌بینی شده برای فعالین در زمینه موسیقی توسط شهرداد روحانی کارگاه‌های نوازندگی پیانو و نیز آهنگسازی فیلم می‌باشد که متعاقبا اطلاعات این کلاس‌ها در اختیار متقاضیان و علاقمندان قرار خواهد گرفت. از دیگر دوره‌های تخصصی برگزار شده در این مجموعه می‌توان به کارگاه آواز ویتو ماریا برونتی از ایتالیا، کارگاه نوازندگی پیانو پروفسور اودو کرویلز از آلمان و کارگاه نوازندگی فلوت فیروزه نوایی از اتریش اشاره کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است