گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رئیسیان: «چاووش، از درآمد تا فرود» به تشکیل و انحلال چاووش می پردازد

تقریباً حدود یک سال این مصاحبه ها طول کشید چون هر قرار با قرار بعدی روزها و گاهی ماه ها فاصله داشت. به چند علت ما در آن سال ها فیلم را تدوین نکردیم، یکی این بود که بعضی از اساتید من جمله زنده یاد محمدرضا لطفی و زنده یاد پرویز مشکاتیان به دلایلی که هیچ گاه بر ما معلوم نشد، همیشه موعد مصاحبه ها را به تعویق می انداختند و متأسفانه این قدر به تعویق افتاد که ما از مصاحبه با این عزیزان محروم شدیم برای همیشه. مسأله دیگری که ساخت فیلم را به تعویق انداخت این بود که هم من و هم خانم کامکار زندگی و امرار معاش را از راه هنر و فیلمسازی انجام می دادیم و مسلماً مجبور بودیم بسیاری از وقت خود را صرف انجام پروژه هایی کنیم که برای ما بازگشت مالی داشته باشه اما خوشبختانه نتیجه این به تعویق افتادن ها باعث شد که هر دوی ما (هم من و هم خانم کامکار) تجربه های بسیار زیادی را در فیلمسازی کسب کنیم تا وقتی که سر مونتاژ و تدوین نهایی این فیلم می نشینیم از تجربه کافی برخوردار شده باشیم و یک چنین سوژه جذاب و باارزشی را درست به سرانجام برسانیم.

امروزه که این فیلم مراحل پایانی خودش را پشت سر می گذارد و وقتی من به مصاحبه ها برمی گردم می بینم که چه مصاحبه های باارزش و تاریخی و غیرقابل تکراری را ما انجام دادیم با هر کدام از کسانی که خودشان وزنه های بی مثالی در موسیقی ایرانی هستند. مصاحبه هایی که هر کدام به ۱۵ سال پیش برمی گردد و امروز دیگر چنین مصاحبه هایی رو نمی توان با این افراد انجام داد و حتی برای خود ایشان بسیار شگفت انگیز است.

نام این فیلم را گذاشتیم «چاووش، از درآمد تا فرود» در این فیلم به این مسئله پرداخته می شود که چگونه محمدرضا لطفی گروه شیدا را تشکیل داده و فعالیت گروه شیدا چگونه آغاز می شود؛ چگونه دوستان دیگری به گروه می پیوندند، چطور گروه عارف تشکیل می شود توسط حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان و سپس چگونه این دو گروه در کنار یکدیگر کانون چاوش را تشکیل می دهند و در کانون چاووش چه اتفاقاتی می افتد، چه روندی را طی می کند و سرانجام به کجا می رسد و چرا منحل می شود و این فاصله درآمد تا فرود را در این فیلم بررسی می کنیم.

سعی کردیم در این فیلم از بسیاری از قطعاتی که در این سال ها توسط این کانون و این دو گروه ساخته شده استفاده کنیم که مخاطب به خصوص مخاطب امروزی که شاید این قطعات را در جایی شنیده باشد، بداند که منبع و مأخذش کجا بوده و از طرفی برای نسلی که با این قطعات زندگی کردند بسیار حس نوستالژیک و عمیقی را دارد.

این فیلم تا چند روز آینده یا چند هفته دیگر آماده خواهد و امیدوارم که امکان مناسبی برای نمایش و عرضه آن به مخاطبین صورت گیرد.

آیا باز هم برنامه دیگری برای تولید مستند در حوزه موسیقی دارید؟

بله، پروژه دیگری که در موسیقی و باز به خواست خودم و با سرمایه گذاری خودم در حال انجام آن هستم، حدود ۱۰ سال است که موسیقی کودک را دارم دنبال می کنم… این بعد از آشنایی من با خانم سودابه سالم بود و فعالیت های تقدیر برانگیز ایشان بود که من را بر آن داشت که تا چنین موضوعی را دنبال کنم. من سال هاست که کودکانی را که از ۱۰ سال پیش در این حوزه آموزش دیده اندند را تعقیب می کنم و تأثیر آموزش موسیقی را بر آن ها در این فیلم جستجو و دنبال می کنم و این هم پروژه ای است که در آینده به سرانجام خواهم رساندش.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است