گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دومین اجرای مستقل آکو (موسیقی آنسامبل هارمونیکا)، پنج شنبه نهم شهریور، در دو سانس، در سالن عمارت روبه‌رو برگزار شد. در این اجرا، گروه هارمونیکانوازان آکو*، به سرپرستی الیاس دژآهنگ**، این قطعات را اجرا کردند:

۱- Arioso (George feredrisch handel)

۲- Feed the birds (Sherman Brothers)

۳- Locus iste (Anton Bruckner)

۴- Brindisi (Giuseppe Verdi)

۵- Twiglight Carter Burwell)

۶- Pirates (John Williams)

۷- Let it go (Robert Lopez)

۸- Tender is the night (Sammy Fain)

۹- Jealousy (Jacob Gade)

۱۰- Confessing (Chris Smith)

۱۱- Dance Mexicane Du Feu (A. Marland)

۱۲- Oblivion (Astor Piazzolla)

۱۳- Serenade (Franz Schubert)

۱۴- A Night On The Bald Mountain (Modest Mussorgsky

گروه آکو در سال ۹۳ به سرپرستی الیاس دژآهنگ با محوریت هارمونیکا، به ویژه کروماتیک و با هدف معرفی توانایی‌ها و قابلیت‌های ویژه این ساز، چه در تکنوازی و چه در گروه نوازی و خلق تجربه شنیداری کاملا متفاوت و نو برای مخاطب، در شهر کرج تشکیل شد. این گروه در آبان ماه ۹۳ در دفتر موسیقی تالار وحدت با شماره عضویت ۲۷۳۶۸ به فعالیت خود رسمیت بخشید.

قطعات گروه بیشتر در ژانر کلاسیک و سبک‌های منتج به کلاسیک و یا تلفیقی از این سبک با دیگر سبک هاست؛ در تنظیم قطعات تقسیم اصوات به شکل پلی فونیک و هموفونیک مدنظر بوده و به سان کوارتت ها و یا ارکسترهای زهی یا بادی در پنج گروه اصلی صدایی سوپرانو، آلتو، تنور، باس و کنتر باس تقسیم شده اند تا تجربه شنیداری چند صدایی توسط این ساز را به مخاطبین ارائه دهند.

در همه قطعات از دو ساز ویژه کنترباس هارمونیکا و کورد هارمونیکا، برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران استفاده شده و می‌شود.

این گروه اولین اجرای خود را در اسفند ماه ۹۳ در سالن شهید فهمیده کرج، سپس در بهمن ماه ۹۴ با رپرتوار ۱۲ قطعه ای خود در جشنواره امید استان زنجان و در مرداد ماه ۹۵ اولین اجرای مستقل خود را در سالن شهید حیدری تهران به روی صحنه برد.

گفتنی است آکو در قالب کویینت، اولین موزیک ویدئو خود را با نام “Jeolousy” در اردیبهشت ۱۳۹۶ منتشر کرد.



*آکو واژه‌ای کُردی است به معنی «قله کوه» و همچنین به معنی «انسان قدرتمند و استوار».
**الیاس دژآهنگ متولد هشتم شهریور ۱۳۶۵ است. وی فوق لیسانس آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران دارد. دژآهنگ موسیقی را از ۱۸ سالگی با ساز هارمونیکا نزد رضا زرینی آغاز کرد. بسیاری از آموخته های وی در این ساز، خودآموز و براساس تجربه های شخصی است و البته همواره از راهنمایی های دلسوزانه «فرانتس اشمل» استاد ویرتوئز در این مسیر بهره برده است. از الیاس دژآهنگ، کتابی در زمینه‌ی «هارمونیکای کروماتیک» در دو جلد، توسط نشر نارون چاپ شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است