گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امینی: وفادار آثارش را پارت نویسی می کرده است

آثاری که از مجید وفادار به دست شما رسیده به صورت کامل است و تمام مجموعه‌ای از صفحه‌هایی که ایشان کار کرده بودند را نت هایش را دارید؟

صفحاتی که در لیبل دیسکو گراف‌های مثل آقای امیر منصور و آقای شرایلی انجام شده در حوزه موسیقی وجود دارد، مهمترین‌های آن را داریم ولی یکی از مهمترین‌های آن را که نتوانسیم پیدا کنیم، صفحه‌ایی است که در سال ۱۳۰۶ یعنی در سن ۱۷ سالگی در کمپانی پولیفون ریکوردز با تار علی اکبر شهنازی ضبط کرده اند؛ دو صفحه هست که اصلا مجید وفادار تصنیف خوانده با تار شهنازی که متاسفانه آن لیبل صفحه وجود دارد ولی خود صفحه را نداریم و نتوانسیم اثر صوتی آن را پیدا کنیم و در این برنامه رونمایی کنیم ولی بقیه تصنیف‌ها وجود دارد.

نت‌هایی که وجود دارد اگر بخواهم دقیقا به شما بگویم از نسخه های صوتی حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ تا را پیدا کردیم. این آماری که دارم به شما می گویم از روی نت و پارتیتور است و یک نکته جالب خدمت شما و شنوندگان بگویم که اکثرا قطعات وفادار دارای پارت های متعدد برای نوازندگان ارکستر است. یعنی آثار مجید وفادار پارتیتورش وجود دارد!

او برای آهنگ مقدمه را نوشته و نت پیانو را نوشتن و نت کلارینت را نوشته، ویولنسل و کنترباس و… همه نوشته شده. همه‌ی اینها با الگوی پارتیتورهای قدیم که هر کدام در یک صفحه جدا هستند، نه امروزه که پارتیتور یک صفحه ای به صورت خط به خط و زیر هم برای سازهای مختلف نوشته می‌شود.

اینها وجود دارد یعنی چیزی در حدود ۴۰ درصد آثار به این صورت است و یک تعدادی از آن تک صفحه‌ای یا دو صفحه‌ای و آماری که داریم از روی لیست نت‌ها دارم عرض می‌کنم. یعنی نت آن وجود دارد و جالبه این است که جناب مجید وفادار چقدر منظم بوده یعنی این آثار شعرش هست و دقیقا با دست خط خود شاعر و امضا که مدیر وقت آن دوران که آقای نیرسینا یا معین افشار انجام دادن، امضا شده و نوشته اند اجرا شود. علاقمندان این حوزه می‌توانند ببینند که ما چندتا از این متن‌ها را اسکن کردیم و داخل کتاب قرار دادیم حتی مثلا آقای نیرسینا یک کلمه را ادیت کردن و دور آن را خط کشیدن و امضا کردند و گفته اند به این فرم اجرا شود یعنی الان نت موجود است و شعر آن موجود و همه اینها را ما داریم و آماده چاپ می‌کنیم تا در اختیار ارکسترهای ایرانی قرار بگیرد.

یک اتفاق خیلی جالب دیگر این است که یکی از خلع‌های بزرگ جامعه موسیقی امروز پارتیتور و نت است که بسیاری از کارهای خوب را نداریم و مشکل دیگر اینکه، اگر یک کتاب چاپ بشود و بیرون بیاید فرض کنید یک قطعه «همایون سل» چاپ می‌شود، زمانی که ارکستر می‌خواهد آن را از «همایون دو» بزند باز باید بشینند آنها را بنویسند. ما داریم تمام این فایل‌ها را به صورت دیجیتال تولید می‌کنیم و تا در چند کوک مختلف آنها را در اپلیکیشن موزاوی بگذاریم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است