گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امینی: امانتداری لازم انجام شده است

اپلیکیشن موزاوی در برنامه‌های مفصل‌تری هم دارد که توضیح آن به درازا می کشد… هنرجوی موسیقی، دانشجوی موسیقی و سرپرست ارکستر اگر قطعه ای را می خواهد، وارد اپلیکیشن می‌شود و مثلا بخش دستگاه چهارگاه را انتخاب می‌کند و لیست تصنیف‌ها را می‌بیند یا دستگاه همایون را انتخاب می‌کند و در کوکی که می خواهد می تواند نت ها را ذخیره کند و استفاده کند.

در این کتاب منتشر شده به نام «خنیاگر آسمانی» چه آثاری از ایشان هست؟ فکر می کنم آنقدر حجم کارهای مجید وفادار زیاد است که کل آنها در این کتاب جای نگیرد!

در این کتاب، ما تعداد مختصری از تصانیفی که در آلبوم هست را قرار دادیم که اصل نت را اسکن کردیم، برای اینکه همه ببینند؛ بعضی از آنها هم به امضای خود مجید وفادار است. تعدادی از شعرها هم هست و تعدادی عکس‌های خانوادگی ایشان و تعدادی احکام رادیویی ایشان.

چند مقاله که در نشریات مختلف و نویسندگان مختلف راجع به مجید وفادار نوشته شده را جمع آوری کردیم و لیستی هم در این کتاب است که ۳۲۰ یا ۳۳۰ اثر او را معرفی می کند. آنهایی که موجود بوده را دقیقا نوشته ایم و مطلع شعرش را نوشته ایم و آنهایی که موجود نبوده مختص است به اثر صوتی ایشان که پیدا نکردیم. با این لیست الفبایی که در این کتاب می‌بینید همه متوجه می‌شوند که اولا چه اثری وجود دارد و چه اثری را باید دنبالش برگردند. ولی آنهایی که وجود ندارد نت اش وجود دارد یعنی ما نت اش را داریم ولی نسخه صوتی آن را نداریم، بعد از اینکه نت شود، بصورت فایل Midi آماده شده و همه می‌توانند آن کار را بشنوند.


در آلبومی که با محمد معتمدی ضبط کرده اید، تنظیم‌ها رو چه کسی انجام داد؟

این کارها چون نت اش وجود داشت و ما نمی‌خواستیم هیچ دخل و تصرفی در این امانتداری اتفاق بی افتد، از دوست عزیز و هنرمند من سعید اردیانی دعوت شد به این پروژه و نت‌ها را بازنویسی کردند و با آن سلیقه مینیاتوری خاصی که سعید جان دارد، یک ریزکارهایی را در آن انجام دادند که کمی کار امروزی‌تر شنیده شود، لازم است تشکر کنم از رضا اسدپور عزیز و آن صدابردار خوب استودیوی محمد معتمدی که دارد این کار را برای ما انجام می دهد؛ آقای معتمدی هم با یک درایت بالا دارد کارها را تمام می‌کند و آثار خوب خوانده شده و تقریبا در مرحله آخرین کارهای مسترینگ اش هستیم و کارها به صورت پارتیتور هم آماده چاپ است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است