گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آنسامبل «آکو» راهی مسابقات جهانی هارمونیکا

آنسامبل هارمونیکا آکو (ACHO) به سرپرستی الیاس دژآهنگ در مسابقات جهانی هارمونیکا ۲۰۱۷ شرکت می کند. این اتفاق اولین حضور یک گروه هارمونیکای ایرانی در این مسابقات و در این سطح می باشد. اعضای گروه را الیاس دژآهنگ سرپرست و نوازنده ی کروماتیک، مژگان عبدیان نوازنده ی کروماتیک، محسن دهقانی نوازنده ی کروماتیک، شاهین حسین زاده نوازنده ی کورد (chord) و مسعود داراب نوازنده ی باس تشکیل می دهند.

آکو

مسابقات جهانی هامونیکا که زیر نظر فدراسیون جهانی هارمونیکا و توسط کمپانی هوهنر برگزار می شود، بزرگترین گردهمایی فعالان این ساز و بزرگترین فستیوال هامونیکایی دنیا می باشد که هر ۴ سال یک بار در شهر تروسینگن آلمان که معروف است به مکه ی هارمونیکایی (Mecca of the harmonica) برگزار می شود.

کمپانی هوهنر قدیمی ترین سازنده ی هارمونیکا در دنیا که فعالیت خود را زیر نظر ماتیاس هوهنر در سال ۱۸۵۷ آغاز کرده و عمده ی شهرت خود را در این سال ها از ساخت هارمونیکا و آکاردئون کسب کرده است.

این فستیوال در چند بخش کارگاهی، اجرایی، رقابتی، نمایشگاهی برگزار می شود که بخش رقابتی خود به زیرگروه های سولو کروماتیک، سولو کروماتیک جز، سولو دیاتونیک، تریو (کروماتیک، باس و کورد)، آنسامبل های بین ۴ تا ۱۱ نفر، ارکستر های بالای ۱۱ نفر و… تشکیل می شود که آنسامبل آکو (ACHO) در بخش تریو با قطعه ی «رقص ساعت ها» اثر پونچیِلی و در بخش آنسامبل های ۴ تا ۱۱ نفر با دو قطعه ی کوارتت رقص مکزیکی اثر مارلند و کویینتت “labyrinth” اثر جانگ لی شرکت می کند و با رقبایی از کشورهای اسلوونی، نروژ، مالزی، چین، کره، هنگ کنگ، تایوان و… رقابت می کند. این فستیوال هر ساله تمامی بزرگان این ساز در سرتاسر جهان مانند یاسوا واتانی، زیگموند گروون، آنتونیو سِرانو، رابرت بونفیلیو و… را گرد هم می آورد و معمولا گارگاه هایی آموزشی نیز توسط این اساتید برگزار می شود.

***

آنسامبل آکو (ACHO) در سال ۹۳ به سرپرستی الیاس دژآهنگ فعالیت خود را آغاز کرد.

دژآهنگ کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران و مدرس دانشگاه های جامع علمی کاربردی واحد ۱۱ تهران و واحد کرج است. قطعات اجرایی این گروه بیشتر قطعات کلاسیک و سبک‌های منتج به کلاسیک و یا تلفیقی از این سبک با دیگر سبک هاست که توسط وی برای آنسامبل تنظیم می شود. در این آنسامبل از دو ساز ویژه کنترباس هارمونیکا و کورد هارمونیکا، برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران استفاده شده و می‌شود.

گفتنی است آنسابل آکو در شهریور ماه سال جاری دومین اجرای خود را در سالن عمارت روبرو تهران به روی صحنه برد و اولین موزیک ویدئو خود را نیز که قطعه ی “Jealousy” از ساخته های آهنگساز دانمارکی یاکب گاد (Jacob Gade) و با تنظیم وی بود در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است