گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

“راش” (Rush) آلبومی با اجرای استودیویی (eponymous debut studio album) توسط گروه راک کانادایایی “راش” است که شهرت فراوانی دارد. آلبوم راش در سال ۱۹۷۴ عرضه شد و در سال ۱۹۹۷ مجددا با کیفیت بهتری تکثیر شد. اولین برنامه های اجرا شده توسط “راش” بیشتر موسیقی هووی متال (heavy metal) به همراه گروههای راک محبوب بریتانیا، بود. راش طرفدار گروههای همچون لد زپلین (Led Zeppelin) و کریم (Cream) بود و این تاثیرات در آثار و اشعار این گروه شنیده می شود.

جان راتسی (John Rutsey) درام نواز اصلی گروه “راش” تمام قسمتهای درام آلبوم “راش” را اجرا کرد اما به دلیل بیماری دیابت نتوانست گروه را در تورهای آنان همراهی کند و بعد از پایان و عرضه آن آلبوم، گروه را ترک کرد.

راتسی چندین شعر نگارش کرد اما هیچ گاه آنرا برای اجرا به گروه ارائه نداد و اشعار دیگری آثار گروه را شکل می دادند. خیلی زود نیل پییرت (Neil Peart) جانشین وی شد. به دلیل کمبود بودجه، اجرای فصلها در ساعتهای دیر برگزار می شد و به دلیل فعالیت کم آنها، کیفیت پائینی داشت. اغلب تولیدات فصول مختلف توسط دیوو استوک (Stock at Eastern) در استودیوی صدای ایسترن در تورنتو تولید می شد.استوک همچنین روی آلبوم گروه debut single کار کرده است.

۲ اثر ضبط شده از ضبطهای استودیوی صدای ایسترن: حس داشن (In the Mood) و با دوست (Take a Friend) به آلبوم پایانی اضافه شدند، با اینحال گروه از کیفیت تولیدات فصول ابتدایی ناراضی بود. آنها به استودیو صدای تورتنو نقل مکان کردند و در حالی که به کیفیت فوق العاده ای در کار ضبط می رسیدند، قسمتهای بعدی را خودشان در آنجا تولید کردند.

به منظور جذاب کردن آهنگ “چه کار می کنی” (What You’re Doing)، گروه ضبط جدیدی را به روی ضبط پیشین اضافه کرد، قبل و بعد از آن آهنگ “مرد کارگر” (Working Man) را اضافه کردند. آهنگهای دیگری نیز با بهترین امکانات تولید در استودیوی تورنتو ضبط شد از جمله؛ “پیدا کردن راهم” (Finding My Way)، “احتیاج به مقداری عشق” (Need Some Love) و “دوباره اینجا” (Here Again). آهنگهای جدیدی در ابتدای فصول ضبط، تولید شدند.

در هر دو استودیو (استودیوی صدای ایسترن و استودیو صدای تورتنو) از ریکوردهای ترکیبی ۸ کاناله (multitrack) استفاده می کردند که برای سال ۱۹۷۳ بسیار ابتدایی بود، اما گروه به سرعت آموخت تا از تکنولوژی جدید بهره گیرد.

در جولای ۲۰۰۸ گروه نسخه قدیمی از “مرد کارگر” که با تک نوازی گیتار نواخته شده بود را به دست آوردند و آنها به سازنده موسیقی بازی محبوب “گروه راک” اجازه دادند تا از نوار اصلی (master tapes) این موسیقی برای آن بازی آنها استفاده کنند. این نسخه “مرد کارگر” به عنوان موسیقی قابل دانلود برای بازی ها در اینترنت تکثیر شد و در ۲۲ جولای ۲۰۰۸ برای عموم در iTunes قابل دسترس شد.

“گروه راش” و سرمایه گزاران آن، شرکت خود را با نام “ریکوردهای ماه” (Moon Records) بر پا کردند و آلبومهای آنان در کانادا تکثیر می شد البته تنها ۳۵۰۰ کپی از اصل آن تولید شد.

audio file بشنوید ترانه “پیدا کردن راهم” را

اولین نسخه های آنان برچسبی کرم رنگ داشت به همراه لوگوی “ریکوردهای ماه” با رنگ آبی و نوشته های به رنگ تیره. این آلبوم “مرد کارگر” خیلی سریع توسط WMMS، استودیوی رادیوی گلولاند، اُهیو، دونا هالپر، دی.جی هایی استودیویی خریداری و به عنوان موسیقی اصلی در لیست پخش آنها قرار گرفت. کپی آلبومهای “ریکوردهای ماه” در کلولاند تکثیر و به سرعت تمام آن فروخته شد. آلبومهای آنها همچنان در بین طرفداران هارد راک محبوب بود.

شهرت ضبطهای آنان در کلولاند باعث تکثیر مجدد آن آلبوم توسط (Mercury Records) “ریکوردهای مرکوری” شد. اولین نسخه کانادایی “مرکوری” با برچسب قرمز به همان اندازه نسخه های “ریکوردهای ماه” ناب بود و نیز تاکید می کرد که از تولیدات “ریکوردهای ماه” است. یادداشتی مبنی بر قدردانی ویژه از دونا هالپر (Donna Halper) به روی آلبوم افزوده شد.

audio file بشنوید ترانه “چه کار می کنی” را

مدیریت آنجا ری دانیلز (Ray Danniels) حدود ۹۰۰۰ دلار برای تولید کننده تری برون (Terry Brown) به منظور ترکیب تمام آثار ضبط شده برای بهتر کردن کیفیت صدای آنها جمع آوری کرد. این ترکیب جدید بعدها با برچسب “خط آسمان” (skyline) “مرکوری” به جای برچسب قرمز رنگ آن عرضه شد. ضبطهای بعدی “ماه” با برچسبی صورتی رنگ به همراه ماه خاکستری تکثیر شد. لوگوی اصلی آن در ابتدا قرمز رنگ بود اما اشتباهات چاپی باعث صورتی شدن رنگ آن شد. از آلبومهای دیگر گروه راش “Caress of Steel” می باشد.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است