گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره‌ی پتریس وسکس (۵)

مجمو‌عه‌ی چشم انداز در این دوره نوشته شده‌اند همچنین کنسرتوهای متفاوتی با ژانر کلاسیک مانند کنسرتو برای ویولنسل و ارکستر، دیستنت لایت، کنسرتو برای ویولن و ارکستر زهی (Concerto For Violin And String Orchestra 1997)، چند سونات با نام‌های سونات تنهایی برای سولو گیتار (The Sonata For Lonliness For Solo Guitar 1990)، سونات برای فلوت (Sonata For Flute 1992)، کوارتت زهی شماره‌ی سه (String Quartet No.3 1995) و اولین سمفونی او در این دهه نوشته شد. در سال ۱۹۹۱ موسیقی محلی سازی غنی شده‌ی لتونی در سمفونی اولش برای ارکستر زهی با نام صداها ساخته شد. او در مورد این سمفونی گفته است «ژانر سرزنده‌ی این سمفونی وظیفه‌ی اصلی خود را در آینده انجام می‌دهد. این قطعه در مورد ضروریاتو موضوعات ابدی صحبت می‌کند.»

قرن جدید
در اولین دهه‌های قرن بیست و یکم به طور واضح علاقه‌ی وسکس به استفاده از ژانرهای متفاوت در قطعات سازی مختلف آشکار شد. قطعاتش هنوز تم‌هایی با موضوعات و مضمون‌های جهانی، انسانی و مسائل ضروری داشت در عین حال، ویژگی رمانتیک و آرمان‌گرایانه‌ی خود را حفظ کرده بود که با موسیقی آپاسیاناتا برای ارکستر زهی به اثبات ‌رسید. او در این قطعه از ابتدا به صورت مستقیم، بسیار شفاف و بی‌اندازه در مورد عشق و توجه به تمام زیبایی‌هایی که در جهان وجود دارد صحبت می‌کند. خود او در این باره گفته است «من زنده هستم و هنوز صدمه می‌خورم، و جهان و شور و شوق زندگی را دوست ‌دارم. این یک ستایش است در برابر خلقت جهان.»

قطعات تک موومانی وسکس

تمایل او در نوشتن مجموعه‌‌‌های تک موومانی امر بسیار برجسته و غالب موسیقی او است. ده قطعه از چهارده قطعه‌ای که در عنوان آن‌ها از کلمه‌ی موسیقی استفاده شده همه مجموعه‌هایی تک موومانی هستند. ویژگی‌های کاراکتری این تک موومانی‌ها به تدریج مشخص می‌شود و تاثیر می‌گذارد. دینامیک‌ها و گسترش‌های بسیار مصمم کم‌کم به اوج می‌رسند و این روند گسترش در تمامی قطعات او پیداست. علاوه براین می‌توان گفت که هر یک از قطعات تک موومانی نشان دهنده‌ی روح و احساسی شخصی هستند که در قالب یک فرم ساخته شده است.

لودا پر ارکسترا در سال ۱۹۸۶ ساخته شد. لودا قطعه‌ای تک موومانی است که در فرمی آزاد با المان‌های فرم سونات ساخته شده. این مجموعه با ژانر سنتی پوئم سمفونیک رمانتیک ساخته شده است. این سبک توسط موسیقی دان لتونیایی جنیز کودنز (Janis Kudins) معروف شده است. لودا فضایی است از اشتیاق، آرزو و انتظار که برای موسیقی رمانتیک مرسوم است.

پانوشت:
او در ۲۷ فوریه سال ۱۹۷۴ در ریگا کشور لتونی متولد شد. او از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویولنیست و موزیسین‌های کشور لتونی است که تاثیر زیادی بر موسیقی و روند تکامل موسیقی این کشور داشته.

پرنیا علی نژاد

پرنیا علی نژاد

۱ نظر

بیشتر بحث شده است