گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

هاشمی: شریف لطفی مرا به حنانه معرفی کرد

استاد حنانه در آن زمان یعنی در اوایل سال ۱۳۶۵ که من خدمتشان رفتم سر گرم ساختن موسیقی متن سریال تلویزیونی (هزار دستان) و موسیقی متن فیلم مستند (موج و گلیم) بودند. همچنین بر روی کتاب های پژوهشی و تالیفی خود کار می کردند. کتاب هایی همچون: گام های گمشده، تئوری موسیقی کنونی ایران، فرهنگ موسیقی ایران، رساله پولیفونی بر مبنای موسیقی ایران، ترجمه و تفسیر مقاصد الالحان از عبدالقادر مراغه ای و… کتاب های دیگر. البته نوشتن برخی از این کتاب ها را به پایان برده بودند و در حال تایپ و بازنگری و ویرایش آنها بودند. بر روی برخی دیگر هم در حال کار و تکمیل کردن شان بودند.

خودشان تایپ دستی کوچکی در منزل داشتند و کتاب هایشان را پس از نهایی شدن با دقت بسیار تایپ می کردند. سرشان بسیار شلوغ بود و وقت زیادی نداشتند. ایشان بسیار پر کار بودند. ولی با وجود مشغله کاری فراوان در تدریس بسیار پر حوصله و صبور و با دقت و ریز بین بودند. در زمان تدریس تمام تمرکزشان را روی پیشرفت شاگرد می گذاشتند و ذره ای کم نمی گذاشتند.

ایشان پس از اصرار فراوان معلم ویولون من جناب آقای بهروز وحیدی آذر و سفارش او و تایید دیگر استادانم در هنرستان موسیقی و با توجه به دوستی من با پسرشان آقای امیر علی حنانه پس از تستی که از من گرفتند و نوازندگی من را در ویولون دیدند، من را به شاگردی قبول کردند.

البته دوستی من با امیر علی حنانه و سفارش من به پدرشان در پذیرفتن من به عنوان هنرجوی آهنگسازی بسیار مؤثر بود.
من قبل از آن مبانی و اصول اجرای موسیقی و رساله هارمونی نوشته ریشارد اشتور را با آقای شریف لطفی بطور کامل کار کرده بودم.

همچنین دوره های تئوری موسیقی عمومی و ایرانی و سُلفژ و سازشناسی ایرانی و کلاسیک و تاریخ و فرم موسیقی و دیگر دروس تخصصی موسیقی را در همان هنرستان موسیقی نزد اساتیدی همچون: غلامحسین فخیمی و محسن الهامیان و بطور خصوصی نزد استاد زنده یاد مصطفی کمال پورتراب به خوبی گذرانده بودم.

در سال ۶۵ که شاگرد استاد حنانه شدم، آخرین سال تحصیلی من در هنرستان موسیقی بود و مراحل خوبی را با موفقیت در موسیقی طی کرده بودم. همین موجب شده بود که اساتیدم جناب وحیدی آذر و جناب شریف لطفی من را برای ادامه آموزش و یاد گیری دوره های تکمیلی و تخصصی کمپوزیسیون به استاد حنانه معرفی کنند.

در هنرستان رساله هارمونی دوبوا را با جناب آقای محسن الهامیان گذرانده بودم و قبل از آن هم رساله هارمونی کیتسون را هم با استاد زنده یاد مصطفی کمال پورتراب بطور خصوصی و کامل کار کرده بودم.

خودم هم تدریس موسیقی را بطور خصوصی شروع کرده بودم. شاگرد هم داشتم و در آن زمان تئوری موسیقی و سُلفژ و هارمونی را تدریس می کردم. البته دو سال قبل از آن یعنی از سال ۶۳ بعنوان مربی سرود در برخی از مدارس تهران فعالیتم را شروع کرده بودم و موفقیت هایی در این رابطه داشتم.

بنابراین تحصیل من در نزد استاد مرتضی حنانه شروع شد ولی بعدها یعنی در سال ۱۳۶۷ به پیشنهاد من و همچنین سفارش معلم ویولون هنرستان موسیقی تهران جناب آقای بهروز وحیدی آذر به ایشان، استاد حنانه قبول کردند که برای تعدادی دیگر از شاگردان خوب و با استعداد و شایسته هنرستان موسیقی هم در منزلشان کلاس گروهی تشکیل دهند. من در آن کلاس گروهی بچه ها ی هنرستان هم شرکت می کردم و ارشد آن کلاس بودم. ضمن اینکه درس های قبلی هم برایم دوره می شد.

جهت تفهیم بهتر مطالب درس در آن کلاس به أعضاء و رفع اشکالات شان پس از آن در خارج از کلاس به اعضای کلاس که همه شان از دوستانم در هنرستان موسیقی تهران (بجز یک نفرشان که در هنرستان هم دوره ام بود) در سال های پایین تر بودند جهت یادگیری شان کمک می کردم. چون من در سال ۱۳۶۶ از هنرستان موسیقی تهران فارغ التحصیل شده بودم ولی أعضاء کلاس گروهی استاد مرتضی حنانه که در اوایل سال ۱۳۶۷ تشکیل گردید بجز یک نفرشان که هم دوره هنرستانی من بود بقیه در حال تحصیل در هنرستان بودند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲

  • جناب طاها موسیقی متن فیلم مستند (موج و گلیم) کاملا اورجینال است و استاد زنده یاد مرتضی حنانه آن را ساخته اند. و موسیقی متن این فیلم سالها پیش یعنی در حدود ۱۷ سال قبل بر روی لوح فشرده توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر و پخش شده و هم اکنون نیز در بازار موجود است.

بیشتر بحث شده است